Jag ska förbereda för dragning av el till LLVP. Jag ska ha kabeln i en flexslang.

Hittade en gummikabel i förrådet (H07RN-F). Är den ok att dra i flexslang till utedelen? Flexslangen ska buntas ihop med slangpaketet.
 
tommib
Nej, det är normalt en kabel som inte får förläggas fast.
 
B
Vad står i manualen?

Tittade på bruksanvisningen för t.ex. en qlima pump, och de skriver:
"Anslutning för inomhus-/utomhusenheten måste vara av typen H07RN-F, 2,5 mm²."
Skärmdump av en bruksanvisning för anslutning av strömkabeln till en Qlima pump, med diagram och instruktioner för inomhus-/utomhusenheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B BSOD skrev:
Vad står i manualen?

Tittade på bruksanvisningen för t.ex. en qlima pump, och de skriver:
"Anslutning för inomhus-/utomhusenheten måste vara av typen H07RN-F, 2,5 mm²."
[bild]

Vet ej, så jävla knöligt att få tag i installationsmanualen för Mitsubishi FT35.
 
tommib tommib skrev:
Nej, det är normalt en kabel som inte får förläggas fast.

Finns det gummikablat som man får dra igenom en flexslang?
 
tommib tommib skrev:
Nej, det är normalt en kabel som inte får förläggas fast.

Jag kanske inte behöver dra en flexslang utan bara använda den där gummikabeln
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
tommib
Vet ej om gummikabel som får dras i rör.

Ang Qlimas manual så handlar det nog om anslutningskabeln som ska gå från inkopplingspunkten till apparaten, inte den som går mellan delarna.
 
Mikael_L
Hur ska gummikabeln anslutas och dragavlastas i vardera änden?
Om man t.ex. drar från en säkerhetsbrytare med en kabelförskruvning till VP som har en dragavlastning för inkommade kabel så är det OK.
H07RN är en bra kabel, tål många års UV-ljus t.ex.
Den kan du dra utan att gå i VP-rör eller flexslang, regelmässigt är det nog t.o.m något mindre mörkt på gråskalan.
Men jag tycker det är helt OK att dra den i flexslang också om man vill och tycker det passar.
Man kan se slangen som ytterligare skydd mot UV-ljus eller mekanisk skada.

Men att en anslutningskabel är bra dragavlastad i bägge ändarna är viktigt.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Tittade på bruksanvisningen för t.ex. en qlima pump, och de skriver:
"Anslutning för inomhus-/utomhusenheten måste vara av typen H07RN-F, 2,5 mm²."
Sista biten från strömbrytare/kopplingsdosa på väggen ut till värmepumpen ska det vara gummikabel. Före det ska det vara någon form av kabel avsedd för fast installation.
 
Kopplingsdosan sitter inomhus. På tisdag kommer montören för LLVP. Tills dess ska jag förbereda så elektrikern kan koppla in utedelen fast. Jag tänkte lägga en flexslang tillsammans med pumpens slangpaket.

Ville inte störa elektrikern idag (lördag) men antar att jag får ringa honom på måndag och höra va han tycker.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur ska gummikabeln anslutas och dragavlastas i vardera änden?
ände 1 (inomhus)

Har en kopplingsdosa som sitter bakom en inspektionslucka. Har några sådana här liggandes:

Vit dragavlastare av märket Schneider Electric för elektriska installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ände 2 (i pumpen - utomhus)

Jag förutsätter att det finns en dragavlastare i utedelens kopplingsdosa.

Mellan ände 1 och 2 hade jag tänkt att kabeln skulle gå i en flexslang tillsammans med pumpens slangar. Flexslangen fästs med buntband runt slangpaketet.

(Jag skippar säkerhetsbrytare - bryter i centralen. Pumpen har en egen grupp)
 
Mikael_L
Hmm, kanske, ev lite tveksamt med gummikabel mellan olika rum, genom vägg. (i detta fall mellan inomhus och utomhus).
Behöver inte vara tokfel, men instinktivt har jag lite mot detta.
Normalt sett tycker jag el genom väggar hör till den fasta installationen.
 
Jag kan mycket väl köpa ny kabel. Det rör sig ju bara om typ 4-5 meter.

vad rekommenderas?

mina krav borde vara

- uv skyddad (om jag inte kan dra Flexslangen ända in i pumpens kopplingsdosa)

-få förläggas i flexslang

-13a

-inomhus/utomhus

-tunn så den får flats i en 16-flexslang
 
tommib
Det är egentligen ganska problematiskt att göra en regelrätt installation. Eftersom ffa utedelen men även innedelen vibrerar en del vill man ha en mjuk kabel, modell anslutningskabel. Samtidigt är det ovanligt med mjuka kablar som av tillverkaren är godkända för fast förläggning. Den enda kabel som faktiskt passar som jag kommer på på rak arm är RV-K/Aceflex.

I praktiken så tror jag att många drar billigast möjliga kabel mellan delarna och det är EKK eller någon av de moderna varianterna. Sannolikt fungerar det helt ok, så mycket vibrerar inte apparaterna om det inte är fel på dem.

Apropå att kabeln ska rymmas i ett 16-rör, det blir väl rätt svårt med en H07RN-F (gamla RDOE, väl?), de brukar vara rätt kraftiga.

Personligen skulle jag undvika gummikabel i fast installation men jag tycker egentligen att det är ett bättre alternativ just pga vibrationer.

De värmepumpar jag plockade bort för ett antal år sedan från mitt hus var installerade med EKK från säkerhetsbrytaren in i utedelen och från utedel till innerdel.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Kopplingsdosan sitter inomhus.
Går det inte att koppla matningen till innedelen då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.