Hej,

Är ny på forumet och undrar om någon har möjlighet att hjälpa mig med vår källare.

Enplanshus med källare byggt -62.
80 kvadratmeter uppe samt nere.
Inte dränerat sen 62 men inga anmärkningar på de putsade väggarna.
Dörr ner till källaren inifrån som alltid är stängd.
Singel runt hela huset, (jord borttaget ner till sanden).

Klassiska uppreglade väggar i källaren samt instängd ventilation när vi köpte huset.
Nu enbart putsade väggar målade med silikatfärg samt platonmatta på golvet med trägolv på samt ventilerade golvlister.
I badrum och tvättstuga klinker.
På bilden är det frånluft det blåa i tvätt/badrum samt röda tilluft i hobbyrum.
Kör med avfuktare på vår sommar och ligger på ca 50%, vinterhalvår utan avfuktare runt 40%. Vattenburna element.
Radonmätning gjord för några år sedan som inte visade på några konstiga värden.

Nu till problemet, någon skum lukt känner man i källaren, som även sätter sig i kläder efter ett tag. Det luktar lite gammalt, inte mögel eller fukt utan gammalt.
Som sagt vill man ju få bort detta eftersom allt är renoverat, funderar på att ta dit en bes man.

Har funderat lite vad som kan vara problemet eftersom det inte är något organiskt mot ytterväggarna. Ett lakan som luktade gammalt tog vi ut och efter några timmar så slutade det lukta gammalt.

Antingen för lite tilluft så att det blir för lite luftcirkulation eller att källaren inte blir uppvärmd tillräckligt. Dräneringen kan också vara ett problem men eftersom man inte ser något utslag på väggarna så verkar det konstigt.

Tanken är att använda som boyta inom några år. Kan någon hjälpa mig om tips så hade jag varit väldigt tacksam!

Mvh Mikael
 
  • Schackrutigt mönster av frånluftsventiler i blått och tilluftsventiler i rött i ett renoverat källarrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mekanisk ventilation?
Är innerväggarna putsade och fria från organiskt material med? Hur är det med dörrkarmar etc?


Jag vet att en del är emot det, men jag hade om jag varit säker på att allt är "ok" kört på med en ozonbehandling eller två. Det luktar lite stickigt i någon vecka eller två efter behandling, men sen borde det ha gått över. Då kan du se om lukten kommer tillbaka eller om det bara är att den gamla doften satt sig i väggar och viss inredning och spökar för dig.
 
Har ni målat om taken också? Doft kan sitta i isolering också. Är det fläktar som sköter frånluften eller bara väggventiler? Måste vara fläktar för att få fräsch luft.
 
:thinking:
tensiden tensiden skrev:
Mekanisk ventilation?
Är innerväggarna putsade och fria från organiskt material med? Hur är det med dörrkarmar etc?


Jag vet att en del är emot det, men jag hade om jag varit säker på att allt är "ok" kört på med en ozonbehandling eller två. Det luktar lite stickigt i någon vecka eller två efter behandling, men sen borde det ha gått över. Då kan du se om lukten kommer tillbaka eller om det bara är att den gamla doften satt sig i väggar och viss inredning och spökar för dig.
Hej och tack för svar!

Alla väggarna är putsade samt målade med silikatfärg. Inga dörrkarmar i källaren förutom en som är till det nya badrummet som renoverades 2019, är inget problem 100% säker på det!

Ska kanske försöka hyra en sån maskin och prova.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni målat om taken också? Doft kan sitta i isolering också. Är det fläktar som sköter frånluften eller bara väggventiler? Måste vara fläktar för att få fräsch luft.
Finns ingen isolering i taken i källaren. Jag har dragit bort allt det organiska och målat med takfärg direkt på betongtaket i hela källaren.

Båda fläktarna som sköter frånluften är Fresh intelligence. Båda går på lågvarv dygnet runt och är från 2019.

Har två väggventiler som sköter självdraget, kan kanske vara för lite i en källare på 80 kvadratmeter.
 
Hej,

Hyrde en maskin förra helgen och nu luktar det bättre. Körde den ca 20 timmar totalt. Ska bli spännande att se om lukten kommer tillbaka.
 
Är det bara två ventiler totalt i hela källaren? Jag har tilluft i alla rum, även dom som inte ska ha, dvs tvättstuga och toalett.
 
Jag tror på för lite ventilation.

Tips!
Om jag uppskattar vårrummen till 40m2 så skall den enligt tumregel vara 15 l/s + 1 l/s och m2. Så kravet är 15+40=55 l/s i våtrum utan fönster. En förutsättning att det är runt 20 grader varmt i rummet. Våtrum bör ha golvvärme för att snabbt torka upp vatten.

Intellivent Sky ger max 38 l/s dvs på högvarv. Lolpodajj skriver att de går på lågvarv visserligen 2 st men tror ej att det räcker.

Ett måste är att luft cirkulerar fritt mellan våtrum och torrum (hobbyrum) via väggventiler eller via luftspalt i trösklar.
 
  • Gilla
Lolpodajj
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Jag tror på för lite ventilation.

Tips!
Om jag uppskattar vårrummen till 40m2 så skall den enligt tumregel vara 15 l/s + 1 l/s och m2. Så kravet är 15+40=55 l/s i våtrum utan fönster. En förutsättning att det är runt 20
grader varmt i rummet. Våtrum bör ha golvvärme för att snabbt torka upp vatten.

Intellivent Sky ger max 38 l/s dvs på högvarv. Lolpodajj skriver att de går på lågvarv visserligen 2 st men tror ej att det räcker.

Ett måste är att luft cirkulerar fritt mellan våtrum och torrum (hobbyrum) via väggventiler eller via luftspalt i trösklar.

hej,

Tack för svar.
Ja som sagt har jag endast två st tilluft i källaren samt två st fresh frånluft.
Ska jag öka dessa frånluftsventiler så att de drar in mer luft från tilluften? Just nu går de på lågvarv men det går att ändra lätt så de snurrar mer. Golvvärme finns i badrummet, cirka 21 grader året om.

Lukten kan inte komma från tilluftskanalerna?
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Är det bara två ventiler totalt i hela källaren? Jag har tilluft i alla rum, även dom som inte ska ha, dvs tvättstuga och toalett.
hej,
Stämmer, har endast två stycken tilluft samt två frånluft.
Ska jag öka varvtalet på frånluftsfläktarna?
 
Du kan maxa ventialtionen till att börja med. Annars verkar ju allt rätt med silikatfärg och allt. Har du kollat att inga vattenlås för avlopp läcker ut lukt? Finns den toa kan den tätningen ibland vara orsak till lukter.

Du skulle också kunna göra en sk MVOC mätning i luften för att se om/vilka mikroorganismer som ger lukt. Ibland kan det vara värdefull information för att gå vidare.
 
  • Gilla
Lolpodajj
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Du kan maxa ventialtionen till att börja med. Annars verkar ju allt rätt med silikatfärg och allt. Har du kollat att inga vattenlås för avlopp läcker ut lukt? Finns den toa kan den tätningen ibland vara orsak till lukter.

Du skulle också kunna göra en sk MVOC
mätning i luften för att se om/vilka mikroorganismer som ger lukt. Ibland kan det vara värdefull information för att gå vidare.
hej,

nej, alla brunnar är utbytta förra året.
Hur gör man detta testet?
 
L Lolpodajj skrev:
hej,
Stämmer, har endast två stycken tilluft samt två frånluft.
Ska jag öka varvtalet på frånluftsfläktarna?
Är frånluft kopplade till huv på taket eller är det ut genom vägg?
 
L Lolpodajj skrev:
hej,

nej, alla brunnar är utbytta förra året.
Hur gör man detta testet?
Man pumpar luft genom ett speciellt filter som sedan analyseras av ett lab. Eurofins /Pegasus lab kan göra analysen och möjligen hyra ut pumpen,

Toa?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Man pumpar luft genom ett speciellt filter som sedan analyseras av ett lab. Eurofins /Pegasus lab kan göra analysen och möjligen hyra ut pumpen,

Toa?

Ok! Även ny toa 2019!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.