Konsulten skrev:
Ursäkta, men en digital signal är väl så god som en annan? Kan inte tänka mig att det är bättre kvalitet på ettorna och nollorna från en parabol jämfört med en antenn?  :)
marksänd digitaltv är mer komprimerad än den via satellit
 
citactiva skrev:
marksänd digitaltv är mer komprimerad än den via satellit
Hade den varit mer komprimerad hade ju kvaliteten blivit bättre vid samma bitrate (HDTV t.ex. är ju mer komprimerad än vanlig TV)? Du kanske menar att bitraten skulle vara lägre?

Tror i.a.f. SVT och TV4 har regler som säger att bitrate inte får försämras vid återutsändning. Skulle förvåna mig om inte de andra kanalerna har liknande vilkor. Både DVB-T och DVB-S använder MPEG-2 vid komprimeringen, och om de använder samma bitrate så har jag svårt att se hur kvaliteten kan skilja speciellt mycket?
 
Bitrate och mängden felkorrigeringsinfo skiljer.

Jag märker skillnad på boxer eller canaldigital när jag kör dem på samma tv (går ju inte att få trean via CD).

Cat 5E ger Gigabit utt till 100 meter. Annars är det ingen 5E allt fel förlaggd men det spelar ingen roll då det inte finns nått skäl till att inte dra cat6 idag. Det skiljer ungefär 2-3 kronor metern och hittills har jag inte bommat några uttag, har tom testat några 5E uttag och de klararade 6 enligt analystatorn
 
peoe skrev:
Kablar: Självklart skall du köra coax till tv och ethernetkabel till datorerna. Jag skulle aldrig lagt de extra pengarna på en cat6-kabel. Det är nästan ingen som klarar att installera en sådan så att du har full kapacitet ändå. Är man försiktigt med en cat5e-kabel har jag mycket svårt att se att man inom de närmsta tio åren skulle behöva mer kapacitet. Skulle tro att du klarar en gigabit med rimliga längder och bra förläggning.
Förlåt om jag är naiv, men vad är det som kan gå fel vid installation av en cat6-kabel som skulle reducera prestanda? Jag har aldrig själv kontakterat/installerat, så jag är lite grön på det området.

Om det är svårt att installera Cat6, då antar jag att det är än svårare att installera kabel typ "Cat7" eller LexComs/ELKOs?

mats_o skrev:
Cat 5E ger Gigabit utt till 100 meter. Annars är det ingen 5E allt fel förlaggd men det spelar ingen roll då det inte finns nått skäl till att inte dra cat6 idag. Det skiljer ungefär 2-3 kronor metern och hittills har jag inte bommat några uttag, har tom testat några 5E uttag och de klararade 6 enligt analystatorn
Menar du analysdatorn eller analysatorn? Jag menar inte att kommentera ditt språk, men jag blev nyfiken på om det finns en speciell apparat för att testa länkprestandan.
 
analysatorn.. Ett speciellt instrument för att mäta Nätverkskabel.
Får väl säga att under hela min tid som kabeltattare så bangade jag inte en ända kabel mer än på slarv i kontakteringen..

Finns somsakt system där du kan köra allt via TP-kabel tv, tele, data. Tyvärr minns jag ej vem de va som saluför detta system, men jag har för mig att bland annat elektroskandia har det..

Hittar jag det så skriver jag det här..
Hittade en variant av det jag menade
http://www.schneider-electric.se/pr...;&ID=100690&BrandID=2&thislevel=2
 
Analysator sa bull ;)

En tämligen dyr variant på multimeter.

Det finns regler för hur man ska kontaktera ändarna, hur mucket man får tvinna upp paren osv men dessa gränser har väldigt goda marginaler så man kan i allmänhet "slarva" lite utan att ens analysatorn märker det.

Stava kan jag inte, som tur är kan ordbehandlaren det
 
frohike skrev:
Finns somsakt system där du kan köra allt via TP-kabel tv, tele, data. Tyvärr minns jag ej vem de va som saluför detta system, men jag har för mig att bland annat elektroskandia har det..

Hittar jag det så skriver jag det här..
Hittade en variant av det jag menade
[länk]
Har läst en del om detta system och liknande. De är ganska dyra (tycker jag), och jag har läst här på forumet att komponenterna för datatrafik (switchen, exempelvis) inte är så högpresterande. Hursomhelst, systemen klarar inte satellittrafik, såvida man inte placerar mottagaren centralt och kopplar den till AV-modulen. Det är förstås helt möjligt, men då måste man använda IR-linksystemet eller nån radiofjärr såsom nämndes i tidigare i den här tråden.
 
mats_o skrev:
Analysator sa bull ;)

En tämligen dyr variant på multimeter.

Det finns regler för hur man ska kontaktera ändarna, hur mucket man får tvinna upp paren osv men dessa gränser har väldigt goda marginaler så man kan i allmänhet "slarva" lite utan att ens analysatorn märker det.

Stava kan jag inte, som tur är kan ordbehandlaren det
Misstänkte att det kanske inte var en billig pryl... :)

Var finns dessa regler du pratar om - kan jag hitta någon info på nätet?
 
De finns hos respektive tillverkare av godkända system som tex ecs men eftersom de enbart säljer till åf så misstänker jag att det är partner only information
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.