ricebridge skrev:
Hm, ja, hm. Så fort man börjar tala om att isolera gamla källare inifrån eller använda nålfiltmatta börjar det krypa lite i kroppen på mig. Fukt, fukt, fukt... det vill till att verkligen göra det på rätt sätt, så att man inte gör mer skada än nytta.

Din källare är sannolikt byggd på så sätt att fukten från golvet ska kunna stiga upp genom golvet och vädras ut. Om du isolerar, så hindrar du detta. Risken är att fukten därmed samlas mer på andra ställen och ökar belastningen där.

Samma sak med nålfiltsmatta, fast där är det istället risk att fukt samlas mellan matta och golv. Mattan må vara genomsläpplig idag, men några års bös i form av diverse ludd och sånt kan täppa till en hel del. Har du dessutom t ex tvättmaskiner, stora gymmaskiner eller annat på golvet, får du en högre fuktbelastning under dem.

Min filosofi är att man ska försöka hålla sig så nära som möjligt den metod som huset är byggt enligt från början. Dvs i det här fallet inte försöka hindra fukten från att gå genom golvet, utan vädra ut den med t ex en platonmatta –*gärna med lite skjuts i luften under – och därefter golv. Och då hellre någon form av golvskiva + mattor än golvvärme.

Problemet är också att alla lösningar som fungerar kommer att bygga upp en del. Ett bra och poröst klinker kan därför vara ett alternativ, men då får man också vara beredd på att ta med sig tofflorna ner i källaren :-/

Livet är tyvärr fullt med kompromisser...
Så är det absolut och det är mycket därför jag startade denna tråd och fundering. Jag har kämpat i fem år med ett sjukt hus och med fukt- och mögelproblem, så det vore tragikomiskt om jag skapade egna.

Samtidigt har jag inga problem med att låta en avfuktare stå och snurra i källaren för att säkra ett bra klimat. Samma princip som i krypgrunden. I teorin kan man lösa mycket med en stationär avfuktare.

Absolut skönast och även inför en kommande försäljning vore dock att bara ha putsade väggar på insidan enbart och ingen isolering. "What you see is what you get". Vad gäller värmegolv vet jag inte ännu, som du säger så bygger det en del höjd, så val av golv och eventuell komfortvärme får jag se hur jag gör.

För gym och för tvättstuga kvittar egentligen golven, men ska jag i framtiden bygga en liten bastu och vill kunna gå barfota upp på altanen osv, så är klinkergolv utan golvvärme uteslutet.

Jag ska börja med mina mätningar i varje fall och se hur pass dyrt det är att hålla en konstant "dräglig" rumstempetur i källaren.
 
Hej alla.
Har själv källare under hela huset, 100 m2 och det är kanon. Huset blir ju dubbelt så stort. Vi har mellan 18-20 grader även nu när det var en kallare period ocd då räcker det med att jag skickar ut 40 gradigt vatten till elementen. Har satt hemmabyggda elementfläktar på min element i källaren och det har gett en temperaturökning på runt 3 grader.

Källargolven och ytterväggarna är helt oisolerade. men det märks stor skillnad på värme på golven i de rummen jag har parkettgolv med platonmatta under mot de där det ligger klinkers. På väggarna är det enbart silikatfärg som gäller. Har precis rensat alla väggar från tapeter och plastmatta från golven. Så nu luktar inte källaren unket längre utan har samma doft som uppe. Och det är underbart.

Har man för kallt i källaren så beror det ofta på att man har för få element. Som många ovan skrivet så var källarna gjorda för förråd förr i tiden och elementen var inte tillräckligt stora för att hålla normal temperatur.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Jag använde 80 mm.
En pall av den tjockleken räcker till drygt 20 kvm.
Det säljs tyvärr bara på helpall så jag valde 80 mm med minimalt spill i stället för 100 mm som jag tänkt från början. Med 100 mm hade jag behövt två pall och fått mycket spill.

Iaf, en pall Multipor 80 mm, bruk till limning och putsning, en rulle glasfiberväv till armering av putsen samt hemleverans gick på ca 10.000.
 
Hyrde en etta på bottenvåningen i gammalt hus, kallhyra. Om jag låg ner på golvet fick jag snedbena. Låna en värmekamera så kanske du kan se hur det fungerar hos dig. Upptäcka var de värsta problemen finns.
Tror, utan att veta att golvet i källaren är en stor del av problemet. Är det oisolerat blir det aldrig annat än kallt - året runt.
( Om man kunde värma upp marken runtom på sommaren och långsamt avge värmen på vintern):wow:
 
Jag tror det är väggen mot källartrappen som kyler mest. (och även de delar av källarväggen som är ovan mark.

Du skulle kunna limma siroc-element mot väggen. (cellplast med färdig fibercemtskiva) istället för att försöka putsa isodrän.
 
Mitt hus från -58 är orginalisolerat med Träullit invändigt som det är putsat på, utsidan är om dränerad för några år sen och isolerad med 20 cm Isodrän. Jag har lika varmt o skönt i hela källaren som uppe, och snön ligger kvar utmed källarväggarna, vilket borde betyda att isoleringen är skaplig.
Flera ytterväggar är målade med vanlig färg, och ett rum är slätspacklat, tapetserat med Microlit och målat utan några fuktproblem.
Träullit är ju inget Hi Tec material (kutterspån doppat i cement) men det verkar funka på källarväggar.

När vi flyttade hit fick jag en ide om att bara ha halva källaren uppvärmd, men då blev golven kalla ovanför (betongbjälklag / parkett) så nu har jag värme i hela.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Rikard Gjersvold skrev:
Mitt hus från -58 är orginalisolerat med Träullit invändigt som det är putsat på, utsidan är om dränerad för några år sen och isolerad med 20 cm Isodrän. Jag har lika varmt o skönt i hela källaren som uppe, och snön ligger kvar utmed källarväggarna, vilket borde betyda att isoleringen är skaplig.
Flera ytterväggar är målade med vanlig färg, och ett rum är slätspacklat, tapetserat med Microlit och målat utan några fuktproblem.
Träullit är ju inget Hi Tec material (kutterspån doppat i cement) men det verkar funka på källarväggar.

När vi flyttade hit fick jag en ide om att bara ha halva källaren uppvärmd, men då blev golven kalla ovanför (betongbjälklag / parkett) så nu har jag värme i hela.
Intressant, vad har du för temperatur i källaren nu?
 
Ditt problem är för mig ganska tydligt. Du har ingen värme på i källaren givetvis drar det kallt och kyler av närmsta rummen på planet över. Värm upp källaren eller så får du ordna så du kan stänga till ner till källaren.
Hur stort är ditt hus? Du skriver också att luftvärmepumpen inte orkar värma till mer än 19g när det är riktigt kallt. Den ger helt enkelt för lite effekt. Ett normalt hus kräver vid riktigt kallt väder ungefär 60-70w/m2 det betyder att ett hus på 150m2 golvyta kräver närmare 10kw effekt. En luft/luft-pump levererar någonstans mellan 3-4,5kw vid -15g ute vilket betyder att det saknas ca 5kw för att hålla huset varmt....
 
öringen skrev:
Ditt problem är för mig ganska tydligt. Du har ingen värme på i källaren givetvis drar det kallt och kyler av närmsta rummen på planet över. Värm upp källaren eller så får du ordna så du kan stänga till ner till källaren.
Hur stort är ditt hus? Du skriver också att luftvärmepumpen inte orkar värma till mer än 19g när det är riktigt kallt. Den ger helt enkelt för lite effekt. Ett normalt hus kräver vid riktigt kallt väder ungefär 60-70w/m2 det betyder att ett hus på 150m2 golvyta kräver närmare 10kw effekt. En luft/luft-pump levererar någonstans mellan 3-4,5kw vid -15g ute vilket betyder att det saknas ca 5kw för att hålla huset varmt....
Kåken är 78 kvm, men luftvärmepumpen går tyvärr inte att placera så att den flåsar på ett optimalt sätt. Den kommer att leverera som mest värme i köket och det kommer att vara en temperaturskillnad mot vardagsrummet (precis mellan där som jag haft 19 grader nu när det varit som kallast ute). Jag skulle gissa på att om källaren inte hade kylt av, så hade jag haft 21 grader i vardagsrummet och 22-23 i köket där LV-pumpen flåsar som mest.
 
Det behöver inte vara isoleringen i bjälklaget som är problemet, när det är kallt ute fungerar huset som en skorsten, varm luft stiger uppåt i huset och kall tung luft pressar sig så lågt som möjligt (källaren), den kalla luften stiger då upp i huset och kyler där den drar fram. Problemet blir större ju högre huset är. Se till att dörren till källaren är tät, se till att ev. vindslucka är tät, är det ett gammalt hus behövs nog inga ventiler, det drar in överallt ändå:) Fördelen med att värma källaren är att det behöver inte öka energiförbrukningen så mycket eftersom luften som kommer in måste värmas i vilket fall, antingen i källaren eller i vardagsrummet. Det är bara källarväggarnas värmeläckage som tillkommer.
 
  • Gilla
Jockebyggab
  • Laddar…
shadowfire skrev:
Intressant, vad har du för temperatur i källaren nu?
22 i ena halvan, 18 i den andra.
 
Lite uppdatering: det blev mildare ute nu och har varit plusgrader några dagar, så temperaturen nådde rätt snabbt 20 grader i källaren med ett enda konvektorelement flåsandes. Jag drog ner elementet till 1200 WATT istället för att se vad som skulle hända temperaturmässigt och på mindre än ett dygn nu så sjönk temperaturen i källaren till 16,5 grad. Fortfarande mildgrader ute. Har ställt upp effekten på elementet igen och ska börja mäta och se om det ligger och flåsar konstant på maxeffekt eller om termostaten faktiskt slår ifrån ibland också.

Rent komfortmässigt känns det mycket bättre uppe i vardagsrum men trapphuset kyler fortfarande av. Värmen från källaren räcker inte att värma trapphuset. Jag ska mäta och se hur det hela förhåller sig med lite olika temperaturer.

Just nu lutar det åt att jag kommer att behöva ha en värmekälla i källaren och att jag inte kommer att bygga igen trapphus eller annat, däremot antingen sätta en till värmekälla i trapphuset eller om jag nu kör på en luftvärmepump till källaren så ska jag allvarligt fundera på om jag inte ska riva en vägg mot trapphuset och göra så att luftvärmepumpen kan flåsa genom källaren och ut i trapphuset. Då får jag ännu mer av den värmen upp i resten av kåken dessutom, så förhoppningsvis blir det bäst "return of investment".

Mera mätningar på både förbrukning och temperatur är att vänta.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
shadowfire skrev:
Jag drog ner elementet till 1200 WATT istället för att se vad som skulle hända temperaturmässigt och på mindre än ett dygn nu så sjönk temperaturen i källaren till 16,5 grad.
Jag skulle inte ta det resultat som ett slutligt resultat. Troligen har du värmt upp luften och lite av betongen, men troligen finns det massor av kyla inlagrat i mark och betong runt huset. När du minskar effekten så kyls betongväggarna och inomhusluften i rummet ned snabbt. Låt rummet vara 21 grader varmt under flera veckor så kanske du får ett god bild av rummets effektkrav sen.
 
  • Gilla
Jockebyggab
  • Laddar…
Annars är du nog inne på rätt spår.
 
Med kylan från källaren? Jag sitter i samma sits med har källare under hela övervåningen. Kalla golv samt drar lite extra vid trappen. Har direktverkande el och funderar på att konvertera till vattenburet. Golvvärme på övre plan samt stora element nere i källaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.