Hej!
Bor i en villa med två plan 126 kvm, plus källare, byggt 1939. För två år sedan dränerade vi runt huset (förutom en bit där vi har uterum).
Förra veckan ringde ett företag som erbjöd gratis filmning av rören under huset samt offert för relining.
De var här igår och man kunde se att rören var ”slitna” och han som var här sa att de kan paja om en vecka eller 10 år. Tyckte han verkade pålitlig, men är ju ändå säljare.... det skulle kosta 188.000:- för tre dagars arbete.

Källaren är aldrig något gjort åt och vi skulle kunna tänka oss fixa till den så den blir mer funktionell (typ fem smårum nu) och kanske ett gym-rum el liknande.

Hur svårt och vad kostar det att bila upp ett källargolv och ta bort en vägg el två? Och sedan lägga nya rör under huset. Vi kommer inte göra allt själva men det vi kan.

Har någon erfarenhet av det ena eller andra?
Med vänlig hälsning, Maja
 
L
188 000 för detta , ska dom fodra rören med guld ??? en vanlig villa
Relining är att skjuta problemet på framtiden , rören kan vara så dåliga att dom går sönder och det tar dom inget ansvar för , men så länge det är skit i dom och inte inte blöder
( bruna ränder på utsidan ) så håller dom nog ett tag till
Första gången jag hör om företag som kollar upp gamla fastigheter och erbjuder sig att åtgärda
avloppsrören , jag skulle nog vara lite betänksam mot sådana företag
Dom är ute efter att skrämma upp och skära guld på ovetandes fastighetsägare
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Låter ungefär som dom kringresande fönsterförsäljarna som erbjuder sig att byta fönster för 30 000:- styck. Eller köksluckor som är dyrare än ett nytt kök inklusive luckor...
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
188 000 för detta , ska dom fodra rören med guld ??? en vanlig villa
Relining är att skjuta problemet på framtiden , rören kan vara så dåliga att dom går sönder och det tar dom inget ansvar för , men så länge det är skit i dom och inte inte blöder
( bruna ränder på utsidan ) så håller dom nog ett tag till
Första gången jag hör om företag som kollar upp gamla fastigheter och erbjuder sig att åtgärda
avloppsrören , jag skulle nog vara lite betänksam mot sådana företag
Dom är ute efter att skrämma upp och skära guld på ovetandes fastighetsägare
Kände mig också tveksam... vi får undersöka o försöka ta reda på vad det skulle kosta att byta rören under huset. Han som var här babblade om hur många veckor det tar att bila upp källargolv och hur jobbigt det är att forsla bort osv. Och att relining skulle vara mycket bättre lösning. Jag känner mig ganska lugn men min man ser framför sig att rören under huset går sönder när som helst pch att det blir kaos.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Detta är offerten
 
  • Bild av en offert från VVStrygg för avloppsrenovering med specifikationer och arbetsbeskrivning, datum och referensinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
...
 
  • Fotografi av ett renoveringsavtal för en villa med detaljer om projektet och kontaktinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsavtal med detaljerad pris- och tjänstinformation för villa samt kontaktnummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Pass upp med skrämselhickan , den är inte bra . Sitt lugnt i båten och ro långsamt
Dom håller säkert ett bra tag till , att byta rören kostar nog bara som max halva det priset som dom vill ha
Det är guldgrävare som är ute och försöker , kolla gärna med grannarna om det är äldre hus dom har , prata runt i kvarteret och säg som det är om den info du får från forumet
Klart upp till var och en att anta eller förkasta
 
  • Gilla
Majahjort
  • Laddar…
L
Kollade in dom på merinfo , säte i järfälla utanför stockholm och alla personer är bosatta utomlands
Regdatum 2017 finns i ett antal firmor runt dessa personer
Varför komma till er och erbjuda , det är långt mellan er och Järfälla , kan finnas någon filial
men framkommer inte
 
  • Gilla
CM1234 och 2 till
  • Laddar…
Totalt byte har jag gjort själv under båda våra källargolv från 1948 samt fritidshus 1937
Betongsåg och bilningshammare (som jag redan hade) och material för 2-3 tusen per hus kanske.
Bara att kavla upp ärmarna ;)
Relining är som sagt att skjuta problemet på framtiden litegrann.
Och hus från denna tiden har i regel bara en tunn oarmerad kaka som källargolv.
 
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
S
Ta dit en rivningsfirma som river och sågar betongen och bilar bilar kring brunnarna. Anlita en rörmokare som ni planerar dragning av rören med och kan anvisa den första firman var de ska spåra. Ta ner vägg kan rivningsfirman göra.
Gjut igen hålen i golvet själva.

Sen måste ni bestämma hur ni vill ha det i källaren för att komma vidare.

Byt inkommande vatten och avloppen i marken också om det inte är gjort. Då får ni anlita en grävare och rörmokaren.
 
  • Gilla
Majahjort
  • Laddar…
Relining är väl aktuellt om källaren är nyrenoverad med svindyrt marmor överallt. I ditt fall verkar det som om det inte är gjord någon renovering ännu, och då tycker jag inte att relining är något alternativ.
 
  • Gilla
Majahjort
  • Laddar…
"Riva väggar" för att?
 
L Liteavvarje skrev:
Kollade in dom på merinfo , säte i järfälla utanför stockholm och alla personer är bosatta utomlands
Regdatum 2017 finns i ett antal firmor runt dessa personer
Varför komma till er och erbjuda , det är långt mellan er och Järfälla , kan finnas någon filial
men framkommer inte
Vill inte skriva vad jag tycker men ta in en offert/filmning av en annan firma.
 
  • Gilla
Majahjort
  • Laddar…
Eller gör ingenting... Glöm bort att dom var där och försökte lura på er en onödigt och dyr reparation.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
D09
Bara deras försäljningsmetod hade fått mig att avstå.

Min bild är att man byggt upp ett system med säljande via telefon som ringer random.

Nästa steg är ett säljande besök och slutändan så är det ett överpris med underbetalda östeuropéer som gör jobbet och garantin kan man nog glömma.

Men jag kan givetvis ha fel.

Tipset är att lyssna på tidigare inlägg och ha is i magen.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.