Vad jag förstått av diskussion med kollega är kakel en större risk för ev vattenskador om huset rör sig, att fogar typ spricker och att kaklet släpper in vatten mer än plastmatta. Men borde inte entreprenören ha rått oss till något annat isåfall?
 
Entreprenören gör som du vill.
Det är inte fogarna som håller tätt utan bakomliggande tätskikt.
Branchen satt upp väldigt stränga byggregler för badrum. Men det vore jävligt intressant att se en statistik om hur många fuktskador som har anmälts med vilka orsaker. Jag tror det är väldigt svårt att få en fuktskada bakom en vägg. Däremot kan jag tänka mig att felaktiga golvbrunn och rörgenomföringar i golvet kan orsaka en del.
 
L lelleputt skrev:
Vad jag förstått av diskussion med kollega är kakel en större risk för ev vattenskador om huset rör sig, att fogar typ spricker och att kaklet släpper in vatten mer än plastmatta. Men borde inte entreprenören ha rått oss till något annat isåfall?
Kaklet i sig är inte fuktskydd, spruckna fogar eller plattor har ingen betydelse (och dina lär inte spricka på en gipsad råspontvägg).

bakom kaklet sitter tätskiktet som numera är matta/folie. Det kommer inte spricka om inte huset har sättskador och rör sig vilt, men då skulle ju tapeter mm spricka, och det gissar jag att dom inte gör i ngn större omfattning…..
 
BirgitS
T Thomas_Blekinge skrev:
Entreprenören gör som du vill.
Det är inte fogarna som håller tätt utan bakomliggande tätskikt.
Branchen satt upp väldigt stränga byggregler för badrum. Men det vore jävligt intressant att se en statistik om hur många fuktskador som har anmälts med vilka orsaker. Jag tror det är väldigt svårt att få en fuktskada bakom en vägg. Däremot kan jag tänka mig att felaktiga golvbrunn och rörgenomföringar i golvet kan orsaka en del.
Allra vanligast är numera problem med ledningssystem - 58 procent av skadorna i badrum beror på läckor i rören.
https://www.byggahus.se/vattenskado...-finns-och-ersattning-fran-forsakringsbolaget
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.