Jämförelsen med järnarbete var mest för att man ska veta om man är van med rondell eller inte. Jag är inte så bra med vinkelslip (som jag tror ;) ) men fixar ändå ganska bra snitt i kakel. Fördelen gentemot torrkapning långa sträckor är dammet som faktist är påtagligt när man kapar 40cm plattor längs med. Sen har man ju den fördelen när man kapar i stål att man kan justera sig i sidan men detta går ju inte i kakel om man inte kapar från baksidan.

Den jag köpte är denna Slipade med den också och den är på inga vägar sliten ens och jag tycker jag kapat/slipat massor. Nackdelen är väl att diamanterna knappt sticker utanför stålet.

För att ta udden av bryt/kap kanten så tar jag sandpapper som man drar längs med snittet, när jag fick fason på det hela ser man knappt skillnanden mellan kap och originalkant. I vissa fall är tom MIN kant bättre (tycker jag iaf. ;) )
 
Snailman
okej då förstår jag..:)
 
Vill man bara snabbt slipa till en klippt eller kapad kant som är vass brukar det gå finfint att dra kanten försiktigt mot baksidan på en annan kakelplatta.
 
Har den näst största sigman från höganäs som jag använder till 95% har en billigare vattankap men den är värdelös.
Det knäckaren inte klarar av tar jag med vinkelslip och e det bara något litet så gojjar jag det.

Tyckte vatten slip var det bästa som fanns innan man lärde sig att knäcka, för har man väl lärt sig det så e vattankap inte längre aktuelt.

Tror att en vatten kap bara duger om man måste gera plattor, lite knepigt med knäckare :D
 
För att inte tala om hastigheten, det tar några sekunder att knäcka en platta med millimeterprecision, långt mycket mer att göra det samma med en eldriven kap.
 
Jo...jag köpte ju metrokakel från Gysinge till köket, mitt första och hittills enda plattjobb. Det kaklet kan inte sågas eftersom glaseringen är av en tunn gammaldags typ som gärna flisar upp. Köpte en rits- och knäcktång först men den hade klackar av hårdplast som brast efter ett tiotal knäck - de där plattorna är 14 mm och tar en jäkla kraft att knäcka. Åkte till Bauhaus och köpte den billigaste knäckare de hade som kunde ta så tjocka plattor, en Wisent för knappt 200 pix, simpel men robust på ett litet yxigt vis, som Wisent-grejorna brukar vara m a o. Då gick det undan och inte en enda platta sprack fel!
Efter det tror jag inte att det skulle falla mig in att göra något annat än att knäcka så länge det handlar om raka snitt.
 
Ritsa går inte för mig heller, har rustika (=ojämna plattor) så det sprack åt fanders alla gånger jag provade. Däremot funkar det perfa med knäckaren om man knäcker över en regel.

Håller med om vattenkapen den är mest en vagel i ögat men ibland så är den bra. Enklast var att göra ett streck på plattan med blyerts sen maskeringstejp på det sen såga på fri hand.

Anhållet på biltemas vattenkap är för övrigt helt värdelöst och mycket svårt att få exakt. Möjligheten att det flyttar sig är också stor om man inte härdar åt rejält på skruvarna, vilket såklart inte är enkelt med blöta händer.

Vattenkapen måste köras ute eller på nåt ställe där man kan samla kapgruset som blir i vattnet man hela tiden måste spola rent med, det sätter igen avlopp ganska bra tex. Sen är det slabbigt också såg ut som man pinkat på sig när man körde nedersta raden kakel :D
 
Man ska ha både en kap och knäckare. Kapen går allför långsamt för att stå och skära till 100st kant plattor. Men ska du göra ett instick eller runda en platta är kapen perfekt
Köpte både knäckare och kap på Biltema, de dyrare modellerna. Har lagt 150kvm nu utan nåt missöde.

edit: kapen är från Jula
 
Snailman
knäckare? är det de med en trissa på som man rullar över skivan?

tittade på 3 olika hos jula och trissan kunde man flytta flera mm i sidled på alla tre....

tänkte titta på proffsgrejor hos k-rauta och se om de är lika glappa?

annars är det någon som har en som inte är så dyr, och har provat att den funkar bra?
 
Med knäckare menar jag en sådan med trissa ja. Min knäckare är ju som sagt denna Archive%5CProduct_images%5C16%5CLarge%5C16-500_l.jpg från Biltema. Har även testat deras "yrkes" variant och är mycket nöjd med resultatet. Har skurit mängder med kantplattor med den från Biltema och inte bytt hjulet än
 
Har också Biltemas kakel knäckare, har använt den för att sätta lite klinker (ca 10m2).
Den fungerar, men jag upplevde att den flexade lite för mycket i knäckmomentet.

Har tidigare provat en i gjuten aluminium (fick låna av en plattsättare), helt annan känsla av kontroll men säkert också en helt annan prislapp :-/

/Håkan
 
Har också Biltemas version som är avbildad här ovan, den fungerar men jag tycker nog faktiskt bättre om den Wisent eller vad den heter som är i plast som jag också har (trodde man väl aldrig att man skulle föredra någåt i plast framför en rejäl plåtgrej...)
En grej gick dock sönder omedelbart på Biltemavarianten och det är håltagaren som man kan montera också, där hårdmetallspetsen lossnade efter typ 3 varv på plattan utan att jag ens belastade den.
Till smågrejer var faktiskt Dremeln riktigt effektiv.

Men helt klart är att om man har plattor med slät yta att sätta är knäckversionen fruktansvärt mycket effektivare än såg, innan du sågat klart din första platta har du satt upp ett antal plattor redan om du käcker dem istället.

//Unigas
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.