Någon här ovan rådde mig att byta ventilen också eftersom prisskillnaden var liten. Och det låter vettigt tycker jag, för då vet jag att allt är nytt och fint och fungerar. Men inte vet jag! :wow:
 
gbgustaf skrev:
Någon här ovan rådde mig att byta ventilen också eftersom prisskillnaden var liten. Och det låter vettigt tycker jag, för då vet jag att allt är nytt och fint och fungerar. Men inte vet jag! :wow:
Kanske det är ett riktigt råd, men det är också ett större ingrepp genom att tappa ner vattnet.
Att byta packbox och termostat gör man i princip utan att tappa ner vattnet....
 
Även byte av packbox betyder väl att övre delen av radiatorn måste vara tömd på vatten?

http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=125247&d=1413822849&thumb=1

Nu tänkte jag bara byta i övervåningen (markplanet). Källaren har termostater av en annan typ som tycks fungera bra. Så det är ju inte mycket jag behöver tappa ur, bara så det hamnar under den nivå där alla termostatventilerna sitter, vilket är i överkanten på radiatorerna.
 
gbgustaf skrev:
Aha, jag skulle ha gängat bort ventilen och mätt gängan på röret under ventilen? Ojoj, vilken nybörjare jag är. Nu har jag ju skruvat ihop och fyllt upp med vatten igen, men ytterdiametern på själva röret är 17 mm, så då är det R10 väl?
R10 stämmer.
 
gbgustaf skrev:
Även byte av packbox betyder väl att övre delen av radiatorn måste vara tömd på vatten?

[länk]

Nu tänkte jag bara byta i övervåningen (markplanet). Källaren har termostater av en annan typ som tycks fungera bra. Så det är ju inte mycket jag behöver tappa ur, bara så det hamnar under den nivå där alla termostatventilerna sitter, vilket är i överkanten på radiatorerna.
Hur många ventiler är det på över respektive undervåning?
 
8 uppe, 4 nere. Samt en ganska ny radiator på varje våning, men de behöver jag ju inte röra.
 
Inte mycket att tveka på skaffa nya ventilhus och även termostater till de rum du tycker behöver dessa. Så kan du om det behövs strypa på förinställningarna på ett vettigt sätt också. Att lägga jobb på packboxar och dessutom inte få termostater som passar där man vill ha såna verkar för mig som ett dåligt alternativ. Du fixar det på några timmar om det görs i ett svep.
 
gbgustaf skrev:
8 uppe, 4 nere. Samt en ganska ny radiator på varje våning, men de behöver jag ju inte röra.
Ett tips bara. Byt de 4 i källaren också, när du ändå är i farten. Att tömma och fylla ett villasystem går fort.
Om värmen sen skulle bli ojämn i vinter så kan du enkelt justera in rätt flöden med de nya ventilerna.
 
Jag bytte till Danfoss ventiler och termostater och nu blir alla radiatorerna varma. Stort tack för er hjälp!
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.