Jag hittade den på biblioteket, men jag vet att även byggtjänst har den.
http://www.byggtjanst.se/
Den är skriven av Kenneth Sandin och har ISBN 91-540-5837-6
 
Det finns för övrigt en hel rad med godingar ;som "Skalmur med träregelstomme", "Golv på mark", "Torktider för betong efter vattenskada" mm mm. :D
 
Får nog ta å traska iväg till bibblan och kika lite där.

Blir nog bröd & vatten ett bra tag framöver om jag ska köpa alla böcker jag borde läsa ;)
 
Hej, jag tog en titt på dina bilder och inte lär det vara kondens. Håller med övriga riv ut allt ihop och se hur det ser ut, då får du en bra bild av "eländet". Det lutar nog åt både en "ny" platta samt dränering utifrån. Kanske ligger dräneringsslangen för högt, den måste ju ligga under din platta. Viktigt också att du får rätt fall från din dräneringslang till brunnen
 
Usch, det låter dyrt detta :(

Vad tror den samlade expertisen är bäst att börja med:
1. Riva invändigt ?
2. Gräva utvändigt ?
 
Riv invändigt, kan vara en bra syssla under senvintern. I alla fall golvet bör undersökas, hur det är uppbyggt etc. MEN åtgärda inte invändigt förrän du är klar ute
 
håller med, d e näsatan alltid dräneringen som e problemet, ingen ide att göra om golvet innan du vet hur det ser ut på utsidan...
 
Hej funderade på en sak, när man har ett hus som ditt som endast har en källare i del av huset, och om källardräneringen ligger på 3 sidor (även om den är OK) hur blir det med den 4:e sidan som vätter in mot huset? Är det så att skadorna ligger i denna del i källare?
 
Även den fjärde sidan måste grävas ut! Det blir till att gräva tunnel. Jättekul :) Jag har varit med och gjort det en gång.
 
Tunnel? är det inte bättre/enklare att lägga en djupare dränering på den del med torpargrund "huvudsidan" för att täcka in den 4:e sidan?
 
que skrev:
Hej funderade på en sak, när man har ett hus som ditt som endast har en källare i del av huset, och om källardräneringen ligger på 3 sidor (även om den är OK) hur blir det med den 4:e sidan som vätter in mot huset? Är det så att skadorna ligger i denna del i källare?
Oj, här har det hänt saker medan jag ätit julgröt och snickrat garderober :)

De synliga fuktskadorna ligger mot ytterväggarna (hörnen). I hörnen som ligger mot torpargrunden syns inget.
Till saken hör också att det i båda fuktskadade hörnen kommer ner stuprör där inte vattnet leds bort på något sätt.

GRäva tunnel under huset låter INTE kul :surprised:
Dränering av den väggen kanske förklarar det dräneringsrör som jag hittade (kände) under golvet . Riktningen på röret är från "torpargrundsväggen", tvärs igenom källararenoch ut genom ytterväggen, mot dagvattenbrunnen.
 
Kan vara ett bra sett att bränna julgröten att ta bort delar av ditt källargolv för att se hur det ser ut och hur det hänger ihop, ser inte ut att vara någon gjuten platta utan man har lagt isolering och golv på "marken" Onödigt att åtgärda mer än nödvändigt, tunnel är nog inte nödvändig om du inte har problem i den delen. En annan åtgärd borde vara att leda bort stuprörsvattnet, så att den inte går direkt ner i grunden
 
Jaha, då har man kikat lite försiktigt under golvet då och det var ju en intressannt upplevelse :-/
Här måste undersökas mer när tid finns.

Man behöver inte vara någon expert för att inse att något behöver göras....

Det ligger alltså fuktspärr ala plast på betongen.
Betongen är inte sopad/rengjord under plasten.
Ovanpå plasten ligger cellplastisolering 2x100 mm och på vissa ställen bara 1x100 mm. Runt kanterna mot väggen ligger småbitar med tunn cellplast och gullfiber i en salig röra.
I alltsammans ligger dessutom en massa byggavfall som sågspån och träbitar.
På vissa delar av golvet ligger en fuktspärr även ovanpå isoleringen, dvs mellan spånskivegolvet och spånskivorna.

Betr. fukt kunde jag kostatera att det är rejält fuktigt mellan fuktspärr och beetong men det är även fuktigt ovanpå den översta fuktspärren, dvs direkt under spånskivegolvet.

Jag kan också konstatera att det hörn där jag i höstas bröt upp golvet (det som finns på bild) är betydligt torrare nu än det var i höstas.

Hur skall jag tolka dessa intressanta upptäckter ?

Nya bilder på eländet kommer inom kort....
 
Sådär, nu är nya bilder upplagda.
http://community.webshots.com/album/105088735cwKsXE

Har även hittat ytterligare ett plaströr (dränering?) som går tvärs igenom rummet. Riktiningen på de båda rören stämmer väl med de rör man kan se i dagvattenbrunnen.

Kan även konstatera att det inte finns några golvreglar, golvet ligger direkt på isoleringen ::)

Den förra ägaren hävdar att källaren är omdränerad i slutet av 80-talet men att fuktskadorna på insidan ej är åtgärdade... Joo, det märks att det inte är fixat, det syns tydliga spår undergolvet att vattennivån legat nästan 10 cm över betonggolvet.

Min plan just nu är följande:
1. Riv ur golvet i hela rummet
2. När tjälen släppt handgräver jag en "provgrop" i det ena hörnet (hörn 2) för att bedömma skicket på den utvändiga dräneringen.
3. Vila och plåstra om händerna eftergrävningen, tid för eftertanke ;)
4. Besluta nästa åtgärd utifrån resultatet av pkt 2.

Kommentarer ?



 

Din plan låter ganska bra.

1. Riv ut golvet, jag skulle nog riva upp en bit av väggen också. Ev. kan du ha kvar den övre delen om du vill och enbart skära av den nedre och ev. sätt en bröstpanel på den nedre, det blir oftast ganska snyggt

2. Torka, sätt in en värmefläkt och torka upp, ev går det inte att få torrt på samtliga ställen om det fortfarande kommer in ny fukt, men du ser i alla fall lättare var fuktkällan finns. För torkningen kan det vara bra att också frilägg delar av väggen.

3. Din inspektiongrop är en bra början, gjorde själv en sådan när jag hade problem med dräneringen i höstas. Sätt gropen gärna i den punkt där dräneringen går mot dagvattenbrunnen. Blir inte det lämpligt, så hade du några stuprör som bara mynnade rakt ner, ta då ett sådant hörne. En annan variant är att hitta änden av slangen längs bort och spola sig igenom.

4. Titta på vägen ner mot dräneringen vad det är för typ av fyllnadsmassor, lera/singel etc. Titta om det finns en duk runt dränerinsslangen och titta om det är slang eller tegelrör. Titta på hur dräneringen ser ut och om den ligger på rätt höjd. Jag tror jag skrev i början på din fråga hur det ska se ut.

5. Nu har du kommit till att vila, bra va... Samt köpa in det som kan behövas

6. Ser dräneringen ok ut, så kanske det bara är att se till att stuprännorna inte går rakt ner.

7. När det yttre är åtgärdat så kan du gå tillbaka till det inre. Skickar med en länk på platon-matta som jag tror blir det bästa att börja med mot betongplattan, för att du ska få en luftning http://www.isola.se/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.