Fick rödrör av telia idag, men som sagt dom ser bara till att man får in till fasadmätarskåpet. gör inte så mkt eftersom jag ändå nu lagt ett extra gulrör i marken som jag ska dra tele/internet i.
Får väl sprayburksmåla ändarna som sticker upp röda så ingen gnäller om det nu blir gnäll.
Gick iallafall inte att hitta rödrör att köpa nånstans som jag var och kollade på, där jag tillslut köpte en rulle gulrör hade dom aldrig hört att man måste ha andra färger för de andra kablarna, så jag hoppas mest på att dom har rätt iofs...
 
Angående indragningen av inkommande el till mätarskåpet så MÅSTE den dras in utanför plattan, dvs bakom panelen...åtminstone enligt Umeå Energi....vi hade dragit upp den i plattan och det var inte tillåtet så vi blev tvungna att dra om den och låta den gå på utsidan plattan.
 
Telia/flextronics drar glatt i gula rör också. De var äntligen här idag och bytte ut min åskskadade kabel och när de fick välja på att gräva eller ta mitt befintliga gula rör så var det visst ett lätt val
 
Jesca_j skrev:
Angående indragningen av inkommande el till mätarskåpet så MÅSTE den dras in utanför plattan, dvs bakom panelen...åtminstone enligt Umeå Energi....vi hade dragit upp den i plattan och det var inte tillåtet så vi blev tvungna att dra om den och låta den gå på utsidan plattan.
Inkommande till mätarskåpet kommer bli utanför plattan, men sen från mätarskåpet och in i huset kommer jag dra under plattan... Det måste ju vara godkänt tycker jag?
 
Det tycker jag med.
 
aedwall:

Telia/Flex står inte för rören när du vill konvertera från luftledning. Åtminstånne inte när de har luftledning som stamledning. Pratade med Flex om det i går och de står för kabeln men kanalisation är mark/fastighetsägarens problem. För Flex är det likgiltigt om det blir ett dike eller ett rör
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.