Hej

Vi totalrenoverade hela badrummet hösten 2014 (och hela huset för den delen) och lät en byggare göra badrummet. Vi har papper och allt sånt. För några år sedan tyckte vi att kakelfogen i duschen släppte lite.
Nu har vi upptäckt att det är stora urgröpningar och att det gått flisor från kaklet på 2 ställen. Se gärna bilder.
Vi har kontaktat företaget som utförde arbetet i badrummet men de har fortfarande inte lyckats skapa tid och komma hit och titta :( Eller så skiter de i oss.

Nu är frågan vad sjutton som kan ha hänt? Min gissning är att plattorna är bom. I och med att plattorna är rätt stora 30x60 kanske det handlar om att man inte satt fix på baksidan av plattan utan bara på väggen.
Men det ser ut som saltutfällningar och så spricker kaklet?
Eller har vi vatten i väggen?
 
  • Vägg med vita kakelplattor ovanför ett mönstrat bänkskiva eller golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit kakelvägg med skadad eller förlorad fogning i korsningen. Behöver underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Husfrömmar och 3 till
  • Laddar…
Hur är rördragningen gjord??
 
  • Gilla
Fri som en fågel
  • Laddar…
skulle det vara väta som gör nåt så borde ju fogarna vara fuktiga. Känns mer som att väggen rör sig för mycket. Att det tex sviktar lite om man stänger dörren snabbt och luften rör sig och det rör sig som en trumhinna. Då blir fogarna trånga och det går bitar ur kanter.
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
skulle det vara väta som gör nåt så borde ju fogarna vara fuktiga. Känns mer som att väggen rör sig för mycket. Att det tex sviktar lite om man stänger dörren snabbt och luften rör sig och det rör sig som en trumhinna. Då blir fogarna trånga och det går bitar ur kanter.
Det är inte sprickor på övriga väggen utan endast vid nedre raden mitt på väggen.
Väggen är mycket stabil. Ingen dörr på denna vägg heller.
 
U Ubbe55 skrev:
Hur är rördragningen gjord??
Rören kommer från undervåningen, rakt upp. Ligger inga rör i väggen där kakelfoglossningen förekommer.
 
Det kan inte ha varit minusgrader i rummet någon gång?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Det kan inte ha varit minusgrader i rummet någon gång?
Nej helt omöjligt. Detta är dessutom på en innervägg.
 
Är väggen helt plan vid skadorna?
 
Om det kommit in fukt genom tätskiktet så att underlaget börjar svälla så brukar det se ut så där.
 
  • Gilla
  • Wow
Razerstar och 3 till
  • Laddar…
Då kommer frågan hur det ser ut ovanför badrummet? Hur långt ifrån våtzon 1 är det som fogen släpper.
 
U Ubbe55 skrev:
Då kommer frågan hur det ser ut ovanför badrummet? Hur långt ifrån våtzon 1 är det som fogen släpper.
 
  • Modernt badrum, två duschar, handdukstork, vita kakelväggar, mönstrat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men du, Lena. Jag tittar på din bild och vad jag kan se har du dold rördragning vilket är vanligt i nyare badru. Risken är att ni har ett liiiiitet läckage, antingen i handdukstorken eller närmsta duschblandaren.
 
  • Gilla
Arne Borg
  • Laddar…
U Ubbe55 skrev:
Men du, Lena. Jag tittar på din bild och vad jag kan se har du dold rördragning vilket är vanligt i nyare badru. Risken är att ni har ett liiiiitet läckage, antingen i handdukstorken eller närmsta duschblandaren.
Rören till duscharna kommer rakt nerifrån och går inte längs väggen.
Handdukstorken har inget vatten kopplat till sig. Det finns bara som ett slutet system i torken.
 
  • Gilla
YJW
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Är väggen helt plan vid skadorna?
Till synes är väggen rak. Svårt att avgöra.
Jag har sett hela processen från uppregling av vägg, rördragning, skivor, tätskikt och plattsättning. Kommer ihåg att plattsättaren sa just ”när jag sätter upp en platta så har jag godkänt att väggen är rak!” Men det är klart att det kan bli millimetrar här och där.
 
E Eld skrev:
Om det kommit in fukt genom tätskiktet så att underlaget börjar svälla så brukar det se ut så där.
Frågan är vart fukten kommer ifrån bara i så fall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.