Jag har själv biltemas billigare nyckel och den påstås prestera bra men viktigt är att efter man använt den ställer inställningen till noll annars förändras det verkliga värdet från gång till gång.
Det är bara stahlewill vad jag vet som inte använder den tekniken så dem behöver man inte ställa toll noll mellan gångerna (använder dem på jobbet).
För en som inte använder momentnyckel dagligen kan förändra momentet lika mycket själv som att det kan vara nyckelns fel om det blir olika hårt draget.
Det TS ska göra är som någon sagt innan viktigare att dra dem i rätt ordning än momentet, givetvis inte dra på frihand men med momentnyckel.
En sak till som kan vara viktigt är att inte dra fullt moment direkt utan dra det inte föralagsvis tre steg upp till fullt moment.
 
Hua, man blir svettig när man läser omdömen som Clas Olsons momentnyckel fått! Utseendemässigt är den identisk som med Julas, dock är den lite kortare och lite annat momentomfång (Classe har även en större nyckel i butiken som jag inte såg på deras hemsida, den är mer lik Julas vad gäller momentomfånget, lite kraftigare, och det kommer med två "distanser")

Jag testa min nyckel i skruvstädet o kom fram till att min kalkyl inte kan stämma, så nu behöver jag hjälp om hur många kilo vikter jag skall lägga på skaftet för att testa min nyckel. Om jag ställer in nyckeln på 40Nm, skaftet är 35cm från topp till hylsnyckelfästet. Hur många kilo vikter skall jag lassa på?

En annan fråga, när jag testa nyckel så "knäppte" det inte till , utan nyckeln tiltade tyst via den rörliga axeln. Detta är korrekt?

http://www.clasohlson.com/se/Momentnyckel/40-8300

(Jag är inte orolig att jag får exakt rätt moment, men jäkligt orolig att jag drar av en topplocksbult!)
 
  • Gilla
försänkaren
  • Laddar…
nattugglan11 skrev:
Om jag ställer in nyckeln på 40Nm, skaftet är 35cm från topp till hylsnyckelfästet. Hur många kilo vikter skall jag lassa på?
11,6 kg blir lagom
 
fahlis skrev:
11,6 kg blir lagom
...om du hänger vikten i "toppen" som du mätte till. Kom även ihåg att hantaget måste vara vågrätt.

På jobbet har vi kalibrerade momentnycklar med fast värde som inte knäpper utan bara "knäcker" sig i leden.
 
Nyfniken skrev:
...om du hänger vikten i "toppen" som du mätte till. Kom även ihåg att hantaget måste vara vågrätt.

På jobbet har vi kalibrerade momentnycklar med fast värde som inte knäpper utan bara "knäcker" sig i leden.
Yes, vågrätt skall det bli.

ok bra att veta!
 
fahlis skrev:
11,6 kg blir lagom
Danke!
 
Testade nyckeln o den fungerar perfekt efter mitt kalibreringstest! Alltså nyckeln knäckte till vid 11,6kg som den skulle.
 
Redigerat:
ullberg
Men inte hjälpte det mot avdragna grenrörsbultar... Lycka till!
 
ullberg skrev:
Men inte hjälpte det mot avdragna grenrörsbultar... Lycka till!
Nä, hittade ingen info om vilket moment det skall vara på alla muttrar på bilen inkl grenröret, bara på topplock, tändstift o ett par saker till, så jag drog med spärrskaft bara o inte momentnyckel. Spärrskaftet mitt hade inte heller fått plats vid grenröret.

Jag har skruvat en del men inte nog mycket för att ha superkänsla i handen, farligt också med fettade bultar. Tror det var en kombination av fettad bult, gammal bult och lite för mkt kraft. Hua, nu hädanefter kommer jag va feg som tusan.
 
ullberg
Nu är väl detta i fel tråd men är inte rekommendationen att byta ut alla grenrörsbultar då de får leva ett hårt liv där de sitter med värmeväxlingar etc?

Lätt att vara efterklok med till en b230 (var det så?) kan de väl inte kosta många kronor...

Ju krångligare det är att mecka, desto mer benägen är jag att nya ut delar mot nya dito...
 
ullberg du har rätt, tyvärr så tänkte jag aldrig tanken på att byta dem, jag var helt fokuserad på att topplocksbultarna inte skulle dras sönder ;) ..grenröret var sekundärt. Men nästa gånga jag meckar bil så skall jag alltid byta pinnbultarna! 9kr stycket, irriterande!
 
Har man en bra fiske/bagage våg så fungerar det utmärkt att "kalibrera" med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.