Överkurs igen på en EL-tråd, många bud blir det, till TS, dra du dina 6 2m så är du hemma med råge. Ska utöka till 35 amp så säkrar du av 6 2m till 25 amp direkt efter huvudbrytaren. Då har du spänning på UC om en JFB löser i HC , inget fel att ligga i framkant.
 
J jonaserik skrev:
Överkurs igen på en EL-tråd, många bud blir det, till TS, dra du dina 6 2m så är du hemma med råge. Ska utöka till 35 amp så säkrar du av 6 2m till 25 amp direkt efter huvudbrytaren. Då har du spänning på UC om en JFB löser i HC , inget fel att ligga i framkant.
Du kan inte säkra upp till 35A. i ett vanligt fasadskåp med gängsäkringar
 
S stefan57 skrev:
Du kan inte säkra upp till 35A. i ett vanligt fasadskåp med gängsäkringar
S stefan57 skrev:
Du kan inte säkra upp till 35A. i ett vanligt fasadskåp med gängsäkringar
Har jag aldrig skrivet något om, så den kommentaren var lite överkurs på. sen det med gängsäkringar så finns det upp till 125 amp.
 
J jonaserik skrev:
Har jag aldrig skrivet något om, så den kommentaren var lite överkurs på. sen det med gängsäkringar så finns det upp till 125 amp.
Undra om det är en villa,eller industrifastighet??
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har jag aldrig skrivet något om, så den kommentaren var lite överkurs på. sen det med gängsäkringar så finns det upp till 125 amp.
Används gängsäkringar större än 63A i någon större utsträckning idag? Jag har bara sett dem i äldre anläggningar.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Det kan man visst om det är DIII säkringar.

[länk]

Till exempel lantbruk har ofta större säkringar än 25A.
Det är sant,men jag trodde vi snackade om villa?det är inget standarfasadskåp
 
Hej,

Missade att tråden levde vidare och fick ett eget liv... Blev lite rörigt och vet inte riktigt varför man blandade in (fasad)mätarskåp...

Iallafall så köper jag en 3m längs 5G 16mm2 Jordkabel och ersätter min 25mm slang... Så slipper jag fundera på detta igen och får "rätt lösning"....
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
S skyisthelimit skrev:
Hej,

Missade att tråden levde vidare och fick ett eget liv... Blev lite rörigt och vet inte riktigt varför man blandade in (fasad)mätarskåp...

Iallafall så köper jag en 3m längs 5G 16mm2 Jordkabel och ersätter min 25mm slang... Så slipper jag fundera på detta igen och får "rätt lösning"....
Det är därifrån som det avgörs hur mycket du kan ta ut i effekt(typ villa)
 
S stefan57 skrev:
Det är därifrån som det avgörs hur mycket du kan ta ut i effekt(typ villa)
För det första är det ju bara nästan sant, det kan ju ex. finnas batterilager som hjälper till vid toppeffekt. Sedan blir ju hela frågeställningen helt irrelevant om man räknar med att detta vara begränsat till 25A.
 
S skyisthelimit skrev:
För det första är det ju bara nästan sant, det kan ju ex. finnas batterilager som hjälper till vid toppeffekt. Sedan blir ju hela frågeställningen helt irrelevant om man räknar med att detta vara begränsat till 25A.
Underlätta om man skriver hur man bor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.