Vi fick lov att renovera om badrummet pga vattenskada, en bekant tyckte vi skulle lägga plastmattor väggar och golv pga priset, men frun envisades med kakel och klinker, menade att det skulle höja värdet mer.

Nu fick jag höra att det finns risk med kakel i hus från 60-70 talet, att det spricker upp lättare när det rör sig m.m, halare golv och så klart priset på material.

Tyvärr är ju redan våtrumsmatta satt och golvsnubben började kakla i veckan. Har vi gjort bort oss totalt?
 
Har kakel och klinkers i alla mina badrum (3st) i mitt 70- talshus. Inga sprickor eller problem, man måste ju bygga rätt för dom förutsättningar som är.
 
Vad är det för väggar?
 
S
Jag tror att kakel drar upp värdet men våtrumsmattorna idag är ju väldigt fina jämfört med förr.
Dessutom, om man har ångest kring ev. fuktskador är ju våtrumsmattan att föredra då den faktiskt går att inspektera :)

Kakel är inga problem idag då man har andra typer av tätskiktssystem jämfört med förr, som kan röra sig med huset. Det var väl främst de rollade systemen förr om sprack till slut.
 
  • Gilla
Berntpeter
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Vad är det för väggar?
Träregel, betong platta
 
S SvanteC skrev:
Jag tror att kakel drar upp värdet men våtrumsmattorna idag är ju väldigt fina jämfört med förr.
Dessutom, om man har ångest kring ev. fuktskador är ju våtrumsmattan att föredra då den faktiskt går att inspektera :)

Kakel är inga problem idag då man har andra typer av tätskiktssystem jämfört med förr, som kan röra sig med huset. Det var väl främst de rollade systemen förr om sprack till slut.
Man rollade på tätskiktet alltså?
 
L lelleputt skrev:
Träregel, betong platta
antar att det är gipsskiva då? Om det är cc60 skall det vara 15mm plywood under gipset. Då är det tillräckligt stqbilt
 
Kakel och klinker för utseende då.
Plastmatta är praktiskt bättre
 
Larsa Larsa skrev:
antar att det är gipsskiva då? Om det är cc60 skall det vara 15mm plywood under gipset. Då är det tillräckligt stqbilt
Nu var jag lite bortsusad.
Det är träpanel av något slag på regel, sen har de satt gipsskivor, tätskikt, kakel. Jag litar på att de vet vad de gör. Men nu blir jag jävligt osäker.
 
T TheGame skrev:
Kakel och klinker för utseende då.
Plastmatta är praktiskt bättre
Byta golvklinker till plastmatta i framtiden, måste man bila och ha sig då?
 
L lelleputt skrev:
Byta golvklinker till plastmatta i framtiden, måste man bila och ha sig då?
Varför vill man göra det?
Låt det vara kakel och klinker så länge det fungerar om det är gjort så.
 
L lelleputt skrev:
Nu var jag lite bortsusad.
Det är träpanel av något slag på regel, sen har de satt gipsskivor, tätskikt, kakel. Jag litar på att de vet vad de gör. Men nu blir jag jävligt osäker.
Ok, kanske råspont då. Det håller för kakel.

poängen med mitt inlägg var att om man inte har annat än reglar bakom gipsen, och 60cm mellan reglarna, så är väggen inte lämplig att kakla på
 
Larsa Larsa skrev:
Ok, kanske råspont då. Det håller för kakel.

poängen med mitt inlägg var att om man inte har annat än reglar bakom gipsen, och 60cm mellan reglarna, så är väggen inte lämplig att kakla på
Råspont heter det nog
 
Så åter till ursprungsfrågan, det kommer bli jättebra. Kan inte tänka mig att rörelser skulle påverka
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Ok, kanske råspont då. Det håller för kakel.

poängen med mitt inlägg var att om man inte har annat än reglar bakom gipsen, och 60cm mellan reglarna, så är väggen inte lämplig att kakla på
Rent spontant kändes det rätt sjukt att ha trä i en badrumsvägg. Har ju iofs sett reglat golv i badrum. Är väl kanske lättare åtgärda och inte behöva bila.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.