Det finns förhållandevis lite information om hur man vitkalkar (eller vitmenar, som jag också hört det kallas), d.v.s. målar med kalkfärg, så jag startar denna tråd för att dokumentera målningen av den sista fasadsidan på kåken (med bilder), samla spridd information, och kanske samla lite erfarenheter från andra (kanske t.ex. @Sommartorparn som skrivit initierat i andra trådar som rör detta). Jag är ingen expert (är kontorsråtta till vardags), men jag har iaf skaffat mig lite erfarenhet vid det här laget.

Jag hoppas hinna klart med detta innan det blir för kallt. I värsta fall får tråden fortsätta till våren. Synpunkter, egna erfarenheter, frågor, och glada tillrop uppmuntras.

Jag börjar med att visa färgen och verktygen jag använder:

Tre hinkar för kalkmålning märkta "Gotlands Kalk" står på grus framför en fasad med kalkstänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag använder tre stora hinkar: En hink med kalkpastan. Kalkfärg säljs som en kladdig massa som man själv blandar ut med vatten för att få färgen. Andra hinken är den färdigblandade färgen, och den tredje hinken är för det s.k. kalkvattnet. Det är i princip vanligt vatten med en del kalkpasta i som stått och skiktat sig. Då får man vatten som är mättat med kalk. Detta används för att göra första strykningen. Den andra strykningen ska sedan göras innan den första torkat. Det kan bli lite stressigt om det är varmt ute, då det torkar rackarns fort. Jag har inte förstått varför man gör detta (jag har bara hittat att man ska göra det, inte varför), men jag gissar att det kanske fungerar som någon slags primer och kanske gör att det fäster bättre.
Verktyg för att vitkalka fasad: hinkar, visp, borste, mätkärl och spade på grusmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verktygen är inget konstigt. En visp till borrmaskinen för att blanda färgen med, och att blanda upp pastan med om den stått och skiktat sig, en borste att måla med, någon bytta att mäta med, en spade att fylla byttan med (barnen lånade ofrivilligt ut en från sandlådan), samt hinkar att ha färgen och kalkvattnet i när man målar.

Här är några före-bilder:
Hus med byggnadsställning och hinkar redo för vitkalkning av fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En byggnad med ställningar redo för vitkalkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fasaden är omålad. Vi putsade om hela kåken för ett par år sedan, och sedan har jag i princip kalkat en sida om året.

Nu är nästa steg att maskera källardörren och källarfönstret. Kalk etsar glas, så det är inte så bra att få det på glas. Det räcker dock med att torka bort det när man kalkat klart, om man råkat få något på glas. Snabbare än så går det inte.

Sedan ska jag borsta av fasaden med en kvast, så eventuella puts-smulor försvinner. Nu när det gått några år sedan putsningen är det inte särskilt mycket sådant kvar, dock.

Det är väldigt skönt med byggnadsställning. Det hade varit jobbigt utan. Det är ca 8m till nock.

Jag återkommer med blandning av färg samt första strykningarna så snart verkligheten låter mig jobba med detta.
 
  • Gilla
Tallguy196 och 7 till
  • Laddar…
L
Det ser bra ut! Vad har du för putsbruk? Väldigt viktigt med rätt underlag för beständigheten - får inte vara för hårt cementbruk men kanske KC-bruk funkar.
 
Det är Weber 148 hydrauliskt kalkbruk. Jag köpte kalkfärgen av muraren som putsade kåken, så jag har bara litat på att det blivit rätt.
 
L
Utmärkt - då har du gjort ett utmärkt underarbete.
 
L Lärospånet skrev:
Det ser bra ut! Vad har du för putsbruk? Väldigt viktigt med rätt underlag för beständigheten - får inte vara för hårt cementbruk men kanske KC-bruk funkar.
KC-bruk funkar även fint att måla med kalkfärg på.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Så då har jag blandat till färgen och gjort de första strykningarna.

Om kalkpastan stått ett tag är det lite jobbigt att vispa upp den igen. Det skiktar sig och blir ganska kompakt i botten, men efter en liten stund har den rätt konsistens:
En person visar konsistensen på blandad kalkfärg i en hink utomhus, redo för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blandade hinkar med kalkpasta och kalkmjölk redo för fasadmålning, med en handblandare och slangvinda i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan är det bara att blanda. Det sägs att man precis ska kunna se tumnageln genom kalkmjölken när det är bra, men jag har aldrig fattat riktigt hur det menas. Empiriskt har jag kommit fram till att blanda en del kalkpasta med tre delar vatten fungerar bra. På första gaveln målade jag med 1+4, och det blev lite för klent, så den sidan måste jag bättra på lite.
Hand doppad i en hink med blandad kalkmjölk under förberedelser för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är lite frätande. I början tog jag detta på fullaste allvar, och hade ordentliga handskar och engångsoverall, men det var verkligen overkill. Det räcker med skyddsglasögon. Jag vill inte ha det i ögonen, men det enda som händer med händerna är att man blir lite torr efter ett tag, och jag har nog lite klenare fingeravtryck nu. Men det återställer sig efter någon dag.

Här är en bild på gaveltoppen innan jag gjort något. Jag tänkte försöka ta en motsvarande bild innan varje strykning.
Gaveltopp med omålad puts och skyddstäckt fönster före kalkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan är det bara att blaska på. Jag började med att spola med vattenslangen på fasaden så det inte skulle torka så fort, sedan körde jag en vända med kalkvattnet följt av en vända med kalkmjölken. Den här gången valde jag att köra sektionsvis istället för hela sidan på en gång som jag gjort förut. Framför allt för att jag var ensam denna gång. Är man två är det ganska enkelt att låta den med kalkvattnet få ett litet försprång och sedan köra på med kalkmjölken. Dessa skikt ska man tydligen måla vått-i-vått, så jag har försökt göra så. Man ska måla lite hullerombuller. I praktiken blir det att man målar kryssvis.

Den här gången började jag lite sent på dagen så det han bli ordentligt mörkt. Jag fick springa in och hämta lite belysning så jag kunde se vad jag höll på med. Såklart började det regna också.
Byggnadsställning vid husfasad på kvällen, med strålkastare för målningsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att göra två strykningar tog mig 2 tim 50 min, så följande strykningar ska jag nog räkna med ca 1,5tim för. Det är lite mer än tidigare sidor, men denna sida har nog störst yta att måla. Jag hoppas kunna göra minst en strykning till i helgen.
 
  • Gilla
Zkee och 1 till
  • Laddar…
Jag gjorde tredje strykningen i förmiddags. Så här såg det ut efter de två första:
Hustakets gavel med ett fönster delvis spacklat och förberett för ytterligare målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ser inte så mycket ut för världen än, men det är i sin ordning. Antagligen kan jag göra fjärde strykningen i morgon.
 
  • Gilla
Zkee
  • Laddar…
Jag glömde uppdatera tråden efter jag gjort fjärde strykningen. Så här såg det ut efter tredje strykningen:
Fönsteröppning täckt med plast och tejp på en nymålad husvägg efter tredje strykningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ser fortfarande inte så mycket ut för världen. Och efter fjärde strykningen:
En husgavel med en fönstersnickeri i fasadens tredje strykning täckt av plast och tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu börjar man ana varthän det barkar. Jag har gjort femte strykningen också, och återkommer med bild efter jag klättrat upp för den sjätte strykningen.
 
Kul att du delar med dig :)

Jag skulle gärna också vilja ha en liten diskussion angående målning med kalkfärg inomhus. Om du inte tycker att det är ett för stort sidospår?
 
Nejdå. Min tanke var att detta skulle kunna bli en generell tråd om kalkning, och inte bara en dokumentation av just detta jobb. Farsan kalkade ett rum i källaren hos oss, och jag har tänkt både putsa och kalka ett annat rum i källaren också, så det är ett välkommet sidospår.
 
:)

Angående kalkning utomhus, så träffade jag två 90-åriga bröder i somras. De menade att deras mamma kalkade deras hus på årlig basis. Alltså, varje år gjordes det om. Nu kanske deras hus var ovanligt utsatt.
 
Fick inte klart för mig hur "blaskandet" går till.
Roller? Rotborste?

Mor min berättade att hon som ung uppfann att man kunde ta en gammal brandspruta
(hink med påmonterad "cykelpump" och slang) och spreja den vitmenade ladugårdsväggen med.
För ett ögonblick var det "avartiga" barnet, det enda särbegåvade i barnaskaran,
lite godkänt av sin far.
(Eftersom pumpen tar från botten så blev väl inte sedimentationen så hindrande heller?)
 
nimhed nimhed skrev:
Angående kalkning utomhus, så träffade jag två 90-åriga bröder i somras. De menade att deras mamma kalkade deras hus på årlig basis. Alltså, varje år gjordes det om. Nu kanske deras hus var ovanligt utsatt.
Första gaveln kommer jag behöva bättra på, men det är endast för att den blev en del av min läroprocess: Jag blandade kalkmjölken för klen. Ena långsidan har nu ett drygt år på nacken, och den är lika fin nu som när den var nykalkad. Efter att ha läst på en del så räknar jag med att behöva bättra på runt vart tionde år, eller så. Jag vet inte vad som föranledde deras mor att bättre på varje år. Kanske gammal vana? Det gör ingen skada iaf, och är alla ytor hyfsat nåbara så är det snabbt gjort. Bland det som är jobbigast för mig med detta är att bygga ställningen.
 
F farbror j skrev:
Fick inte klart för mig hur "blaskandet" går till.
Roller? Rotborste?
Jag använder borsten som syns på andra bilden i första inlägget i tråden. Jag doppar den i kalkmjölken, och utan att vänta på att den rinner av så slafsar jag på kalkmjölken på fasaden, lite huller om buller. I praktiken blir det ganska snabba korsvis strykningar. Jag kan ta en bild på hur ställningen ser ut efter några kalkningsvändor, för att ge en idé om hur det går till. Det är inget precisionsarbete direkt, som det kan vara vid vanlig målning. En av vändorna tog mig bara 45 min, och då är det en förhållandevis stor yta, men då hade jag bråttom.

Det finns speciella kalksprutor att köpa, och jag kollade upp det innan jag började. Vill minnas att jag tyckte det var dyrt. Andra har använt mer "vanliga" sprutor, men det är inget jag provat. Jag tycker det fungerar bra med borsten, och det känns inte tungt, så jag har kört på det. Om någon som läser tråden har erfarenhet av att spruta kalk får ni gärna dela med er.
 
Jag gjorde sjätte strykningen idag. Innan jag började såg det ut så här, dvs efter femte strykningen:
Vitputsad husfasad med fönsteröppning täckt av plast och tejp, efter fem strykningar av kalkmjölk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag upplever att det är lite tunnare efter sjätte strykningen än vad det varit efter motsvarande strykning på långsidorna. Jag undrar vad det kan bero på? Det jag har märkt är att underlaget inte suger lika bra som när jag gjort andra sidor, och det kanske beror på att det är kallare ute nu. Jag har varit tvungen att hålla igen lite med kalkmjölken för att det inte ska rinna allt för mycket, så det kanske inte är så konstigt i alla fall. Jag kanske gör ett par extra strykningar på denna sida, men jag bestämmer mig först när jag sett hur det ser ut i dagsljus.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.