Hej !
Vi har ett stort hus och en Thermia Bergrmepump, 18 KW.
2 borrhål på 180 M var

Elen går in redan vid 0 grader, kökdbärare ut är -6 gr
Och KB in är -3 gr. Så ser det ut kontant, vid köldknäppar runt -15 sjunker kB ut till -7
Och KB in blir då -4.

Är detta bra ,
Jag tycker KB är alldelens för kall både in och ut och elpatron. Går in för tidigt

Vad kan detta bero på ?

- filter KB bytt
- KB luftat
-även tvångskört KB pump kontant .

Mycket tacksam för tips då installatörer gett upp här !
 
Kolla om någon på värmepumpsforum kan hjälpa dig.
Återkoppla gärna.

Lycka till!
 
B
3c delta T på är normalt, dvs du har inga problem med ditt flöde, inte problem med filter.

Den låga tempen på ingående Kb tyder på att inte borrhålen räcker till. Att elpatronen kickar in redan vid 0, är en indikering på att värmeeffekten i kompressorn är för låg. Skulle du utöka borrhålet kommer befintlig kompressor ge lite mer värme, men det känns nästan som du skulle behöva både mer kompressoreffekt och mer borrhål. Vad säger installatörer?

Hur ser fram/returtemp ut på värmebäraren vid 0 respektive -15c ut?
 
Vad har ni för framledningstemperatur vid 0 grader när elpatronen kickar in? Står alla element på max?

Vi sänkte elförbrukningen markant genom att dra upp alla termostater utom sovrummet till max och sänka inomhustemperaturen till ca 19 grader genom att justera huskurvan. Vår pump klarar en framledningstemperatur på 44 grader utan tillskott vid -2 på inkommande köldbärare, så jag försöker helt enkelt dra ner innetemperaturen så att vi inte behöver gå över det så ofta.
 
Prova att stänga av elpatronen (kör på värmepump och inte auto) min Thermia luft/vatten levererar bra värme utan elpatron även med lägre brinetemp än vad du har från berget.
 
  • Digital display visar temperaturer för olika systemdelar, möjligen en värmepump eller liknande enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
H
B byggarn70 skrev:
Hej !
Vi har ett stort hus och en Thermia Bergrmepump, 18 KW.
2 borrhål på 180 M var

Elen går in redan vid 0 grader, kökdbärare ut är -6 gr
Och KB in är -3 gr. Så ser det ut kontant, vid köldknäppar runt -15 sjunker kB ut till -7
Och KB in blir då -4.

Är detta bra ,
Jag tycker KB är alldelens för kall både in och ut och elpatron. Går in för tidigt

Vad kan detta bero på ?

- filter KB bytt
- KB luftat
-även tvångskört KB pump kontant .

Mycket tacksam för tips då installatörer gett upp här !
Har du flödesmätare eller separat termometer på båda borrhålen så du ser (vet) att du cirkulation på båda borrhålen så det inte bara är ett hål som cirkulerar brain.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Precis... cirkulerar det på båda borrhålen. 360 m för 18 kw ska gott räcka för att få åtminstone runt nollan in. Men har du haft installatören där så borde han ha kontrollerat det. Är borrhål cirkulerat med extern pump för att se om det är samma flöde ur bägge hålen så inte någon slang är klämd
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
B BSOD skrev:
3c delta T på är normalt, dvs du har inga problem med ditt flöde, inte problem med filter.

Den låga tempen på ingående Kb tyder på att inte borrhålen räcker till. Att elpatronen kickar in redan vid 0, är en indikering på att värmeeffekten i kompressorn är för låg. Skulle du utöka borrhålet kommer befintlig kompressor ge lite mer värme, men det känns nästan som du skulle behöva både mer kompressoreffekt och mer borrhål. Vad säger installatörer?

Hur ser fram/returtemp ut på värmebäraren vid 0 respektive -15c ut?
Hej,

Installatörerna kan inte förstå vad som är fel, de har vart där över 10 ggr och knappat på displayen.

0 gr : fram l. 38-39 grader retur 34-35 gr

-15 gr : Framl. Ca 44 gr retur ca 40 gr
Så ser det ut,
Men rummen håller värmen det är ju med hjälp av att patronen går in 4,5-12 kw
 
M mrsnhp skrev:
Vad har ni för framledningstemperatur vid 0 grader när elpatronen kickar in? Står alla element på max?

Vi sänkte elförbrukningen markant genom att dra upp alla termostater utom sovrummet till max och sänka inomhustemperaturen till ca 19 grader genom att justera huskurvan. Vår pump klarar en framledningstemperatur på 44 grader utan tillskott vid -2 på inkommande köldbärare, så jag försöker helt enkelt dra ner innetemperaturen så att vi inte behöver gå över det så ofta.
Ok tack för inlägg.
 
D Dilato skrev:
Prova att stänga av elpatronen (kör på värmepump och inte auto) min Thermia luft/vatten levererar bra värme utan elpatron även med lägre brinetemp än vad du har från berget.
Ja det har vi gjort men då kallnar temperaturen fort i rummen, du vi blockerar elpatron.
 
H H-Thomasson skrev:
Har du flödesmätare eller separat termometer på båda borrhålen så du ser (vet) att du cirkulation på båda borrhålen så det inte bara är ett hål som cirkulerar brain.
Hej !

Földesmärare har vi monterat sen start för 18 år sedan men vet ej hur dom ska användas. Denna pump är ymonterad med de 2 gamla hålen.
Temp mätare på bögge rören ner till hål har jag ej, då ska jag komplettera med detta, så bägge hålen har flöden som du skriver, det var ett bra tips jag återkommer !
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
V Vector skrev:
Precis... cirkulerar det på båda borrhålen. 360 m för 18 kw ska gott räcka för att få åtminstone runt nollan in. Men har du haft installatören där så borde han ha kontrollerat det. Är borrhål cirkulerat med extern pump för att se om det är samma flöde ur bägge hålen så inte någon slang är klämd
Hej
Installatören har ej kollat flöden i separata hål.
Den interna klkdbäraroumoen går på bägge hålen , ingen extern pump har använt ta för att kolla detta, det borde ju dom göra !
Tack för tips jag återkommer.
 
H
B byggarn70 skrev:
Hej !

Földesmärare har vi monterat sen start för 18 år sedan men vet ej hur dom ska användas. Denna pump är ymonterad med de 2 gamla hålen.
Temp mätare på bögge rören ner till hål har jag ej, då ska jag komplettera med detta, så bägge hålen har flöden som du skriver, det var ett bra tips jag återkommer !
Sätt mätare på både in & ut så du ser deltat så flödet är bra på båda hålen.

Har dom varit där 10 ggr men inte mätt tempen på båda hålen för att säkerställa så båda hålen har flöde menar du?
 
Redigerat:
Beroende på var hålen är kopplade samman, utsida i en brun eller inne, det brukar vara ventiler på varje slinga. Kör KB pumpen i manuellt läge om det går, stäng en slinga och vänta ca 15 minuter, gör lika med en andra. Det kan vara en luftbubbla i topp vid hålet och då blir det dåligt flöde i den. Flödet går då endast fullt i den andra och KB blir riktigt kallt. 18 kW VP med 180 meter hål ger ca 37 W per meter hål och ska klara det.
 
H H-Thomasson skrev:
Sätt mätare på både in & ut så du ser deltat så flödet är bra på båda hålen.

Har dom varit där 10 ggr men inte mätt tempen på båda hålen för att säkerställa så båda hålen har flöde menar du?
Jag ska göra som du säger.
Ja det stämmer, dom har aldrig mött temperaturen på var och ett av hålen, enbart läst av kökdbärare in och ut i menyn på pumpen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.