Tänkte sätat upp lite dubbeluttag här å där i kåken med 2st RJ45 uttag. Ett för tele och ett för data.
På sikt lär väl tele utgå och ersättas av IP-telefoni på samma kontakt kanske.

Vad skall jag välja för kabel? Med tanke på tele bör jag väl iaf ha den ena skärmad?

Tips på kablage, gärna med E-nummer tack.

/L
 
Att du kör tele i den ena gör varken till eller från, det är inget som stör något annat. Du behöver alltså inte ha någon av dem skärmade. Det är mycket sällan skärmad TP förekommer i vanliga hushåll.
 
E4931840 är en kabel med bra värden och ett hyfsat pris den är kat5e och det räcker för det mesta
 
elmont, du verkar ju ha stenkoll, dessa kablar brukar vara runt 6mm i diameter, några problem med att dra 2 i ett 16's rör?

/L
 
Undvik skärmade ethernetkablar, det blir bara problem. (Behövs bara i extremt störda miljöer)
 
Ytterdiametern är ungefär 5,08 mm så att få in två i ett 16 rör är inga problem om inte det är för många och TVÄRA böjar, men man ska vara två, en som drar och en som matar. Blås in lite silicon i röret före så får du nästan hålla emot ;)
 
flyttar till teknik
 
PST skrev:
Undvik skärmade ethernetkablar, det blir bara problem. (Behövs bara i extremt störda miljöer)
Ja, dvs, skärmade kablar är inget problem, men en skärmad installation är värre (dvs med skärmade/jordade uttag i båda ändar), blir gärna jordloopar. Annars så kan man mycket väl använda skärmad kabel, även utan något jordtag i någon ände så är det ändå 20dB extra signal/brus, med jordning i ena änden (enklast vid patchpanelen) så får man 40dB extra. Den förutfattade meningen är annars att man utan jordning får en sämre installation än med oskärmad, men det är alltså inte sant.

Sedan är det sant att det antagligen inte finns någon ide att göra det i ett normalhushåll; en skola säger tom att det inte är idé att göra det i störd miljö (med fält över 3 V/m) eftersom det då är bättre att gå till fiber direkt som är garanterat immun.

Själv har jag installerat skärmad kabel, men det är mest för att jag jobbat på ett mätlabb en gång i tiden och är nörd. Det finns ingen tungt vägande rationella skäl. :)

Vad det gäller ursprungsfrågan, så struntade jag i telefon själv, det går dels lika bra att köra den över nätverkskabel om man vill (kontakten passar tom rakt av), eller så använder man som jag trådlösa telefoner. Kom ihåg; nätverket skall vara trådbundet och telefonen trådlös; inte tvärt om :)
 
Jag håller inte med om att icke ansluten jordfläta inte kan förvärra. Detta efter praktiska erfarenheter där ojordat stp inte fungerade medan utp gjorde det.

Det kan även i vissa typer av störningar fungera bättre med utp än s/ftp. Fiber är dock att föredra men det har ju varit en prisfråga.

När det gäller uttag och kabel så står jag för vad jag har skrivit i skolan. Telekabel drar man inte :)
 
Men nu är vi lite utanför min frga, jag vill ha tips (E-nummer) på lämpliga kablar

Sammafattar jag det ni sagt så skall jag dra oskärmat fast jag skall ha tele i ena snöret.

/L
 
mats_o skrev:
Jag håller inte med om att icke ansluten jordfläta inte kan förvärra. Detta efter praktiska erfarenheter där ojordat stp inte fungerade medan utp gjorde det.
Ja, det är det man för det mesta hör, även inom Ericsson, men när jag kollat så är det ingen som någonsin lyckats mäta upp ett sådant fall; alltså där orsaken skulle vara att skärmen fungerar som "antenn" och tar in störningar det enda där jag kunde kolla så hade man kontakterat fel... :). Motsatsen är däremot mätt i ganska stor detalj. Nu är det iofs för det mesta ganska lätt att jorda i åtminstone ena änden, och det leder inte till några jordloopar, så frågan är ganska akademisk. (Man kan dock gott ha den inkopplad och köra på den innan installationen är helt färdig).

mats_o skrev:
Det kan även i vissa typer av störningar fungera bättre med utp än s/ftp. Fiber är dock att föredra men det har ju varit en prisfråga.
Ja, om man bortser från mycket smutsig jord så får det ändå sägas vara i patologiska fall. Skärmat är nästan alltid att föredra; när jag var i lab/mätbranschen så levde jag för att leta jordloopar :) men oskärmat var ändå inget alternativ (industrilab med många störande utrustningar). Jag tror det kommer att bli allt viktigare när vi går upp i frekvens (närmast till 10Gbps). Far och near-end överhörning kan man ta höjd för i den sändande/mottagande änden (eftersom man vet vilken signal man sänt), men överhörning mellan kablar (alien cross talk) kan man inte behandla bort. Alien cross talk är det som dimensionerar vid 10Gbps så där dristar jag mig till att säga att en skärm kommer att hjälpa helt klart. Alien crosstalk är helt klart ett problem, det är det stora skälet till att det finns ett 'A' i 'ADSL', där paren löper in i telestationen ligger de så nära varandra att överhörningen dimensionerar överföringshastigheten. (I andra änden så har man inte det problemet och kan därför hålla mycket större överföringshastigheter).

Fiber har ju dessutom ett annat problem när det gäller gör-det-själv och det är att utrustning och handlag vid kontaktering är betydligt krångligare att lägga sig till med än att terminera tråd i punch-down block. Jag tror att det kommer att fortsätta vara så, men vem vet? Det finns inga egentliga skäl till att själva kablaget behöver vara så mycket dyrare (inga jättedyra processer osv).

mats_o skrev:
När det gäller uttag och kabel så står jag för vad jag har skrivit i skolan. Telekabel drar man inte :)
Om det är vi åtminstone rörande överens :) Kör trådlös telefon, och om inte, sätt den i 8P8C aka RJ45 uttaget direkt.
 
Loner skrev:
Men nu är vi lite utanför min frga, jag vill ha tips (E-nummer) på lämpliga kablar

Sammafattar jag det ni sagt så skall jag dra oskärmat fast jag skall ha tele i ena snöret.

/L
Ja antingen kopplar du tele i ena "snöret" enligt "nätverksskolan" eller så köper du helt enkelt en trepack trådlösa digitala telefoner för någon knapp tusenlapp och struntar i trådat, det är ändå bra att kunna gå omkring med telefonen, i alla fall att kunna gå undan när man har småbarn, eller gå till dem om man har lyckats smita undan... :)

Annars; dra cat 6 oskärmat exv: 39675 på Kjell och Co (eller samma kabel i hel rulle beroende på hur mycket du gör åt). Sedan är det en fråga om du skall välja uttag och patchpanel för cat 6; där är utbud och priser inte lika bra som för den äldre cat5e (man kan tänka sig att dra det också, men då kan du inte köra TV-basband, antagligen inte 10GBps när det kommer; beroende på längder-ingen vet. Det är på gränsen till fel att dra cat 5e idag, men bara precis på gränsen. Själv drog jag det, men det beror mest på att jag var med om cat4 krisen...)

Om du skall fortsätta handla på Kjell så du köper antingen dubbla infällda uttag (eller utanpåliggande efter smak) för cat5e eller så köper du modularuttag (68240) för cat 6 (två per uttag) samt en ram för dessa (68268 borde funka, men kolla det). Sedan behöver du en patchpanel; cat5e finns med integrerad upphängning, men för cat6 så får du köpa som passar i 19" ram (exv 38697) samt någon ram till det (exv 38948). Om man inte skall ha så många uttag så kan man även göra sin egen genom att sätta modularuttag i en lite större utanpåliggande låda (finns med 2-4-12 på Kjell, 68286 har plats för 12) i den centrala änden. Då är det lättare att få till cat 6 i en lite mindre anläggning. Sedan behöver du patchkablar, för koppling till och från patchpanelen, passa du på att skaffa dig några korta (0.5-1m beroende på) på Kjell när du ändå handlar, samt förstås verktyg för att göra termineringen; 40272 duger gott, en kabelskalare och en kabelsax (som inte klämmer kabeln när du klipper den) kan också vara händiga, men är inte nödvändiga.

Skall man ändå gå till cat 6 kabel så finns det väl iofs inte många skäl att inte gå till det för uttagen och även patchpanelen; så kör du på det. I vilket fall så är det dragningen man vill undvika att göra om, kontakteringen kan man alltid uppdatera om man sett till att lämna en "service loop" alltså lite extra kabel i bägge ändarna för när man gör fel eller vill byta.

Se sedan bara till att du terminerar i rätt ordning antingen enligt 568A eller 568B. Jag vet att mats_o inte kommer att hålla med mig men jag vill ändå slå ett slag för 568A, eftersom det är den av alla ratificerade standarden; alla nya installationer skall göras enligt 'A'. Det är dessutom den Europeiska varianten; 'B' är gamla amerikanska AT&T-dumheter. :) Men det gör som sagt ingen som helst skillnad rent tekniskt (nej verkligen, den ena är precis lika bra som den andra); bara du gör på samma sätt i bägge ändar.
 
Då tar vi dagens överraskning då.

Jodå så länge det blir enhetligt i hela anläggningen så kan jag leva med både A och B :)
 
mats_o skrev:
Då tar vi dagens överraskning då.

Jodå så länge det blir enhetligt i hela anläggningen så kan jag leva med både A och B :)
Ja, jag ville bara minnas att du förespråkade 'B' i nätverksskolan. Inte så att jag ville låta påskina att du var någon fanatiker... :) :)

Jag har dock träffat de som, om inte fanatiker, i alla fall hade mycket starka åsikter om det. Skall man knäcka ägget i den trubbiga eller spetsiga änden, det är frågan. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.