Det är ju fortfarande modernt med kakel på väggar och klinker på golv i främst badrum. Hur kan det ha blivit så, nu när vi försöker på alla sätt som miljömedvetna att spara energi och ändå lägger vi golv som måste värmas året om för att vara komfortabla? Har vi blivit påverkade av de som tjänar pengar på den typen av byggmaterial?
Och! Är det ngn som vet varför fogarna inte är täta utan släpper igenom fukt? Det känns ju som det bästa vore att tätskiktet sitter ytterst på vägg och golv, då finns ju absolut ingen risk för fuktskador och mögel så länge det är helt.
 
Om man verkligen tycker att de måste värmas året om är det naturligtvis ett idiotiskt miljöval.
Vi har klinker på flera ställen men hade ändå värmen avstängd från maj till för en vecka sen. Tycker att det går bra. I källaren som är dåligt isolerad blir de förstås svinkalla men där gör det inget . I hallen och nya köket (på träbjälklag i entréplan) blir klinkern inte så kall att det stör mig. Men jag skulle inte ha klinker på golv där man kan tänkas lägga sig ner, t ex vardagsrummet eller barnens rum.

Varför inte täta fogar? Hm, misstänker att det skulle vara svårt att göra så att det verkligen blir tätt och håller sig tätt överallt, det är ju rätt många meter fog på ett badrum... Fogen måste ju inte bara vara tät i sig utan även sluta tätt mot plattorna. Räcker kanske att en platta är skitig på kanten vid fogning för att det ska bli otätt. Sedan, om det täta fogmaterialet är hårt blir det sprickor om det rör sig i byggnaden. Är det i stället mjukt blir det mekaniska skador (från städning etc). Nej, jag tycker inte att idén låter så lovande.
 
Kurtivan skrev:
Och! Är det ngn som vet varför fogarna inte är täta utan släpper igenom fukt?
Det diskuterades lite alternativ i den här tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.