Den dag du säljer får du ju också ut ett bättre pris om du har bibehållit husets karaktär och använt passande material. Det vore bisarrt om då kommunen har stått för kostnaden.
 
kalubah skrev:
Den dag du säljer får du ju också ut ett bättre pris om du har bibehållit husets karaktär och använt passande material. Det vore bisarrt om då kommunen har stått för kostnaden.
Så du menar att staten borde sluta betala ut bidrag till privatpersoner för vård av kulturhistoriskt värdefulla byggnader?
 
Nej inte alls, vi missuppfattar varandra. Någon sa i början av tråden att han tyckte det var fel att han skulle betala en merkostnad för att lägga enkupigt tegel istället för betongpannor, då kommunen ställer det som krav. Jag tycker att det ligger i ägarens intresse både estetiskt och ekonomiskt (på sikt) att göra detta. Tänker man så är det kanske lättare att acceptera såna krav. Om det sen handlar om större summor är det helt ok om man kan ansöka om bidrag.
 
Invägning av torr och våt tegelpanna.
Vi har enkupigt handslaget gammalt tegel på taket nylagt 2006. Pannorna kostade 2:- /st och är ca 150 år gamla, vi räknar med att dom ska hålla lika länge till och vi har bytt 4-5 pannor sedan 2006. Dom mäter 41x 25cm Vi har lagt ca 2400 st. Den torra pannan vägde 2,525 kg den våta har legat dränkt i ca 3 timmar i tvätthon och den vägde 3,125 kg. Jag tror att det är omöjligt att ens en stränggjuten tegelpanna skulle ta åt sig så mycket vatten att den blir dubbelt så tung. Som byggnadsvårdare blir man snarare en luttrad skeptiker än en blåögd ruinromantiker.

Betongpannor kan väga mellan 3,8-4,6 kg/st, torra. Nytt enkupigt lertegel ca 3,8 kg. Dom här pannorna skiljer inte mycket i storlek med de takpannorna vi har.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anders_Roslagen och 3 till
  • Laddar…
Så torr enkupig tegel väger ca 31.5kg/m2 och blöt väger ca 43.74kg/m2
Benders 2 kupiga betongpannor väger enligt deras hemsida 36kg/m2.
Tackar gafsan för att du vägde. Intressant resultat.

Så att skylla på att betong är tyngre är fel. Dock långt ifrån det som besiktningsmannen sa till mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.