Kommunen har placerat en käpp på min gräsmatta märkt ”FG Linje”.
Efter hur lång tid kan jag avlägsna käppen? Den är i vägen när jag klipper gräset.

Det finns tre FG käppar till som inte är på min gräsmatta. Är det ok att ersätta dom med fyrkantiga rör?

En lång stolpe står vertikalt i grönt gräs med träd och molnig himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blir nyfiken på vad som kan avses …? Det kan väl inte vara så bisarrt illavarslande som man sedan tidigare spontan-tänker ”FG” (Färdigt Golv) om det är på din tomt, får man hoppas?
Intressant läge, följer med spänning och ber om ursäkt för att jag pladdrar när jag inte kan hjälpa till.
 
  • Gilla
leffeisala och 3 till
  • Laddar…
H HJ-C skrev:
Blir nyfiken på vad som kan avses …? Det kan väl inte vara så bisarrt illavarslande som man sedan tidigare spontan-tänker ”FG” (Färdigt Golv) om det är på din tomt, får man hoppas?
Intressant läge, följer med spänning och ber om ursäkt för att jag pladdrar när jag inte kan hjälpa till.
Dom säger att dom ska uppdatera fastighetskartan.
 
Om FG betyder fastighetsgräns så tror jag att det är bäst att inte göra något.
Kolla med kommunen vad det innebär
 
  • Gilla
  • Haha
Ruben79 och 9 till
  • Laddar…
Sitter käpparna på din tomt eller klipper du gräset på en större yta än så?
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Sitter käpparna på din tomt eller klipper du gräset på en större yta än så?
Käppen sitter på fastighetsgränsen men på vad som sedan 1980-talet varit ”min” gräsmatta. Så jag klipper ca 1 meter utanför min tomt. Det skulle se konstigt ut om jag skulle lämna en bit av gräsmattan oklippt.
 
  • Haha
  • Gilla
Kvackatore och 6 till
  • Laddar…
Hur skulle det vara att ersätta käpparna med andra lämpliga och hållbarare märken som inte hindrar gräsklippningen? Då vet du även om 30 år vad som är ditt så det inte behöver bli något tomtgränsbråk men du kan fortsätta hålla snyggt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
L LabanW skrev:
Käppen sitter på fastighetsgränsen men på vad som sedan 1980-talet varit ”min” gräsmatta. Så jag klipper ca 1 meter utanför min tomt. Det skulle se konstigt ut om jag skulle lämna en bit av gräsmattan oklippt.
Ur ett annat perspektiv ser det konstigt ut att du har annekterat annans mark.

Vem äger marken som inte är din och vilken typ av avtal har du för att nyttja den?
 
  • Gilla
  • Haha
Kvackatore och 15 till
  • Laddar…
Ser mer ut som en gammal hage!? Har du tomt/fastighetskarta? Kanske läge att arrendera eller köpa lös den ”saknade” biten om den är värdefull för dig men inte för markägaren?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ser mer ut som en gammal hage!? Har du tomt/fastighetskarta? Kanske läge att arrendera eller köpa lös den ”saknade” biten om den är värdefull för dig men inte för markägaren?
Marken är kommunal och gräsmatta går inte att köpa eller arrendera.
 
L LabanW skrev:
Marken är kommunal och gräsmatta går inte att köpa eller arrendera.
Ok. Förbered dig på ett brev från kommunen . Finns andra pinnar på marken runt dig ?
 
  • Haha
BSOD
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ur ett annat perspektiv ser det konstigt ut att du har annekterat annans mark.

Vem äger marken som inte är din och vilken typ av avtal har du för att nyttja den?
Marken är kommunal och annekterades när fastigheten byggdes på 1920-talet.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns andra pinnar på marken runt dig ?
Det är säkert över femtio pinnar. Jag har tre st.
 
  • Gilla
pythea
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Hur skulle det vara att ersätta käpparna med andra lämpliga och hållbarare märken som inte hindrar gräsklippningen? Då vet du även om 30 år vad som är ditt så det inte behöver bli något tomtgränsbråk men du kan fortsätta hålla snyggt.
Jag skulle gärna ersätta käpparna med ett fyrkantigt rör. Speciellt den hörnpinnen som sitter ute i gatan.
 
  • Gilla
Timmersaxen
  • Laddar…
Kan du inte bara klippa runt pinnen så länge? Så krångligt är det väl inte?

Det är ju bara en vanlig stakkäpp och ingenting som är avsett att sitta där permanent. Den ska förmodligen ändå bort så snart kommunen är färdiga med att uppdatera kartan
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.