Va fint det kommer bli. Inspirationsbilden var riktigt läcker :). Blev de inte mörkt i tvättstugan? Eller kan du dimra upp mer än på bilderna?
 
Bilderna ljuger nog lite vad det gäller ljuset. det går dimra upp ganska ljust.
 
Så jäkla snygg! Både Hus och källare!
 
Beträffande kaminvalet så fick vi rådet att inte köpa med dessa små sidofönster pga ett ständigt putsande på dessa lite svåråtkomliga ytor. Sen skulle jag även förespråka en högre kamin så kommer ni se elden bättre samt att man slipper krypa på golvet för att lägga in ved. Vi valde även en kamin med täljsten och värmemagasin så blir det inte så stekhett direkt och värmen varar mycket längre. Mina tips på vägen.
 
  • Gilla
L Man och 1 till
  • Laddar…
Helt fantastiskt bygge på gång!
Jag blir både grön av avund och alldeles trött bara av att se hur mycket energi du lagt ner på källaren!
Synd bara att du gömt denna tråden under avdelningen golv istället för socialt & projekt, jag hade tur som hittade den!
Keep up the great work!
 
Tack för bra synpunkter och tips *iSnobben* vi tänker att vi inte vågar har för stor kamin då den kommer stå ganska centralt i rummet. får tänka vidare där...

tack *mr.Ola* ja det kanske var lite fel avdelning. tanken var först att "bara" gjuta nytt golv ;) men det kanske är under projekt som detta hör hemma...
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Henrikwahlfrid skrev:
Tack för bra synpunkter och tips *iSnobben* vi tänker att vi inte vågar har för stor kamin då den kommer stå ganska centralt i rummet. får tänka vidare där...

tack *mr.Ola* ja det kanske var lite fel avdelning. tanken var först att "bara" gjuta nytt golv ;) men det kanske är under projekt som detta hör hemma...
Tycker egentligen inte att de blir så stora. Diametern är ju densamma. Sen beroende på hur man ska koppla in den så finns det en annan aspekt också. Om man ska ha skorstenen uppåt och inte bakåt så får man väldigt mycket skorsten och inte så mycket brasa om man kör med en låg kamin och då föredrar jag kamin 😃
 
IMG_1526.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har vi till slut valt kamin och den kom i helgen.
IMG_1560.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1554.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1561.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1562.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir en riktigt specialare för att få till rökkanalen. den tänka kanalen som finns precis innanför i murstocken var upptagen av köket på 1:a våning. så därför fick jag välja en annan kanal längre in i murstocken och därför förlängningen av kanalen med "spiroröret"
hoppas sotarn godkänner lösningen, vill få igång kaminen nu :)
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Bild1222.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har även börjat snegla på belysning. blir nåt liknande som den ner till höger. tror man skall ha ganska rejäla och robusta spottar. sen kommer det kompletteras med någon taklampa och mindre spottar i fönsterna.
 
  • Gilla
D_a_g_g
  • Laddar…
Fantastiskt bygge! Kul att se att ni tar er an att göra ett gammalt vackert hus modernt på det här viset! Super!

MVH

Daggen
 
Lite nya saker har hänt, har monterat klart kaminen i källarn och sotarn var här och provtryckte i veckan. dessvärre läkte det ur murstocken på våning 1 och 2 där jag knackat bort putsen. så det blir till att slamma kanalen. kaminprojektet får ligga på is nu tills vädret blivit lite bättre. därför har jag nu börjat dra all el och rör till högtalare och projektor osv..
det där med att böja en gipsskiva var inte så enkelt. efter två spruckna skivor så skall jag nu testa med renoveringsgips (6mm)
IMG_1554.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1561.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1560.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1567.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1568.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
IMG_1593.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1595.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Henrikwahlfrid skrev:
[bild]
Har även börjat snegla på belysning. blir nåt liknande som den ner till höger. tror man skall ha ganska rejäla och robusta spottar. sen kommer det kompletteras med någon taklampa och mindre spottar i fönsterna.
Den nere till höger ser ut att ha en riktigt dyr typ av ljuskälla med dålig livslängd. Har för mig att den heter Halospot 111 eller nåt likande och har en livslängd på ca 1000h. Den blir dessutom väldigt varm.

Om pengarna finns satsa på en armatur med LED från en välkänd tillverkare med bra garantivillkor.

För övrigt så kan jag bara instämma i hyllningskören, snyggt jobbat!

Edit: Kolla in denna från Hide-a-light t.ex.
http://www.hidealite.se/Produkter/I...ulti_6/1511439-1256096.html?variantId=1256094
 
Redigerat:
tack för tipset *fgo* där fanns ju bra beskrivet. kommer nog bespara mig både humör och skivor :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.