Klinkersgolv skulle jag rekommendera.
Vi har betongkaka ovanpå lera, sand och sprängsten samt ganska högt grundvatten som vi håller undan med pump.
Tomt rum, grått kakelgolv, vita väggar, öppen dörr, kartonger på marken, minimalistisk inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M mrsnhp skrev:
Källargolv är svårt i gamla källare som inte är gjorda för att vara boyta. Enklaste och bästa är ju egentligen att bara snygga till golvet lite, tex polera det eller slipa av det och måla med genomsläpplig färg, och sedan helt enkelt förvara sina grejer i hyllor. Möbler på ben går bra. Nålfiltsmatta som andas om man vill att det ska vara lite behagligare att gå på, men lämna inte lådor och gym-mattor direkt på nålfiltsmattan heller.

Klinker och plastmatta tål fukten och spärrar mot fukt som tränger igenom, men fukten finns kvar och måste ta vägen någonstans. Klinker kan släppa igenom en del fukt vid fogarna, och fukten kan gå upp i väggarna istället och orsaka putssläpp även på innerväggar. Klinker kan lossa från underlaget och bli bomt. Plastmatta kan bli ojämnt av utfällningar vid osvetsade skarvar och kanter där fukten tränger ut.

Ett annat alternativ är som sagt ventilerat golv med tex platonmatta och valfritt golv. Jag har inte provat det själv, men det är en konstruktion som används. Det bygger lite på höjden så det har aldrig varit aktuellt för oss. Det är ändå så låg takhöjd i gamla källare.

Det känns nog som det lutar åt det hållet. Man vill ju inte göra det värre än vad det är & målar man med färg som andas så kan man ju lättare upptäcka om det skulle vara något. Samt man sparar in lite in på kostnader. Vi har ändå en takhöjd i källaren på lite mer än 2.20 ish.
Tanken är bara att vi ska ha en liten mys hörna & att barnen ska få ha sina leksaker där nere. Sitta där nere och spela tv spel.

Tack för all tips med allt! Verkligen guld värt
 
S Saelen skrev:
Klinkersgolv skulle jag rekommendera.
Vi har betongkaka ovanpå lera, sand och sprängsten samt ganska högt grundvatten som vi håller undan med pump.
[bild]

Ahh okej!
As snyggt golv
 
pumpgrop skulle ju funka
 
  • Gilla
Trissstral
  • Laddar…
Jag hade lagt klinker
 
  • Gilla
Trissstral
  • Laddar…
Hej!
Vi har två källare i vårt hus, en som vi har som grovkällare och en som vi har som aktivitetsrum för barnen. Båda källarna har oisolerad betongplatta och vi har inte dränerat huset. I grovkällaren har jag slipat golvet och sedan lagt klinkers. I den andra källaren har hantverkare satt upp särskilt reglat golv("nivell system") som tål och ventilerar fukt, ovanpå ligger en heltäckningsmatta som andas. Arbete+material för 25 m2 gick på ca 50 000 för det senare men blev väldigt bra och golvet känns inte det minsta kallt även när det är riktigt kyligt ute. Inte sett några som helst tecken till uppåtvandrande fukt med nivågolvet, det mesta av fukten verkar ventileras bort och den lilla mängden som går upp genom mattan märks inte av.

Klinkersena är lätta att hålla rena men om man lägger dem på oisolerad betongplatta blir golvet väldigt kallt, så skulle avråda från det om man ska vistas där nere i någon större utsträckning, rejäla inomhustofflor kan ju dock vara ett alternativ...
 
Redigerat:
  • Gilla
Trissstral
  • Laddar…
A alkro skrev:
Hej!
Vi har två källare i vårt hus, en som vi har som grovkällare och en som vi har som aktivitetsrum för barnen. Båda källarna har oisolerad betongplatta och vi har inte dränerat huset. I grovkällaren har jag slipat golvet och sedan lagt klinkers. I den andra källaren har hantverkare satt upp särskilt reglat golv("nivell system") som tål och ventilerar fukt, ovanpå ligger en heltäckningsmatta som andas. Arbete+material för 25 m2 gick på ca 50 000 för det senare men blev väldigt bra och golvet känns inte det minsta kallt även när det är riktigt kyligt ute. Inte sett några som helst tecken till uppåtvandrande fukt med nivågolvet, det mesta av fukten verkar ventileras bort och den lilla mängden som går upp genom mattan märks inte av.

Klinkersena är lätta att hålla rena men om man lägger dem på oisolerad betongplatta blir golvet väldigt kallt, så skulle avråda från det om man ska vistas där nere i någon större utsträckning, rejäla inomhustofflor kan ju dock vara ett alternativ...
Ahhh okej! Tack snälla för du tog dig tiden att skriva. Vi är nyblivna husägare & har inte mycket kunskap på nacken
Vi får helt enkelt kolla runt med lite firmor och se vad som kan göras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.