Min man och jag har stått i tomtkö i 4 år men ännu inte fått någon tomt.
Vi står i kö i Malmö, Trelleborg, Ystad samt Lunds kommun. Vi ville så gärna ha tomt i Skegrie men det fick vi inte.
Till saken hör att vi inte har någon direkt kontantinsats vilket gör att jag känner mig stressad över att vi måste fixa pengar på något sätt.
Vi tjänar bra tillsammans, men det är lättare sagt än gjort att spara ihop ett par 100-tusen.
Banken har gett klartecken till lån på 2,1 miljoner men jag undrar om de pengaran räcker. Allt är ju så himla dyrt!
Vi försöker starta en bostadsrättsförening i huset där vi bor och hoppas att vi kanske kan få köpa vår lägenhet och tjäna en slant. Men sån tur har man väl inte. Snälla, kan någon muntra upp mig? Känner mig deppig...Finns det fler som sitter i samma situation som vi?
 
Men om ni nu stått i kö 4 år - har ni då inte varit motiverade att sätta undan en månadsslant under denna långa tid? En månadsinsättning på 2.000 skulle idag givit er ca 100.000 vilket är ett utmärkt tillskott vid nybygge/oförutsedda utgifter vid bygget. Dessutom hade ni blivit vana vid lägre utgiftstak.

Usch - jag låter kanske alltför förnuftig ;) ... men det är inte helt fel att ha reserv vid nybygge.
 
AnnaoPeter: Det låter väl lite konstigt?

Det finns lediga tomter med hus i Tommarp? Insats 200.000 och sen 6.700/månad + drift tillkommer. Eksjö hus?

Det byggs ut mycket norr om Trelleborg bakom Vannhög skolan och där nånstans vid Optimera. Man har kunnat köpa tomt för 60.000 av kommunen.

Sen ska det byggas 200 nya villor i Skegrie där Lantmännen hade sin bas förut.

Har ni tackat nej till erbjudanden? Förkräsna?
 
Coolman skrev:
Sen ska det byggas 200 nya villor i Skegrie där Lantmännen hade sin bas förut.
?? Ca: 70 st vad jag vet och de är redan slut
 
Novis skrev:
?? Ca: 70 st vad jag vet och de är redan slut
I första etappen yepp.

Det ska byggas ut mer mot Västra Värlinge... Man kan ej bygga 200 st på en gång ;)
 
Är alla slutsålda?

Kommunala tomter planeras i
Västervång, Trelleborg (2005)
Gislövs läge (2005)
Smygehamn (2005)
Kurland (2005)
Anderslöv, Pålsgården (2004-2005)

 
Hej, igen!
Vi har studerat båda två under sammanlagt 5 år. Vi bodde under denna tiden i en etta på 26 km2 och tog inga lån under denna tiden. Detta har gjort att vi ej har så mycket pengar sparade.
I V Tommarp finns en tomt kvar som vi inte gillade läget på.
200 nya villor i Skegrie? Jag pratade med hon som är ansvarig för tomterna i Trelleborg senast i fredags och då sa hon att detta var sista etappen som är planerad (24 tomter). Vi står på nr 266 och sista tomten gick till dom som stod på nr 214. Är detta kanske genom byggföretag? Jag vill gärna veta vilka isåfall.
Vi har blivit erbjudna tomter innan men dessa har legat på priser runt miljonen och detta tycker vi blir för mycket pengar. Så, ja, lite kräsna är vi väl....
 

Kontakta de husföretag ni skulle vara intresserade av att bygga med, de brukar alltid sitta på en massa tomter.
 
Om du bara har lite tålamod skall du se att det släpps ett nytt glatt gäng tomter i Skegrie mot slutet av -05. Man förbereder detta just nu. Geoteknisk undersökning mm.

Då kommer du förhoppningsvis få en chans att köpa.

Lycka till!
 
Tjänare!

Annonsera och sätt upp lappar att tomt eller torp köpes.

Du blir förvånad vad som dyker upp på helt omöjliga ställen!!! Och ibland är folk snälla eller inte informerade om vad saker och ting kostar. Oavsett blir det billigare än via mäklare.

Koppla sen upp Dig mot villavärdet där du ser vad tomter och annat kostar per kvm. Så har Du ett riktpris.

Att få låna till hela tomtpriset är inga problem. Du bara säger som det är och väljer amorteringsfritt. Sen så sparar Du och amorterar konsekvent, fast inte bundet som Du gör med bankamortering.

Du hittar en tomt Du kommer att gilla! Tro mig.

Har precis gjort så ett av Sveriges svåraste områden och mäklarna skrattade åt mig då jag först ringde dom. Pengarna och priserna var inte problemet. Det fanns bara inga tomter. Och vips, vi har kanske 10 tomter varav 2 är intressant. Dyra men intressanta. Men gissa att barnen fått springa runt och sätta lappar på stolpar, anslagstavlor, båthamnar, affär, post och banker. Tur att dom är mutbara med godis och inte långsinta! ;D
Lycka till!
 
Prova Sjöbo kommun om ni kan tänka er att pendla. Tillmötesgående kommun med lediga och billiga tomter - varför inte i Blentarp (grundskola,affär, NATUR!)

Lycka till
 
Ligger väl lite för långt bort? Dock består Blentarp bara av hästar ;)

Trelleborg Kommun ska ha nytt möte snart och där ska de diskutera att höja tomt priset...

Kommunen har ändrat inriktning och kommunen ska överleva genom att vara ett bra boställe när folk jobbar i malmö ev andra ställen...

Därav E6 byggnaden och kommande tåg-station som lär hamna norr om staden så...
 
Sir_Benni_Miles skrev:
Om du bara har lite tålamod skall du se att det släpps ett nytt glatt gäng tomter i Skegrie mot slutet av -05. Man förbereder detta just nu. Geoteknisk undersökning mm.
Så informationen jag fick för halv år sen var insider? ;)

Hoppas finanspolisen ej är på mig nu...
 
Fredrike skrev:
Om nu Trelleborgs kommun vill ha fler boende, varför höja tomtpriset? Är det mera liksom bara nödvändigt för ökade kostnader eller?
mvh Fredrike
När trycket är stort på intresserade drivs ju priset upp. Vem är dum nog att ej utnyttja det ;)

Folk har väl fått ögonen för att "bo nära kust" och "rimlig avstång från Skånes huvudstad"...

Bara Vellinge kostar en tomt 10 gånger mer...
 
Det kan jag hålla med om när man bott i Skegrie i 20 år men nu bor man i Stora Beddinge så är det kusten + 3.8mil till jägersro perfekt ev 2,5mil till Ystad...

Bron också så klart! 50 minuter med tåg från Skurup till Köpenhamn o man bor bara 1 mil från Skurup tågstation med gratis parkering :p

Tomterna i Stora Beddinge går lös på 500.000 kr... Saftigt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.