Nej, inga larm. Kan inte ställa in temp på nibe - det är en ratt med +/- steg man vrider för varmare/kallare. Jag kan dra upp den mer mot + om det kan göra att det funkar bättre?

nu tog jag bort termostaterna på 5 av de element som inte blev varma. Vips så blev 3 varma. Så nu återstår "bara" 2 st som vägrar att få upp tempen.
Termostaterna är AGA förresten - om det gör nån skillnad?
De två element som inte blir varma sitter piggarna löst i, dvs inget motstånd alls. Kan det betyda nåt?

Vad göra om cirkulationspumpen inte ger tillräckligt flöde?

Nåt annat tips eller är det bara rörmokaren som återstår - vågar inte röra pannan ody.

Är det inte konstigt att två element som är i helt skilda delar av huset strejkar? En uppe och en nere och inte "ovanpå" varann?
 
Ok Du är på rätt väg,Om du skruvar termostaterna så att dom står fullt öppna när du tar bort dom så när du monterar tillbaks dom så ska du se till att känselkroppen på termostaten ska bara nudda piggen och sedan låser du dom.Jag misstänker att du har satt dom för långt in så flödet blir strypt och därför blir det inge flöde.
Piggarna som sitter löst kan ta lite mer olja på och jucka lite med en skruvmejsel.Problemet ligger nog på termostatventilen.
 
nejdå, de är inte för långt intryckta, dvs de som är lösa. Jag har försökt ha dem i alla möjliga lägen, men elementen blir inte varma i alla fall. Jag kan ha olja på dem, men ser inte vad det gör för skillnad för de är jättelätta att röra.

Jag sätter inte tillbaka termostaterna för gör jag det blir det kallt igen. Ska det vara någon slags fjädring i piggarna? För det är det inte. Kan det vara problemet?

Får väl dra till sista utvägen att ta hem en ovillig dyr rörmokare ;)
 
Hej ibland räcker det med att knacka lite lätt på termostatventilen på sidan så brukar dom släppa.Ta skaftet på en skruvmejsel och prova(inte hammare)Det står inget nummer eller något annat på dina aga ventiler för i värsta fall så är dom trasiga(läge att byta ut kanske eftersom du har haft problem med dom tidigare).Mao så går det inte att trycka in dom så dom fjädrar tillbaks.
 
växelventil skrev:
Hej rca Vet du om du har ett 1rörs eller 2rörssystem
2-rörs system
 
Hej rca Som du skriver verkar flödet i ditt system verkar lite knas eftersom du skruvar ner den radiatorn som är varm så att du ska få varmt i den kalla radiatorn.Vet inte vad du har för värmesystem så gärna lite inf.Får du ofta tryckfall på expansionskärlet eller ligger trycket stabilt?
 
Det är med stor sannolikhet cirkulationspumpem som är för gammal, 1963.... Skall byta uppvärmningssystem så jag hankar mig fram tills dess. Efter ett tag så går det igång självcirkulation på dom kalla. Enligt Kamstrup fjärrvärmemätaren ger pumpen ca 730 l/h...... 31 element. Jag har idag en elvärmekassett EK 15 E samt en gammal vedpanna. Öppet system, knappt ett bars tryck (till källaren).
 
Hej okej var inga nya grejer.Vad blir det för system? Har självcirkulationsraddar nere i källaren men inga termostater på.
 
växelventil skrev:
Hej ibland räcker det med att knacka lite lätt på termostatventilen på sidan så brukar dom släppa.Ta skaftet på en skruvmejsel och prova(inte hammare)Det står inget nummer eller något annat på dina aga ventiler för i värsta fall så är dom trasiga(läge att byta ut kanske eftersom du har haft problem med dom tidigare).Mao så går det inte att trycka in dom så dom fjädrar tillbaks.
detta förstår jag inte. jag har ju tagit bort termostaten. Piggen rör på sig - varför ska jag då knacka på den?
Om det ska bytas ut så gissar jag att det inte bara är den delen av termostaten som jag kan skruva av, utan det är del av elementet som ska bort och då är det lika bra att byta hela elementet?
ska jag lägga in en bild så du får se hur det ser ut?
Tack för alla råd :D
 
och - om det går att bara byta termostat - vilken ska man då köpa?
 
en fråga till - hur vet jag om det är 1 eller 2 rör?
 
Hej Annyy En bild är aldrig fel och gärna ett nummer om det står något på själva radiatorventilen (den som piggen sitter på) för det finns en mängd olika termostater och märken.På själva radiatorventilen som piggen sitter på är själva ventilhuset och i den sitter en kägla som piggen trycker på så att flödet stryps och den käglan brukar fastna i stängt läge även om du skruvar upp termostaten så följer inte käglan med därför är det viktigt att man kan trycka på piggen så den åker in och ut(fjädrar) och ibland räcker det med att knacka lite på sidan på ventilhuset.Nej du behöver inte byta element om du byter termostaten.
 
växelventil skrev:
Hej Annyy En bild är aldrig fel och gärna ett nummer om det står något på själva radiatorventilen (den som piggen sitter på) för det finns en mängd olika termostater och märken.På själva radiatorventilen som piggen sitter på är själva ventilhuset och i den sitter en kägla som piggen trycker på så att flödet stryps och den käglan brukar fastna i stängt läge även om du skruvar upp termostaten så följer inte käglan med därför är det viktigt att man kan trycka på piggen så den åker in och ut(fjädrar) och ibland räcker det med att knacka lite på sidan på ventilhuset.Nej du behöver inte byta element om du byter termostaten.
Här är några bilder. 600 står det på den lösa delen. Där piggen sitter står inget. Som jag skrivit så har jag tagit bort själva termostaten och piggen kan jag röra på, dvs dra ut den och tryck in den - men den har ingen egen fjädring - ska den ha det?

Säger bilderna nånting?
tack
 
  • image001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om inte piggen fjädrar ut av sig själv har troligen ventilkäglan längre in fastnat, det förklarar även att elementet är kallt. Som nämnts tidigare brukar det hjälpa att knacka lite på ventilhuset, i ditt fall lämpligtvis rakt ned mot ovansidan.

Hjälper inte det får du ta hjälp av någon som kan stänga av och ta ut insatsen ur ventilen, det är enkelt att fixa eller byta delen om man vet hur det ska göras. Är man osäker finns risken att det kommer rinna ut vatten och allt vad det för med sig.
 
jag knackar lite till :)

får väl ringa expert i slutändan ändå...för vattenskador undviker jag helst.
tack så mycket alla!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.