L LabanW skrev:
Har svårt att tro att jag ska betala borttagandet av en nästan hundra år gammal trappa på kommunal mark.
Skulle jag bli det så kommer jag fylla jord över den.
Precis, någon har byggt den för länge sedan. Så ska den bort får varje fastighetsägare ta sin del, om den går över fastighetsgräns.👍
 
  • Gilla
Viskan och 2 till
  • Laddar…
U
Har varit likande händelser i grannkommunen.
Fastighetsägaren vägrade återställa marken så kommunen gjorde fordran via kronofogden.
När fastighetsägaren fortfarande inte återställde så gjorde kronofogden upphandling med bolag som återställde och fastighetsägaren fick fakturan.

Nu var annekteringen gjord i närtid. Oklart hur det blir i TS fall där när bygget är 100år.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Bara att svara att det inte är din trapp då den uppenbart tillhör kommunen, men du vore glad om de tog bort sin trapp från din tomt 😁
 
  • Gilla
  • Haha
MariaBK och 34 till
  • Laddar…
Precis, hur var fastighetsgränserna utifrån bedömning att trappan byggdes? Och när blev området kommunal mark?
 
A AndersS skrev:
Precis, hur var fastighetsgränserna utifrån bedömning att trappan byggdes? Och när blev området kommunal mark?
Ett stort område köptes av kommunen 1888 och blev delvis villaområde. Det gamla huset här byggdes 1923 och under hela 1900-talet var det delade meningar om var gränserna gick. Under 1990-talet hade kommunen en karta med fastighetsgränser som inte överensstämde med Lantmäteriets kartor.
 
  • Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
L LabanW skrev:
Ett stort område köptes av kommunen 1888 och blev delvis villaområde. Det gamla huset här byggdes 1923 och under hela 1900-talet var det delade meningar om var gränserna gick. Under 1990-talet hade kommunen en karta med fastighetsgränser som inte överensstämde med Lantmäteriets kartor.
Då är det lugnt, bara att hänvisa till.
 
L LabanW skrev:
Käppen sitter på fastighetsgränsen men på vad som sedan 1980-talet varit ”min” gräsmatta. Så jag klipper ca 1 meter utanför min tomt. Det skulle se konstigt ut om jag skulle lämna en bit av gräsmattan oklippt.
Det är ett brott att flytta dessa så jag hade inte gjort det.
 
  • Gilla
Viskan
  • Laddar…
Du tänker nog på riktiga gränsmarkeringar. Den lagen gäller inte för dessa pinnar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Vi har lite liknade situation i vårt villaområde som faktiskt är nybyggt till skillnad från TS. Kommunen löste för några år sedan in mark för gator från många fastigheter men själva vägområdet (körbanan) är mycket smalare än vad gatufastigheten är. På många ställen ligger fastighetsgränsen för villatomterna 2-3 meter från asfaltskant. Resultatet av detta är att det ser väldigt misskött och ovårdat ut där folk inte sköter om kommunens remsor. Flera meter höga tistlar, ogräs och allmänt sunkigt. Vi kommer plantera häck och staket i vår gräns men kommer ändå sköta om området utanför för kommunen kommer absolut inte göra det. Med det sagt tycker jag inte det är fel att vårda områden utanför sin fastighet så länge man inte annekterar och införlivar området till sin fastighet.
Som lantmätare så brukade vi råda folk att sätta ned armeringsjärn om de ville ha någon slags markering för sin egen del, det kanske TS kan göra också och slå ned dem tillräckligt för att kunna köra över med gräsklipparen. Så får väl kommunen hojta om de inte vill ha gräset klippt. Käpparna är antagligen redan inmätta så det är nog ingen skada att ta bort dem. De kan ju blåsa ned också liksom…
 
  • Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Precis, någon har byggt den för länge sedan. Så ska den bort får varje fastighetsägare ta sin del, om den går över fastighetsgräns.👍
Fin Killgissning!
 
  • Gilla
Falckman och 1 till
  • Laddar…
L LabanW skrev:
Har svårt att tro att jag ska betala borttagandet av en nästan hundra år gammal trappa på kommunal mark.
Skulle jag bli det så kommer jag fylla jord över den.
Så Du tror att det är helt i sin ordning att göra vad man vill på mark som inte är Din?

Vad du har svårt för att tro kommer Kommunen sannolikt att lära Dig...
 
  • Haha
leffeisala
  • Laddar…
L LabanW skrev:
Har svårt att tro att jag ska betala borttagandet av en nästan hundra år gammal trappa på kommunal mark.
Skulle jag bli det så kommer jag fylla jord över den.
Om det är din trappa, vem tycker du annars ska betala för att ta bort den?
Om den ska tas bort så uppnås ju inte detta genom att skyffla jord över den.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Fin Killgissning!
Trappan skriver ts är bortemot 100 år, dvs lite äldre än mig. Vad "killgissning" är nog för nytt ord för mig, jag använder oftare erfarenhetsantagande.🤣
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
mikethebik och 9 till
  • Laddar…
En bekant tvistade med elbolaget var en kabel skulle grävas ner. Planeraren tog inte hänsyn till hans önskemål så när utsättningen var gjord för var kabeln skulle gå var han helt sonika ute och flyttade på dem och grävmaskinisten grävde helt enligt utsättningen…. 😂.

Nu kanske det inte hjälper att TS flyttar pinnarna för att bli av med problemet dock 😀.
 
  • Haha
  • Gilla
helrob och 12 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Om det är din trappa, vem tycker du annars ska betala för att ta bort den?
Om den ska tas bort så uppnås ju inte detta genom att skyffla jord över den.
Vem äger en nästan hundra år gammal trappa som ligger på grannens tomt?
Är trappan min för att någon för fyrtio år sedan förlängt den med 4 meter på min tomt?
Om jag skulle ta bort trappan blir det ett stort hål som måste fyllas med något.
 
  • Gilla
  • Älska
Viskan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.