Har fått en offert på 26 300:- (19 900:- efter ROT) för källargjutning av 12m2 (ca 1m3) ink slodning och skapa fall mot två golvbrunnar (slipning dagen efter gjutningen). Betongpumpning då rännan ej går in.

Är priset rimligt?

Om jag skulle ta en betongbil själv och sköta gjutningen, fungerar nedan tillvägagångsätt

- Hyra golvlaser Bosch GSL 2, sätta ut på rätt höjd
- Hyr vibrationssloda och sloda under gjutningen
- 2v efter gjutning, blanda och flytspackla 10-15mm, korrekt fall mot två golvbrunnar.
 
Har ingen prisuppfattning på betongjobb, men tyckte inte det lät orimligt.

Om du gör det själv så blir det billigare.
1m3 kan man ju blanda själv med cement, sand och bära i hinkar. Då faller kostnaden rejält.
Sen, försök skippa flytspackel och använd dragbanor, rivbräda och stålskånska istället. Det går få väldigt fin yta på betong för hand.
 
K
Låter dyrt, men varför slipa dagen efter?
Jag betalade 16K för 2m3 och 16 m2. Plangjutning i nivå med golvbrunnar och spacklade fall etc. Själv.

En annan gjutning 2017 betalade jag 27k för 45m2 inkl glättning.

Båda inkl pump.

Hör med fler företag. Vart i landet?
Du kan ju kolla med betongstationen om tips på företag som brukar köpa betong av dom
 
  • Gilla
oscarwww och 1 till
  • Laddar…
Har för mig jag blandade betong själv för 1500:-/m3 exklusive hyra betongblandare.
Cement:gjutgrus 1:5.
25kg cement/säck.
Densitet ca 2.5ton/m3.
Så 15-20säckar cement a 50:-
Ett rejält släp/säck sand, 500:-
 
K KjellTimell skrev:
Låter dyrt, men varför slipa dagen efter?
Jag betalade 16K för 2m3 och 16 m2. Plangjutning i nivå med golvbrunnar och spacklade fall etc. Själv.

En annan gjutning 2017 betalade jag 27k för 45m2 inkl glättning.

Båda inkl pump.

Hör med fler företag. Vart i landet?
Du kan ju kolla med betongstationen om tips på företag som brukar köpa betong av dom
De kanske anser svårt få till fallet direkt.
I skåne.

Köper jag från betongbil själv, går det få det bra med planlaser och sloda ensam, eller behöver man vara 2?
 
K
Proffsen är två. En pumpkille och en betongare (väger av, vibbar, och slodar)

Finns ju företag som typ schermans (stavning?) som hyr ut pump inkl kille. En av firmorna jag anlitade hyrde in pumptjänsten.
 
Fick offert för bara betongbilen, utan att ha någon gubbe som hjälper till.

Frågan är om jag inte ska försöka blanda i tombola istället, känns som det finns mycket att spara. Det blir dyrt när det krävs pump och rännan inte går igenom källarfönstret.


Offertlista med priser för byggprojekt, inklusive betong och frakt, med och utan moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
David-O
  • Laddar…
Lite bilder från delar av min källare.
Körde tombola på gården och bar ner i hinkar (2.5-3kbm).
Hann brinna för länge längst inne i korridoren innan jag kunde gå på resten av golvet, rekommenderar att ha typ markskivor att lägga ut och gå på vid behov.
Källargolv under renovering med nydragen golvvärme och betong som lagts för hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyjuten betonggolv i källarkorridor, ojämn och våt yta närmast kamera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källargolv i schackrutigt mönster med keramikplattor, en metalltrappa och vita väggar, plastskydd längs trappan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
David-O David-O skrev:
Lite bilder från delar av min källare.
Körde tombola på gården och bar ner i hinkar (2.5-3kbm).
Hann brinna för länge längst inne i korridoren innan jag kunde gå på resten av golvet, rekommenderar att ha typ markskivor att lägga ut och gå på vid behov.
[bild]
[bild]
[bild]
Hur fick du det i nivå? Gick du med laser för att kontrollera?
Markskivor lämnar väl en del märken, men det gör ju stövlar också hehe
 
oscarwww oscarwww skrev:
Hur fick du det i nivå?
I första bilden ser du avdragningsbanorna.
I den andra också, efter att jag dragit bort plastskyddet.
Dessa vägdes in och gjöts fast dagen innan.
Sedan drar man rätskiva längs dem/mot golvbrunnen.
Det tog nästan 3h att blanda all betong i blandaren, hade en kompis som körde den och jag sprang med hinkar.
Så när det var dags att glätta längst in var delen jag skulle gå över betydligt lösare, men ändå med rätt fall. Det vill man ogärna trampa så mycket i...
 
David-O David-O skrev:
I första bilden ser du avdragningsbanorna.
I den andra också, efter att jag dragit bort plastskyddet.
Dessa vägdes in och gjöts fast dagen innan.
Sedan drar man rätskiva längs dem/mot golvbrunnen.
Det tog nästan 3h att blanda all betong i blandaren, hade en kompis som körde den och jag sprang med hinkar.
Så när det var dags att glätta längst in var delen jag skulle gå över betydligt lösare, men ändå med rätt fall. Det vill man ogärna trampa så mycket i...
Ah, noterade inte det. Du lät gjuta in avdragbanorna, antar dessa inte behöver tas upp?

Vad för typ gjutgrus/sand använde du? 0-8mm?

Hur många liter/hinkar bar ni ner?

Funderar om det är lättare köpa grovbetong på säck, 1000kg kostar 1400kr x 2, 2800kr..

https://www.bauhaus.se/grovbetong-super-bag-1000kg
 
oscarwww oscarwww skrev:
Ah, noterade inte det. Du lät gjuta in avdragbanorna, antar dessa inte behöver tas upp?

Vad för typ gjutgrus/sand använde du? 0-8mm?

Hur många liter/hinkar bar ni ner?

Funderar om det är lättare köpa grovbetong på säck, 1000kg kostar 1400kr x 2, 2800kr..

[länk]
Jo, dom gjuts in. Man drar av en plastbana så metallen hamnar under ytan.

Typ 120 brukhinkar.
Köp med grovt handtag :rofl:

Säcken såg smidig ut
Drog iväg lite med frakten dock.
 
David-O David-O skrev:
Jo, dom gjuts in. Man drar av en plastbana så metallen hamnar under ytan.

Typ 120 brukhinkar.
Köp med grovt handtag :rofl:

Säcken såg smidig ut
Drog iväg lite med frakten dock.
var köpte du avdragsbanorna? Hittar inte sådana på varken bauhaus eller hornbach
 
K
Du kan nyttja blå stålrör som avdragsbanor.
Så fort betongen går att beträda kan du skära ur dom med putsslev och avlägsna dom.
Sen kan du lägga igen skårorna från avdragsbanorna med byggspackel när betongen fått härda lite.

Blåa gängrör DN10 (17,2x2,3mm) - Rinkaby Rör (rinkabyror.se)

Bara att spara rören sen, bra att ha som avdragsbanor till stenläggning i trädgården också!
 
  • Gilla
oscarwww
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.