Hej! Några funderingar inför kabeldragningen i mitt datanät i huset. Jag har ett sjärnnät som jag tänkt använda till data, TV samt telefoni. Till varje dosa går två st. VP-16. Via bredbandsleverantören kan jag få bredbands-TV från FastTV. Detta är den enklaste lösningen, för då kan jag dra kabel av en och samma typ i hela nätet. Nackdelarna är att det är ganska dyrt om man jämför med satellit, och så själ TV:n ju bandbredd (kanske märkbart om man har ett par boxar).

Jag har kikat lite på satellitburen TV istället. Kabeln jag ursprungligen tänkte dra i nätet är ELJOs (Schneider Electric) eller ELKOs S-STP/PiMF-kabel som klarar upp till 900 MHz, alternativt Drakas S/FTP GigaCat som klarar 1,2 GHz. Detta kanske är overkill, men jag är gärna framtidssäker. Hursomhelst klarar ju ingen av dessa kablar satellitfrekvenserna. Som jag ser det finns det då två alternativ. Alternativ 1 är att dra en datakabel och en koax till varje dosa som ska betjäna en TV. Då behöver jag kombinerat RJ45/TV-uttag. Dessa finns från CETGroup, men verkar ”bara” klara Cat5e, vilket tar bort lite av poängen med den biffiga datakabeln. Jag kan här ha digitalboxarna decentraliserade och boxstyrning sker som vanligt.

Alternativ 2 är att ha digitalboxarna centraliserat, och köra ut bilden analogt över nätet. Jag kan då ha samma kabel överallt, men behöver nån sorts RF-modulator (eller?) som kör ut signalen på lämplig frekvens. Dessutom blir styrningen av boxarna lite problematisk, för det finns väl knappast satellitboxar med radio-fjärrar?

Jag lutar åt alternativ 1, men vore tacksam för tips och råd. Finns det ytterligare alternativ jag missat? Jag har läst en hel del här på forumet, och tycker mig kunna utläsa att alternativ 1 är relativt vanligt.

Jag ska också nämna att jag förutom kabeln ska köpa vanliga standardkomponenter i görligaste mån, och alltså undvika färdiga system typ LexCom Home.
 
Har du någon länk till kombinerat RJ45/TV-uttag?

Sitter själv med ett stjärn-nät tänkt till TV men det vore ju ganska bra att kunna uttnyttja detta till data med.
 
Det finns adaptrar som ovandlar vanlig analog tv signal så att den går att köra över cat kabel.
Logitechs kraftigaste fjärrkontroller använder rf mellan kontrollen och en mottagare. Sen skickar mottagaren ir vidare till den styrda enheten.

Det är ett par varianter till alternativ 2. Själv skulle jag nog ta ettan just nu. Du är medveten om att du måste ha specialhuvuden för att kunna titta på flera satboxar samtidigt plus att problemen med abbonentkort tillkommer
 
mats_o skrev:
Det finns adaptrar som ovandlar vanlig analog tv signal så att den går att köra över cat kabel.
Logitechs kraftigaste fjärrkontroller använder rf mellan kontrollen och en mottagare. Sen skickar mottagaren ir vidare till den styrda enheten.
Du menar typ Cat5e- eller Cat6-kabel? Var hittar jag sådana adaptrar? Antar att jag behöver en i varje ände. Men med en satellitmottagare får jag väl aldrig en analog signal någonstans i kedjan, utan antingen själva satellitsignalen (hög frekvens) eller nån sorts RGB-/komposit-signal (från satellitboxen).

Intressant med fjärren, får jag kolla upp. Tack!

mats_o skrev:
Det är ett par varianter till alternativ 2. Själv skulle jag nog ta ettan just nu. Du är medveten om att du måste ha specialhuvuden för att kunna titta på flera satboxar samtidigt plus att problemen med abbonentkort tillkommer
Ja, jag lutar också åt alternativ 1. Det är synd att låsa upp vissa dosor, men flyttar jag tv:n får jag väl dra om kabeln... :)
Både Viasat och Canal Digital har rätt förmånliga hela huset-abonnemang där man får huvud med flera utgångar, flera boxar etc. Så den biten är okej, det är infrastrukturen jag måste bestämma mig för.
 
Glöm inte att om du ska köra via parabol måste du ha en LNB som klarar flera boxar, dvs. en dual eller quad LNB. Jag skulle köra boxer istället så slipper man sånna problem.
Självklart vill man ju ha digital signal så långt som möjligt.
Jag skulle dra separata coax för antenn och köra med boxer. Är man teknikintresserad/kunnig skulle jag sedan köra med dreambox som digitaltv-mottagare med bla. kortdelning i huset och inspelning till server.
 
mr_pettersson skrev:
Glöm inte att om du ska köra via parabol måste du ha en LNB som klarar flera boxar, dvs. en dual eller quad LNB. Jag skulle köra boxer istället så slipper man sånna problem.
Självklart vill man ju ha digital signal så långt som möjligt.
Jag skulle dra separata coax för antenn och köra med boxer. Är man teknikintresserad/kunnig skulle jag sedan köra med dreambox som digitaltv-mottagare med bla. kortdelning i huset och inspelning till server.
Satellitoperatörerna erbjuder fri parabol i hela huset-abbonemangen, och rimligtvis måste LNB:n vara av dual- eller quad-typ, annars kan de inte erbjuda flera boxar i paketet. Hursomhelst, eftersom jag inte har parabol idag så är det ju inte ett problem att jag måste ha en speciell LNB - jag måste ju likväl införskaffa någon sorts utrustning.

Boxer har jag tidigare avfärdat pga att jag inte vill ha en ful vanlig tv-antenn på taket. Hittade dock en ganska snygg på NetOnNet: http://www.netonnet.se/index.asp?iid=77159. Nån som vet hur bra en sådan är (jämfört med en sprötantenn)?

Dreambox verkar intressant, även om de tuffare varianterna är rätt dyra. Men det tål att kollas närmare på. En separat dator med digitalt tv-kort kostar ju några slantar den med.
 
En annan fördel med Boxer är förstås att kanalerna 21-69 ligger i frekvensintervallet 474-858 MHz enligt Teracom (http://teracom.se/?page=2119). Alltså bör min 900 MHz-kabel kunna fungera som ersättning för en koax. Eller tänker jag fel?
 
tyvärr.
Ethernet har 100 ohms impedans medan coaxen har 75. Så det är trots allt inte rakt komaptibelt. Adaptrarna har jag sett någonstans på webben. undra om det inte var en tysk firma. Har avhandlats här på forumet också så det blir klassikern: sök och du skall finna ;)

Vissa satboxar har RF utgång. bI värsta fall får man sätta en video eller dylikt som omvandlare
 
Tänk på att frekvensen från LNB till sat mottagare är 950 - 2150 MHz (75 Ohm)
 
mats_o: Sant, impedansen tänkte jag inte på.

kristerl: Japp, i det fallet har jag avfärdat min 900 MHz-kabel redan.

Jag har bestämt mig för att köra satellit, och då dra en koax samt en tp-kabel till varje dosa avsedd för tv-tittande. Uttaget jag lutar åt är CET groups "Mediauttag 1xF/TV+1xRJ45 Cat5e" (artnr. C1620021), som förs av Elektroskandia.

Tack för alla synpunkter!
 
Några synpunkter:

Dreambox: Finns ingen anledning att köra de biffiga boxarna, 500-serien fungerar kanon till det priset.

Satellit/Boxer: Jag tror att det var ett bra val att köra satellit. Pluset med satellit är kvaliteten på bildsignalen. Redan utan hdtv-upplösning är den markant bättre. Har man en 20" CRT-TV kanske det inte spelar nån roll, men skall man i närheten av 40" eller över är det satellit som gäller.

Kablar: Självklart skall du köra coax till tv och ethernetkabel till datorerna. Jag skulle aldrig lagt de extra pengarna på en cat6-kabel. Det är nästan ingen som klarar att installera en sådan så att du har full kapacitet ändå. Är man försiktigt med en cat5e-kabel har jag mycket svårt att se att man inom de närmsta tio åren skulle behöva mer kapacitet. Skulle tro att du klarar en gigabit med rimliga längder och bra förläggning.
 
void skrev:
Boxer har jag tidigare avfärdat pga att jag inte vill ha en ful vanlig tv-antenn på taket.
Har en gitterantenn på väggen (baksidan). Funkar kanon. Och då befinner vi oss ändå i sändarskugga enligt Teracom:s hemsida. En parabol hade blivit bra mycket fulare.
 
peoe skrev:
Pluset med satellit är kvaliteten på bildsignalen.
Ursäkta, men en digital signal är väl så god som en annan? Kan inte tänka mig att det är bättre kvalitet på ettorna och nollorna från en parabol jämfört med en antenn? :)
 
Konsulten skrev:
Ursäkta, men en digital signal är väl så god som en annan? Kan inte tänka mig att det är bättre kvalitet på ettorna och nollorna från en parabol jämfört med en antenn?  :)
Ettorna och nollorna är desamma, men vägnätet bättre, och ettorna/nollorna kan därför färdas snabbare, och rita mer information i rutan. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.