[QUOTE="oscarwww, post: 4118934, member: 174319"

Köper jag från betongbil själv, går det få det bra med planlaser och sloda ensam, eller behöver man vara 2?[/QUOTE]

Jag har kört själv utan problem, svettigt men det går.
Tvättstugan på ca 10kvm och Badrummet på cirka 9kvm.
Planlaser uppmonterad och en mätsticka (enkel konstruktion med en 45x45 rätt upp från en 25x25cm mdf platta).
Hyrde en smal sloda och en liten vibrator.
Byggspade eller en anläggningsskrapa är hjälpsam att flytta betong dit man vill.
Valde själv att lägga mig under nivå för att sedan flyta rummet och få rätt fall.

Att blanda 100 säckar betong i tombola var aldrig på agendan. Jag fick in rännan (med nöd och näppe i badrummet) så kostnaden landade på drygt 5-6000 per körning. Tog kanske 30min att tömma bilen och ytterligare en timme för att få till nivåerna och tvätta verktyg.

Skulle det göras igen så väljer jag betongbil alla dagar i veckan..
 
David-O David-O skrev:
Kanske var denna, kanske har utgått?
[länk]

EDIT: Jag skrev fel, det heter AVDRAGSBANOR inte avdragningsbanor. Hittade då både på Hornbach och Bauhaus.
Jo, det finns ett par stycken varianter på Hornbach och Bauhaus, men dessa är inte med den plasthöje funktionen.

Kanske får köpa ett par stålrör och lägga ner istället sen ta upp enligt ovan förslag.
 
David-O David-O skrev:
Jo, dom gjuts in. Man drar av en plastbana så metallen hamnar under ytan.

Typ 120 brukhinkar.
Köp med grovt handtag :rofl:

Säcken såg smidig ut
Drog iväg lite med frakten dock.
13L i varje hink = 1500Liter betong?
Bra jobbat
 
slacker slacker skrev:
[QUOTE="oscarwww, post: 4118934, member: 174319"

Köper jag från betongbil själv, går det få det bra med planlaser och sloda ensam, eller behöver man vara 2?
Jag har kört själv utan problem, svettigt men det går.
Tvättstugan på ca 10kvm och Badrummet på cirka 9kvm.
Planlaser uppmonterad och en mätsticka (enkel konstruktion med en 45x45 rätt upp från en 25x25cm mdf platta).
Hyrde en smal sloda och en liten vibrator.
Byggspade eller en anläggningsskrapa är hjälpsam att flytta betong dit man vill.
Valde själv att lägga mig under nivå för att sedan flyta rummet och få rätt fall.

Att blanda 100 säckar betong i tombola var aldrig på agendan. Jag fick in rännan (med nöd och näppe i badrummet) så kostnaden landade på drygt 5-6000 per körning. Tog kanske 30min att tömma bilen och ytterligare en timme för att få till nivåerna och tvätta verktyg.

Skulle det göras igen så väljer jag betongbil alla dagar i veckan..[/QUOTE]

Låter smidigt. Värt 6000:- men för mig som inte får ner rännan blir det 10600:- och då kanske 100hinkar är värt blanda och bära.
 
David-O David-O skrev:
Lite bilder från delar av min källare.
Körde tombola på gården och bar ner i hinkar (2.5-3kbm).
Hann brinna för länge längst inne i korridoren innan jag kunde gå på resten av golvet, rekommenderar att ha typ markskivor att lägga ut och gå på vid behov.
[bild]
[bild]
[bild]
Använde du förresten vibrator när du gjöt?
 
Japp, hyrde en.
Man ska blanda betong torrare än man tror, då behövs vibbrastav.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.