Hej.
Har precis kaklat för första gången och ska snart ge mig på att foga. Vilka fabrikat är mest lättjobbade och vilka ska man hålla sig borta ifrån? Tänkte köra en mellangrå fog, men är lite orolig för att man ska lyckas få en flammig fog ifall man råkar tvätta lite för mycket eller liknande. Såg att Hornbach hade Mapei (Megafog MEGA LINE F Plus) 20kg för 299:-, men vet inte om detta är nån egen serie från detta fabrikat.
Tacksam för lite vägledning av nån som har lite bättre koll 🤓
 
Ingen fogexpert direkt men pci nanofog skall vara bra
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 3 till
  • Laddar…
Vispa noggrant låt fogen vila vispa igen och var sparsam med vattnet i svampen sen är man inte van så blanda enl rekommendation och väg/mät så du får samma förhållande
 
  • Gilla
A.Bratt
  • Laddar…
T
Undvik Mapeis fog, totalt värdelös och blir lätt flammig. Kör på Kiiltos kakelfog som är hyfsat billig samt lättarbetad och är väldigt svårt att få flammig.
 
  • Gilla
A.Bratt och 1 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Undvik Mapeis fog, totalt värdelös och blir lätt flammig. Kör på Kiiltos kakelfog som är hyfsat billig samt lättarbetad och är väldigt svårt att få flammig.
Tack för infon. Va rätt inne på Mapei, de har ju skapligt många färger att välja på, men kör såklart hellre med en lite mer safe fog!
 
Kiiltos fog kan jag rekommendera.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
A A.Bratt skrev:
Tack för infon. Va rätt inne på Mapei, de har ju skapligt många färger att välja på, men kör såklart hellre med en lite mer safe fog!
Kan bara hålla med. Tre ggr försökte kakelfirman få till fogen utan att den blev flammig, men det gick inte. På våra gerade hörn använde de Mapeis epoxyfog som blev bra, så det slutade med att de använde den i hela badrummet istället.
 
  • Gilla
A.Bratt
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Kan bara hålla med. Tre ggr försökte kakelfirman få till fogen utan att den blev flammig, men det gick inte. På våra gerade hörn använde de Mapeis epoxyfog som blev bra, så det slutade med att de använde den i hela badrummet istället.
Tack, då utesluter jag helt det fabrikatet :)
 
A A.Bratt skrev:
Tack, då utesluter jag helt det fabrikatet :)
Låter bra. Såhär såg det ut hos oss
 
  • Delad skärmdump av fotogalleri, visar rördetaljer och grå klinkerplattor, användargränssnitt från smartphone.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
A.Bratt
  • Laddar…
B Byggareberg skrev:
Kiiltos fog kan jag rekommendera.
Tack, lutar nog mot Kiiltos, verkar även rätt prisvärd :)
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Låter bra. Såhär såg det ut hos oss
Tack! Tur jag inte hann köpa hem och påbörja jobbet, för tänkte köra en lite mörkare fog vilket högst troligen hade kunnat se ganska taffligt ut iom att jag ska göra detta för första gången :)
 
T tank77 skrev:
Undvik Mapeis fog, totalt värdelös och blir lätt flammig. Kör på Kiiltos kakelfog som är hyfsat billig samt lättarbetad och är väldigt svårt att få flammig.
Toppen tack, får nog bli en säck Kiiltos :)
 
A A.Bratt skrev:
Tack! Tur jag inte hann köpa hem och påbörja jobbet, för tänkte köra en lite mörkare fog vilket högst troligen hade kunnat se ganska taffligt ut iom att jag ska göra detta för första gången :)
Vi ville ha en mörkare fog men så blev det inte. På de två bilderna nedan är samma mörka fog använd (som ses av den överblivna klumpen som visade färgen det skulle vara). Plattsättaren var totalt förvånad!
 
  • En hand pekar mot en brunfärgad puppa på ett stengolv med fogar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand pekar på en spricka i en stengolvplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Byggareberg skrev:
Kiiltos fog kan jag rekommendera.
Kiiltos verkar populär, får bli en sväng om Bauhaus i veckan :)
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Vi ville ha en mörkare fog men så blev det inte. På de två bilderna nedan är samma mörka fog använd (som ses av den överblivna klumpen som visade färgen det skulle vara). Plattsättaren var totalt förvånad!
Ja det är ju en jädra skillnad! 🤨

Såg man kunde färga om fogen, men det är väl sådär kul att behöva göra på något nytt. Men om det funkar och är hållbart så kanske det är värt att testa om man retar sig för mycket på flammiga fogar.
 
  • Svenska Kakel informationsblad om Sopro Fuf fogfärg med bruksanvisning och produktbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.