Hej bor i en relativt nybyggd villa från 2018.
Jag har golvvärme på hela nedre planet och radiatorer på övre plan.

Jag har problem med att alla element förutom ett är kalla. Har luftat alla element och även sett till så lilla piggen under termostaten rör sig. Jag har öppnat upp fullt på termostaterna men det ger mig ändå ingen värme. Ibland händer det att dom får ytterst lite värme.

Har försökt läsa mig till vad man kan göra men känns som ren grekiska i många fall. Hur skall jag fortsätta felsöka? Är det problem vår Nibe f730 eller är det något annat?

Vi har en Nibe F730 och är nyinflyttade i huset. Den tidigare ägaren hade inte ens dammsugit filtret någonsin såg det ut som.
lufthastighetsvärdet låg på runt 100 med 75% på fläkthastighet.
Efter ett filter byte ligger nu värdet på 276 och fläkthastigheten har jag ändrat till 69% (sänkt inställningen)
Några saker jag uppmärksammat är att värmepumpens grundvärden inte är inställda korrekt. exempelvis så är säkringen inställd till 16A men jag har en 25A säkring i huset.
Trycket låg på i princip 0bar och jag har ökat det till 1,5bar.

När jag luftade pumpen kom det oranget vatten jag antar att kan vara rost?
Vilka värden skall jag titta på för vidare felsökning? Bifogar lite bilder på hur det ser ut vet ej om det är bra eller dåliga värden.
Det står även ett meddelande på diplayen när jag går in på info: "Kalibrering av luftflödesgivare BS1 är ej utförd"

Display av värmepump med temperaturvärden och statusmeddelanden för felsökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display av en värmepump som visar olika temperaturvärden och inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display på en värmepump som visar olika temperaturvärden och felmeddelande om kalibrering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display av en Nibe F730 värmepump som visar serviceinformation och luftflödesvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display på en Nibe F730 värmepump som visar kompressorfrekvens och temperaturvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display på en Nibe F730 värmepumps kontrollpanel som visar tekniska värden och statusmeddelanden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Fabrikat på hus kanske 1 -rörssystem, stäng elementet känn på rören. är båda varma så har du 1-rörs, är dom kalla så är det 2-rörs. Sen det med 16A inställning , det är en belastningsvakt i VP som känner av husets totala Ampere och kopplar ur EL-patronen i steg om den överstiger ca 16 - 18 Amp, har du 25 A som mätarsäkring så kan du prova med att sätta i 20 A , vet inte om det är någon skillnad på propptaxa hos dig. Du ska även kolla filtret för värmevattnet QZ2 enligt manualen eftersom det kom skitvatten vid luftningen
 
  • Gilla
Visbylarsson
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Fabrikat på hus kanske 1 -rörssystem, stäng elementet känn på rören. är båda varma så har du 1-rörs, är dom kalla så är det 2-rörs. Sen det med 16A inställning , det är en belastningsvakt i VP som känner av husets totala Ampere och kopplar ur EL-patronen i steg om den överstiger ca 16 - 18 Amp, har du 25 A som mätarsäkring så kan du prova med att sätta i 20 A , vet inte om det är någon skillnad på propptaxa hos dig. Du ska även kolla filtret för värmevattnet QZ2 enligt manualen eftersom det kom skitvatten vid luftningen
Hej och tack för svar. stängde av det element som oftast ger värme , under tiden som elementet svalande så var båda rören jätte varma nu är båda rören kalla, har precis dragit igång det igen och båda rören är varma igen. Ringde även tidigare husägaren och frågade om han kanske viste om det var en rörs eller två rörs system vilket han inte gjorde :(
Huset har en 25a säkring och jag betalar precis som du säger en högre taxa jämfört mot 16a säkring.
Det lustiga är att jag fortfarande har tillgång till mitt tidigare boende med en nibe F750 pump i radhuset där det sitter en 16a säkring men pumpen är inställd på 25a.

Oklart fortfarande om det är 1 eller två rörssytem vad är vanligast vid hus byggen nu för tiden huset är som sagt byggt 2018.
Om man kollar på bifogade bilderna så står det "värmebärarpumphastighet (GP1)"1% och denna brukar i princip alltid vara låg är det något som skulle kunna vara boven i dramat? Testade ändra till manuell och körde på 70% men kunde ej känna någon skillnad i elementen.

Jag har bokat en tekniker för att allmänt kika på pumpen om det är något tokigt med den eller ej men jag kanske fokuserar på fel sak och borde ringa en rörmokare istället?
 
Ett foto på kopplet som sitter vid golvet så kan du få lite mer info, elementen ska trimmas in
 
J jonaserik skrev:
Ett foto på kopplet som sitter vid golvet så kan du få lite mer info, elementen ska trimmas in
Bild 1 visar kopplet på det element som är i badrummet och ger värme.
Bild 2 visar kopplet på det element som är i allrummet som är kallt.

Rörkoppling på ett värmeelement i badrum, med kaklade väggar och klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rördetaljer och kopplingar till ett fungerande radiatorvärmelement i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du kallt i huset? Tempgivaren i klimatsystem 1 visar 24,6 grader. Om du har 24,6 med kalla radiatorer ska de kanske vara kalla.
Sen borde du ha två klimatsystem, radiatorer och golvvärme har olika krav på ledningstemp.
 
Under sexkantshatten sitter det en ställskruv som man ställer flödet på element och slinga 1 -rörs , om du kan orientera vilken som är först och sedan vilka som kommer efter, kan vara svårt. Tumregel ,Om det är 5 element så ska det första öppnas ett varv , nästa 2 varv o.s,v , då tappas 1/5 vatten av i första 2/5 i nästa och sista fullt öppen samt ha termostaterna på.
PS prova då att lossa den i badet först så du ser vad som händer, inget sprut med vatten, kommer lite och skruva in ställskruven fullt innan du öppnar
 
S sunqan skrev:
Har du kallt i huset? Tempgivaren i klimatsystem 1 visar 24,6 grader. Om du har 24,6 med kalla radiatorer ska de kanske vara kalla.
Sen borde du ha två klimatsystem, radiatorer och golvvärme har olika krav på ledningstemp.
Just nu är det behagligt men vill få igång värmen i radiatorerna så att jag vet att allt fungerar och även temperaturen. Detta då jag under kallal dagar får en hög diff mellan värmen på nedre plan mot värmen på övreplan. Tycker att värmen nere är behaglig men kallt uppe när det är kallt ute.
Bifogar bilder på en kall dag den 7e feb där jag hade 18,5 grader i sovrummen
Bild 1 visar behaglig temp nere och bild 2 hur kallt det var uppe och radiatorerna var kalla.

Temperatur och luftfuktighetsdiagram för inomhusklimatet i ett vardagsrum den 7 februari.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Temperatur- och luftfuktighetsdiagram för inomhusklimat över tid den 7 februari.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jonaserik skrev:
Under sexkantshatten sitter det en ställskruv som man ställer flödet på element och slinga 1 -rörs , om du kan orientera vilken som är först och sedan vilka som kommer efter, kan vara svårt. Tumregel ,Om det är 5 element så ska det första öppnas ett varv , nästa 2 varv o.s,v , då tappas 1/5 vatten av i första 2/5 i nästa och sista fullt öppen samt ha termostaterna på.
PS prova då att lossa den i badet först så du ser vad som händer, inget sprut med vatten, kommer lite och skruva in ställskruven fullt innan du öppnar
Förstår jag dig rätt att jag kan skruva loss sexkantshatten (bild 1 understa hatten på kopplingen, bild 2 vänstra hatten på kopplingen?) utan att det börjar droppa vatten och där under finns det en till skruv som justerar själva flödet och när jag skruvar ut denna så kommer det börja droppa vatten? Finns 6 element totalt orientering av ordningen borde vara logisk men finns ändå en 50% chans att jag kan göra fel pga att jag inte vet vilket element som är 2 eller 6 i slingan.
 
Vad har du för tryck i systemet? Framför allt- kommer det vatten ur luftningsventilerna i elementen när du luftar dem?
Har du luftat pannan,? Vi har en 370, och fick kallt inne, och det löste sig när jag luftade pannan. En 730 borde funka likadant.

Hur många klimatsystem har du enligt pannan?
 
S sunqan skrev:
Vad har du för tryck i systemet? Framför allt- kommer det vatten ur luftningsventilerna i elementen när du luftar dem?
Har du luftat pannan,? Vi har en 370, och fick kallt inne, och det löste sig när jag luftade pannan. En 730 borde funka likadant.

Hur många klimatsystem har du enligt pannan?
Jag luftade elementen och det kom vatten, till en början kom det en hel del svart vatten.
Har gjort en "Egen service" på nibe pumpen, med egen service så menar jag att jag luftat den från alla 4 slangarna och även fyllt på trycket till 1,5bar samt spolat vatten genom båda tömningsventilerna som går till spillkoppen + byte av luftfilter.
 
Redigerat:
Och hur många "klimatsystem" har pannan? Jag såg bara "klimatsystem 1".
 
Är pannan installerad 2018 ska du kontakta firman som installerade den, så de fpäår komma och kontrollera den. Det låter som att fe missat något, och då är det ett garantijobb. Tar du dit en annan firma får du betala för nåt som inte ska kosta.
 
S sunqan skrev:
Och hur många "klimatsystem" har pannan? Jag såg bara "klimatsystem 1".
Tror det är bara ett klimat system enligt pannan. Är det inte samma system och sen är det bara en shunt som fördelar värmen vidare till golvvärmen så det inte blir för varmt?
Allt detta är en djungel för mig.

Skall absolut höra med tidigare ägre vilken firma han använt för installation av VP. Han påstår dock att han inte haft problem med radiatorerna. Firman jag bokat kommer inte förens den 26e feb och jag kan avboka fram till en dag innan sa dom. Uppskattad kostnad landar på 2500kr för genomgång av inställningar i VP. Jag hoppas verkligen att dom är duktiga på det dom gör.
 
Om du bara har golvvärme nere och element uppe blir det vad jag förstått bättre att separera systemen. En shunt kommer inte att påverka tempen på vattnet den styr bara mängden vatten. Har du pannan inställd på lågtempad golvvärme blir inte elementen varma.

Har du inte fått veta vem som installerat? Du ska nog kolla med nibe att installationen är anmäld till dem, de har sex års garanti på pannan.
Är huset nybyggt har man i regel tio års garanti på det mesta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.