Du skrev tidigare att pannan bara har 1 klimat on och som på någon bild visade ca 24 gr. Men du visade grafer på vardagsrum och övervåning då du hade 18 gr i sovrum. Vart kommer dessa grafer från? Vilken apparatur visar dessa? Och vad är den röda linjen i grafen? Misstänker att det är någon form av börvärde
 
Lite allmänna tankar efter att ha läst tråden. Tror inte det här är problemet med tanke på de ”experter” du haft dit (Nibe support centralt är bra och duktiga på att hitta fel) Men resonemanget nedan kanske hjälper andra.

Golvvärme =låg temp
Radiatorer =högre temp

Har du bara 1-krets ut från värmepumpen så har du en extern shunt/styrning för att skapa de två olika temperaturerna till respektive system. (Golvvärme & Radiatorer) Det kan vara en helt ”fristående” styrenhet med egna givare, shunt, manöverpaneler osv. Så har vi t ex i vårt hus Vissa värmepumpar har även 2-kretsar inbyggt från början eller som tillval. Då styrs båda kretsarna via värmepumpens menyer.

Värmepumpen måste tillverka/mata ut den korreka ”högre” temp för radiatorerna och det externa systemet (alt. 2:a kretsen internt) shuntar/reglerar sen ner temperaturen så det passar golvvärmens lägre temperatur.

Så då tänker jag några scenarion som kan ge de här symptomen.

1 Värmepumpen är inställd/matchad mot golvvärmens temperatur =det blir då för kallt vatten som kommer till radiatorerna.

2 Värmepumpen kan också stå i ”sommarläge” då matas i regel ingen värme ut/cirkulationspumpen står stilla. Här blir det olika symptom beroende på vilken cirkulationspump som står stilla.

3 Någon cirkulationspump gör inte sitt jobb. (Trasig, stängda element/termostat, stängd shunt) Då får värmepumpen tillbaka för varmt vatten och reglerar ner effekten eftersom huset inte verkar kunna tillgodogöra/behöver den. Är det en ”extern” cirkulationspump så har värmepumpen ingen aning om vad den gör eller om den går som den ska. Dvs värmepumpen visar inga felkoder.

4 Något fel i det externa styrsystemet, eller fysiska kopplingen/flödet. Det stryper felaktigt ner värmen även till radiatorerna. Kan vara en spökande utegivare, felaktig inställning, kärvande shunt, trasig cirkulationspump, felkopplad shunt osv.

Vi har ett sådant här ”externt” styrsystem där vi på 14 år fått byta cirkulationspump, shuntventil och shuntmotor vid olika tillfällen. Så det är nog inte helt ovanligt att sakerna även utanför värmepumpen lägger av. Har dessutom fått byta både reläkort och vid annat tillfällen en kontaktor till en elpatron inuti vår Nibe värmepump. (FLVP 360P).

Viktigt att komma ihåg att på hösten med stora variationer i utomhus temperatur har husets temperatur svårt att ”hinna med”. Platta på mark tar tid att värma upp osv. Känns därför ofta som det antingen är lite för kallt eller för varmt inomhus. Särskilt om man samtidigt gärna börjar myselda i en kamin osv.

Börjar man då pilla på pannan lite för ofta och försöka ändra kurvlutnig/förskjutning på värmekuvan (där vi har 2x av det =internt & externt) så blir det ofta mest att systemet/temperaturen fladdrar upp och ner ytterligare i huset.
 
S skogstomten skrev:
Börjar man då pilla på pannan lite för ofta och försöka ändra kurvlutnig/förskjutning på värmekuvan (där vi har 2x av det =internt & externt) så blir det ofta mest att systemet/temperaturen fladdrar upp och ner ytterligare i huset.
Kanske bara jag som är korkad, men vad menar du med det här (fetade)?
Har du två kurvor, har du alltså två system i pumpen?
 
Ja ett styrsystem inuti FLVP som styr max-värmen som shuntas ut och går till radiatorerna på övervåningen. (Kurvlutning, förskjutning värmekurva osv)

Sen ytterligare en liten dosa/styrsystem externt bredvid på väggen (från företaget Energijägarna som dimensionerat golvvärmen osv). Den dosan styr sen shunten (som sitter på väggen bredvid FLVP) som anpassar (sänker) värmen från FLVP så att det blir rätt temperatur för golvvärmesystemet. Även den lilla dosan har egna inställningar för kurvlutning/kurvförskjutning osv.

Nytt hus byggt 2006. Tror det blev uppbyggt så för att std-FLVP (Nibe 310P) bara kan hantera EN temperaturnivå.

Har man en värmepump som själv kan hantera två olika temperaturnivper så styrs ju allt från värmepumpen. Men i vissa fall måste man ändå köpa till själva shunten som tillbehör eftersom den bara behövs vid system som hanterar två olika temperaturnivåer. Värmesystemets styrdosor och shunt på vägg, anslutna till husets golvvärme och radiatorsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med shunt och styrdosor monterade på vägg vid kopparledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystemets styrdosor och shunt på vägg, anslutna till husets golvvärme och radiatorsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med shunt och styrdosor monterade på vägg vid kopparledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Aha, då förstår jag vad du menar.
 
Det skogstomten skriver kan stämma. Det finns även ett annat scenario. Med tanke på högt dT och att pumpen bara verkar gå på sparlåga kan det vara en klassiker utförd. TS har tagit rumstemperatur i graferna från rumsreglering och som visar för låg temp. Han har sedan en rumsgivare kopplad till VP som visas på bild i tråden med rumstemp på nästan 25gr. Han har ett lägre börsvärde i VP. Denna givare malplaceras vid pumpen, i vent. Kanal eller i GV skåpet, då vanliga givare redan sitter i rummen. Det medför att temperaturen vid den givaren alltid är hög, vilket gör att pump aldrig drar igång som den ska, då inget värmebehov föreligger där givare finns. Då blir också dT högt.
 
Hej allihopa.

Nu börjar det bli kalt vissa dagar så jag tänkte återupliva tråden lite då mitt problem kvarstår men har även stött på ett nytt problem vid avluftning av värmepumpen så kommer det mycket rost färgat vatten vilket är orväckande?
Är det någon som har koll på vad man kan göra?

Tänkte även svara på de punkter som kommit upp efter min senaste aktivitet.

F Freddan-70 skrev:
Du skrev tidigare att pannan bara har 1 klimat on och som på någon bild visade ca 24 gr. Men du visade grafer på vardagsrum och övervåning då du hade 18 gr i sovrum. Vart kommer dessa grafer från? Vilken apparatur visar dessa? Och vad är den röda linjen i grafen? Misstänker att det är någon form av börvärde
bilden på graferna är tagna via versisure appen och har inget med själva pumpen att göra Dessa var endast tagna för att visa diff mellan övervåning och undervåning.

S skogstomten skrev:
Lite allmänna tankar efter att ha läst tråden. Tror inte det här är problemet med tanke på de ”experter” du haft dit (Nibe support centralt är bra och duktiga på att hitta fel) Men resonemanget nedan kanske hjälper andra.

Golvvärme =låg temp
Radiatorer =högre temp

Har du bara 1-krets ut från värmepumpen så har du en extern shunt/styrning för att skapa de två olika temperaturerna till respektive system. (Golvvärme & Radiatorer) Det kan vara en helt ”fristående” styrenhet med egna givare, shunt, manöverpaneler osv. Så har vi t ex i vårt hus Vissa värmepumpar har även 2-kretsar inbyggt från början eller som tillval. Då styrs båda kretsarna via värmepumpens menyer.

Värmepumpen måste tillverka/mata ut den korreka ”högre” temp för radiatorerna och det externa systemet (alt. 2:a kretsen internt) shuntar/reglerar sen ner temperaturen så det passar golvvärmens lägre temperatur.

Så då tänker jag några scenarion som kan ge de här symptomen.

1 Värmepumpen är inställd/matchad mot golvvärmens temperatur =det blir då för kallt vatten som kommer till radiatorerna.

2 Värmepumpen kan också stå i ”sommarläge” då matas i regel ingen värme ut/cirkulationspumpen står stilla. Här blir det olika symptom beroende på vilken cirkulationspump som står stilla.

3 Någon cirkulationspump gör inte sitt jobb. (Trasig, stängda element/termostat, stängd shunt) Då får värmepumpen tillbaka för varmt vatten och reglerar ner effekten eftersom huset inte verkar kunna tillgodogöra/behöver den. Är det en ”extern” cirkulationspump så har värmepumpen ingen aning om vad den gör eller om den går som den ska. Dvs värmepumpen visar inga felkoder.

4 Något fel i det externa styrsystemet, eller fysiska kopplingen/flödet. Det stryper felaktigt ner värmen även till radiatorerna. Kan vara en spökande utegivare, felaktig inställning, kärvande shunt, trasig cirkulationspump, felkopplad shunt osv.

Vi har ett sådant här ”externt” styrsystem där vi på 14 år fått byta cirkulationspump, shuntventil och shuntmotor vid olika tillfällen. Så det är nog inte helt ovanligt att sakerna även utanför värmepumpen lägger av. Har dessutom fått byta både reläkort och vid annat tillfällen en kontaktor till en elpatron inuti vår Nibe värmepump. (FLVP 360P).

Viktigt att komma ihåg att på hösten med stora variationer i utomhus temperatur har husets temperatur svårt att ”hinna med”. Platta på mark tar tid att värma upp osv. Känns därför ofta som det antingen är lite för kallt eller för varmt inomhus. Särskilt om man samtidigt gärna börjar myselda i en kamin osv.

Börjar man då pilla på pannan lite för ofta och försöka ändra kurvlutnig/förskjutning på värmekuvan (där vi har 2x av det =internt & externt) så blir det ofta mest att systemet/temperaturen fladdrar upp och ner ytterligare i huset.
1 Värmepumpen är inställd/matchad mot golvvärmens temperatur =det blir då för kallt vatten som kommer till radiatorerna. Hur vet jag vad den är inställd på?

2 Värmepumpen kan också stå i ”sommarläge” då matas i regel ingen värme ut/cirkulationspumpen står stilla. Här blir det olika symptom beroende på vilken cirkulationspump som står stilla. Sommarläge är inte inställt vad jag vet

F Freddan-70 skrev:
Det skogstomten skriver kan stämma. Det finns även ett annat scenario. Med tanke på högt dT och att pumpen bara verkar gå på sparlåga kan det vara en klassiker utförd. TS har tagit rumstemperatur i graferna från rumsreglering och som visar för låg temp. Han har sedan en rumsgivare kopplad till VP som visas på bild i tråden med rumstemp på nästan 25gr. Han har ett lägre börsvärde i VP. Denna givare malplaceras vid pumpen, i vent. Kanal eller i GV skåpet, då vanliga givare redan sitter i rummen. Det medför att temperaturen vid den givaren alltid är hög, vilket gör att pump aldrig drar igång som den ska, då inget värmebehov föreligger där givare finns. Då blir också dT högt.
Har tagit bort inställningen att den inte ska gå på rumsgivaren utan vp går på värmekurvan mot utegivare eller hur man nu utrycker sig.
 
Angående 1så innebär det helt enkelt att temperaturen i vattnet som FLVP matar ut är ”rätt” utifrån golvvärmens dimensionering =lagom varmt där golvvärmen finns. MEN samma temperatur även till radiatorerna innebär att vattnet är för kallt för radiatorernas dimensionering =för kallt i de rum där radiatorerna sitter.

Det är därför man behöver en shunt (inbyggd eller extern) som skapar två olika temperaturnivåer eftersom golvvärme och radiatorer i princip alltid jobbar med olika temperaturer. (Om man inte har väldigt överdimensionerade/stora radiatorer t ex)

Angående 2 så går det både att ställa manuellt eller låta automatiken sköta själv. På vår Nibe ser knappen/symbolen ut så här. (Längst upp till vänster. Nu är Vinter inställt av automatiken)

Display på värmepump med texten "Vinter" och "Driftläge auto", omgivet av knappar och inställningsreglage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jonaserik skrev:
Fabrikat på hus kanske 1 -rörssystem, stäng elementet känn på rören. är båda varma så har du 1-rörs, är dom kalla så är det 2-rörs. Sen det med 16A inställning , det är en belastningsvakt i VP som känner av husets totala Ampere och kopplar ur EL-patronen i steg om den överstiger ca 16 - 18 Amp, har du 25 A som mätarsäkring så kan du prova med att sätta i 20 A , vet inte om det är någon skillnad på propptaxa hos dig. Du ska även kolla filtret för värmevattnet QZ2 enligt manualen eftersom det kom skitvatten vid luftningen
Tack för ditt inlägg. Smutsfiltret inne i QZ2 är nu rensat hos mig. Har fått Högtryckslarm tidigare och displayen säger att man ska avlufta och/eller rensa smutsfiltret. Förstod aldrig vart det där smutsfiltret fanns någonstans, men nu vet jag pga ditt inlägg! Hoppas larmet försvinner nu. Filtret var inte igensatt på något sätt, men en del skit var där utan tvekan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.