J Jockebyggab skrev:
Korrekt! Det är denne Tomas i Blekinge som gilla kallställda fastigheter, tur att han inte har hand om fastigheter där det bor fler familjer, då skulle han få på skann, han får väl ha sin kalla o fuktiga källare för sig själv. Varmt o torrt ska det vara! Och det är exakt rätt, varm luft ger mindre relativ fuktighet! Och exakt därför är det sunt att ha jämn o go temp i en fastighet ink källare.
Jag värmer inte upp hela den här fastigheten. Det hade blivit sjukt dyrt. Däremot värmer jag upp delar av boningshuset, närmare bestämt bottenvåningen och övervåningen. Värmer inte upp källaren, då skrumpnar potatisen och dahliaknölarna, eller än värre - de möglar! Huvvaligen.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
För det första så stavas jag Thomas med h.
"på skann" vet jag inte riktigt vad du menar.
Klart om du gillar att meka i källaren att du vill ha det varmt där. Du är kanske lite klen men jag kan meka där vid 15 grader eller lägre
Men inbilla oss inte att det är nödvändigt för husets hälsa.
Har du bråkat med frugan, eller varför så trevlig?
 
  • Gilla
Jockebyggab
  • Laddar…
J
T Thomas_Blekinge skrev:
För det första så stavas jag Thomas med h.
"på skann" vet jag inte riktigt vad du menar.
Klart om du gillar att meka i källaren att du vill ha det varmt där. Du är kanske lite klen men jag kan meka där vid 15 grader eller lägre
Men inbilla oss inte att det är nödvändigt för husets hälsa.
Haha, klen? Väger 112 kg ganska mycket fett också med lagom muskler under. Inte för att det har nån betydelse och alla vet att det är smartast att ha vältempererad källare, även du kommer nog på det om du tänker efter. Relativ fuktighet stiger med minskad temperatur, det vet alla och det är exakt därför stora fastigheter kör med varma källare och god cirkulation enligt den vetskapen-så dom slipper BETALA för kommande problem! Enkelt! Ha det Gött, på med Helly Hansen, Tomas med h!
 
Min källare är ytterst vältempererad. Potatisen och jordärtskockorna, dahliaknölarna och pelargonerna trivs utmärkt. Hade den relativa luftfuktigheten varit för låg hade knölarna skrumpnat och de vintervilande pelargonerna mått dåligt. Svårt att se i spåkulan, men jag tvivlar på att det finns så mycket att BETALA för framöver, bara för att jag inte värmer upp källaren.

Om stora fastigheter har större andel uppvärmda källare än vad mindre fastigheter har, vet jag inte riktigt hur en ska ta reda på. Vad är ens en större fastighet, över 1 hektar? Över 100 hektar?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Du har nu gjort detta till en "Källar-Jocke-Tråd". 😂
Kanske var det han ville då han svarade in en ett år gammal tråd där han dessutom skrev det sista inlägget och citerade samma inlägg som för ett år sedan.
Du har rätt, jag går igång för snabbt på hans dumheter. Jag ska bromsa mig.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Min källare är ytterst vältempererad. Potatisen och jordärtskockorna, dahliaknölarna och pelargonerna trivs utmärkt. Hade den relativa luftfuktigheten varit för låg hade knölarna skrumpnat och de vintervilande pelargonerna mått dåligt. Svårt att se i spåkulan, men jag tvivlar på att det finns så mycket att BETALA för framöver, bara för att jag inte värmer upp källaren.

Om stora fastigheter har större andel uppvärmda källare än vad mindre fastigheter har, vet jag inte riktigt hur en ska ta reda på. Vad är ens en större fastighet, över 1 hektar? Över 100 hektar?
En större fastighet kan vi ta som exempel 50 o 60 tals kåkar för flera familjer, hyreshus, lägenhets kolosser ja såna med cykelkällare med förråd o pingis rum o mangelrum mm. (Har själv vuxit upp i sådana hus o mekat med cyklar o moppe mm så jag har koll...)Där sitter alltid kraftiga radiatorer- och dom är PÅ! Tempen pendlar in sig mellan 18-22 grader (ca) . Nu hör det till saken att fastighetsbolag för såna hyreshus är ska vi säga -ekonomiskt sinnade- eller på bonnaspråk-snåla. Så- det första dom skulle gjort om dom ville "spara" borde väl vara att fimpa dessa radiatorer året runt? Eller hur? O kanske satt in en luftavfuktare😴MEN SI DET GÖR DOM INTE! VARFÖR DET? JUST DET-DOM ÄR SMARTA LÅNGSIKTIGT OCH VILL INTE HA NÅGRA FUKTPROBLEM! (Eller har dom råkat glömt elementen på sen 60 talet eller😆) TÄNK! SUNT FÖRNUFT!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.