J jonaserik skrev:
Fick du ihop det med slaglängden, det finns en pil på medbringaren till shunten, den står mot stopp på flödet från det röret. Ställ in minus på regleringen, motorn går mot minus. då vrider du shuntarmen så den står mot minus helt och nyper fast medbringarens skruv på motorn. Se till all rillningarna på medbringaren faller i ordentligt , annars lossnar den. För att veta minus ( kallt ) så känner på röret ut. Tar en liten stund innan det känns.
Det med slingan , stäng alla andra och hoppas på att ev luft åker ut, är fördelaren av metall, kan du knacka på den med hammaren lite hårt, strax under ventilen, då kan den släppa invändigt.
Jag är inte helt säker att jag förstår vad du menar med slaglängden. Jag tog aldrig lös medbringaren som sitter på motorn. Hakade istället lös motorn från fästet och sen när jag fått igång shunten körde jag motorn och passade in axeln till shunten samtidigt som jag skruvade fast motorn igen. Så slaglängden borde inte ha påverkats eller tänker jag fel?
 
Jag upplever fortsatt att jag har för lågt flöde i systemet utifrån utgående temp vs. Returtemp trots att bägge pumparna står på maxfart.

Trots en vad jag tror borde vara för hög värmekurva ställer sig shunten i samma läge som tidigare. Kan det vara det som begränsar flödet eller är det fördelarna som begränsar på något sätt? Sitter ju en mässingspigg på inkommande vatten kan det vara en ventil?

(Har kontaktat rörmokare men rådande väderläge skulle må bra av en snabbare lösning)
 
Är det shunten i FJVcentralen du menar med piggen så är det rätt. det är en pigg i ventilen, Vad för temp ut från FJV och om du kan se returen. Lossar du motornså ska piggen ¨upp helt och det ska börja fräsa rätt bra. Tryck på den ett plastskaft. Pass upp det inte varmt utan hett
Det med slaglängden var för de 90 grader som motor och ventil ska gå. Shunten måste ganska lätt, annars mera motion av den.
 
J jonaserik skrev:
Är det shunten i FJVcentralen du menar med piggen så är det rätt. det är en pigg i ventilen, Vad för temp ut från FJV och om du kan se returen. Lossar du motornså ska piggen ¨upp helt och det ska börja fräsa rätt bra. Tryck på den ett plastskaft. Pass upp det inte varmt utan hett
Det med slaglängden var för de 90 grader som motor och ventil ska gå. Shunten måste ganska lätt, annars mera motion av den.
Från FJV 60 grader och 40 grader i retur.

Upplevde att jag var nere på 8-10graders diff ett par dagar men nu verkar det spöka.

Värmen från FJV försörjer 3 vattenburna element (innan TA) och 10 golvvärmeslingor (efter TA)
 
60 C ut då har ni kallt, en diff som ni nu har, giller verket, gärna noll tillbaka men omöjligt. Upplever ni att det inte är varma element, till höger på mitten av centralen sitter en pump, den är liksom felvänd, Kopplingsboxen ska vara uppåt eller åt sidan för att vara tät mot väta. Bry dig inte om det nu. På undersidan sitter ett litet vred , vad står den på nu, ( hastighetsreglering ) om det går så ställ upp ett steg så får elementen mer vatten till sig och elementen blir mer helvarma. I övrigt behöver du inte göra mer. GV regleras av shunten i taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.