Går bra att skruva i spånskiva
 
BirgitS
Bo arnold Bo arnold skrev:
Är det från 76 borde det vara spånskiva treetex användes inte i kök från den tiden har själv ett hus fr 76 spånskivor överallt lite svårare att ta bort än masonit 10 el 12 mm tjocka försök skyffla bort fixet o sätt renoveringsgips
Tycker du att det ser ut som spånskiva på första bilden i inlägg 7?
 
Så här ser den ut på nära håll :)

Men ska täppa igen hålet jag råkade gräva upp....
 
  • Vit tegelvägg med stort hål som visar trä och isolering bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På bilden med hålet ser det flisigt ut men svårt att säga men treetex i ett kök fr 76 verkar otroligt o kakla på det går knappast vore helt galet
 
Kaklet som satt där satt ganska löst. Gick loss i stora sjok. Tror att det kaklades där i början av 2000-talet.
 
Kan vara en s.k byggskiva tjock 13 mm masonitliknande skiva användes på den tiden jag har sådana i mina källartak fr 76. Den går att skruva i
 
  • Gilla
Asani
  • Laddar…
Hej igen! Vill bara tacka för alla tips jag fått. Fantastiskt forum det här. Ha en fin kväll och ett gott nytt år!!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det verkligen masonit och inteTretex (porös träfiberskiva)?
Är inte det samma sak? masonite är ju ett varumärke som säljer träfiberskivor.
 
Köp en fein såg och feina ur i bitar och sedan gipsa upp igen.
 
BirgitS
A A-Man_08 skrev:
Är inte det samma sak? masonite är ju ett varumärke som säljer träfiberskivor.
Treetex var också ett varumärke.
Masonit, en generisk term med ursprung i varumärket Masonite, är en form av träfiberskiva. Till skillnad från spånskiva används inget tillfört lim, utan vid tillverkningen expanderas trämassan genom att under högt tryck ånga träfibrerna och sedan spruta ut dem i normalt lufttryck, innan de pressas ihop till skivor med träets eget lim, lignin, som bindemedel.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Masonit
Treetex var ett varumärke för en porös träfiberskiva tidigare använd som väggmaterial i hus. Skivan har tack vare sin porositet en viss isoleringsförmåga och användes därför ofta på insidan av ytterväggar. Skivan används i dag i mindre omfattning. En senare variant av treetex är asfaboard som används till vindskyddskiva vid trähusbyggnad.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tretex

Jag växte upp med Treetex-skivor på väggarna och fördelen var att det gick att sätta upp affischer mycket enkelt med knappnålar ;) och det skulle man nog inte kunna göra med masonit och spånskivor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.