JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Är frånluft kopplade till huv på taket eller är det ut genom vägg?
Genom vägg, både i tvättstuga samt badrum!
Vill tillägga att frånluften i tvättstugan har aldrig fuktiinkiderat som den gör i badrummet när man duschar.
 
L Lolpodajj skrev:
Ok! Även ny toa 2019!

Anslutningen mella toa och avlopp är en kritisk punkt. Är det inte 100% tätt kommer det att luka därifrån.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Anslutningen mella toa och avlopp är en kritisk punkt. Är det inte 100% tätt kommer det att luka därifrån.
Det är inte där lukten kommer ifrån. Egentligen känner man ingen lukt. Mer att det sätter sig lite i kläder. Nu har jag ökat fläktarna.
 
  • Ventilationsfläkt monterad i taket, med målade väggar och synliga rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Du kan maxa ventialtionen till att börja med. Annars verkar ju allt rätt med silikatfärg och allt. Har du kollat att inga vattenlås för avlopp läcker ut lukt? Finns den toa kan den tätningen ibland vara orsak till lukter.

Du skulle också kunna göra en sk MVOC mätning i luften för att se om/vilka mikroorganismer som ger lukt. Ibland kan det vara värdefull information för att gå vidare.
såhär ser rummen ut med ventilationen
 
  • Modernt badrum med en duschhörna, grå kakelväggar, inbyggd ventilation och badrumsprodukter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sovrum med ljust tak och ventilation, grå soffa och säng med vit madrass på trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett inrett rum med ljus inredning och en ventilation på väggen, inklusive en spjälsäng och vit stol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum med ventilationssystem, synliga rör på väggen, värmemätare och lång byrå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur länge har ni bott i huset?
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Hur länge har ni bott i huset?
3 år.
Nu när jag ökade fläktarna så luktade jag från tilluftskanalerna, luktar som när man går upp på vinden, svårt att förklara men gammalt och unken isolering typ.
Kan det vara problemet?!
 
L Lolpodajj skrev:
3 år.
Nu när jag ökade fläktarna så luktade jag från tilluftskanalerna, luktar som när man går upp på vinden, svårt att förklara men gammalt och unken isolering typ.
Kan det vara problemet?!
Ok då vet du ju hur det varit förut, men det kan ju ändå vara så att det är nått specifikt med klimatet just för tillfället som gör att det blir denna lukt. Det är ju den fuktigaste perioden nu. Jag märker stor skillnad på doften i källaren i mitt hus. På vintern när det är torrt luktar det ingenting men på sommaren med fukten blir det nån blandad doft. Jag har inte heller några problem med ”fuktskador”. Men det blir ju fuktigare i luften och det påverkar ju allt möjligt man har i källaren, även om det inte innebär att det tar skada av det.
Om det luktar i ventilerna, då måste det ju komma utifrån, för du har ju sånadär nya med plaströr, eller har man bara monterat själva innedelen direkt på den gamla kanalen?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Ok då vet du ju hur det varit förut, men det kan ju ändå vara så att det är nått specifikt med klimatet just för tillfället som gör att det blir denna lukt. Det är ju den fuktigaste perioden nu. Jag märker stor skillnad på doften i källaren i mitt hus. På vintern när det är torrt luktar det ingenting men på sommaren med fukten blir det nån blandad doft. Jag har inte heller några problem med ”fuktskador”. Men det blir ju fuktigare i luften och det påverkar ju allt möjligt man har i källaren, även om det inte innebär att det tar skada av det.
Om det luktar i ventilerna, då måste det ju komma utifrån, för du har ju sånadär nya med plaströr, eller har man bara monterat själva innedelen direkt på den gamla kanalen?
Tyvärr vet jag inte hur det var förr då källaren har renoverats de senaste två åren. Vill tillägga att under sommarperioden har jag ingen värme på enbart i badrum där golvet värmer upp året runt. Tänkte köpa en luft/luft och köra med och se om lukt/klimat blir bättre.
Ventilerna är monterade direkt på kanalerna så jag har inget plaströr ut mot gallret då det är helt andra dimensioner. Blir att dammsuga alla i helgen dock!
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
L Lolpodajj skrev:
Tyvärr vet jag inte hur det var förr då källaren har renoverats de senaste två åren. Vill tillägga att under sommarperioden har jag ingen värme på enbart i badrum där golvet värmer upp året runt. Tänkte köpa en luft/luft och köra med och se om lukt/klimat blir bättre.
Ventilerna är monterade direkt på kanalerna så jag har inget plaströr ut mot gallret då det är helt andra dimensioner. Blir att dammsuga alla i helgen dock!
Om det nu är den lukten du känner i ventilerna så är det väl helt enkelt grundmuren som luktar lite nu när fukten är som värst. Ignorera och gå vidare i livet :D
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Om det nu är den lukten du känner i ventilerna så är det väl helt enkelt grundmuren som luktar lite nu när fukten är som värst. Ignorera och gå vidare i livet :D
Kan vara så men tror inte det är källan till att det sätter sig i kläderna efter ett tag. Får återkomma när jag löst problemet! :)
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Ett sätt att bli av med lukt är en bra luftrenare med aktivt kol. Dock vill man ju helst veta vad den kommer ifrån...
 
  • Gilla
Lolpodajj
  • Laddar…
Knepigt fall, kom på varningen för tryckimpregnerat i trä konstruktionen som ger en obehaglig lukt med tiden
 
H håbbe1961 skrev:
Knepigt fall, kom på varningen för tryckimpregnerat i trä konstruktionen som ger en obehaglig lukt med tiden
inget organiskt kvar i källaren mot betongen.
 
Ok, Hade du kollat golvbrunnar och andra vattenlås ex. tvättmaskin , att det finns vatten i dom, vanligt problem hos mig att det torkar ur om man ej använder dem. Luktar unket värre o blir ännu värre med ökad frånluft , får skvätta i några dl tills nästa gång speciellt i tvättrummet.
 
H håbbe1961 skrev:
Ok, Hade du kollat golvbrunnar och andra vattenlås ex. tvättmaskin , att det finns vatten i dom, vanligt problem hos mig att det torkar ur om man ej använder dem. Luktar unket värre o blir ännu värre med ökad frånluft , får skvätta i några dl tills nästa gång speciellt i tvättrummet.
hej, alla golvbrunnar är utbytta 2019 utom en, där häller jag nästan i vatten dagligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.