Du har ett tvåvåningshus, trycket i radiatorkretsen bör då ligga mellan 0,5-1 bar, 1 bar motsvarar 10 meter hög vattenpelare, vattenpelarhöjden bör vara någon meter högre än totalhöjden mellan lägsta punkten och högsta punkten i radiatorkretsen, i ett tvåvåningshus är maxhöjden oftast 3,5 meter.

Radiatorkrets = elementkrets = sekundära värmesidan = värmealstraren i fastigheten.

Var du fyller på radiatorkretsen bör stå i manualen till fjärrvärmecentralen.
 
Demmpa skrev:
Du har ett tvåvåningshus, trycket i radiatorkretsen bör då ligga mellan 0,5-1 bar, 1 bar motsvarar 10 meter hög vattenpelare, vattenpelarhöjden bör vara någon meter högre än totalhöjden mellan lägsta punkten och högsta punkten i radiatorkretsen, i ett tvåvåningshus är maxhöjden oftast 3,5 meter.

Radiatorkrets = elementkrets = sekundära värmesidan = värmealstraren i fastigheten.

Var du fyller på radiatorkretsen bör stå i manualen till fjärrvärmecentralen.
Uppfattad!
Tack för informationen.

En annan sak jag kom att tänka på är angående termostater till radiatorerna. För två år sen bytte jag ut radiatorventilerna på övre planet av huset. Passade på att montera på ventilerna TA-termostater. Emellertid utan bra resultat. Radiatorerna förblev kalla och det verkade som om termostaterna strypte all värmeflöde. Idag har jag därför endast handrattar på ventilerna. Vad kan detta bero på, ngt från fjärrvärmecentralen som inte synkar ihop med termostaterna?

Jag har ett-rörssystem.
 
C
Det där är något skumt. Tryckmätaren står ju i princip på noll och du borde därmed inte ha något vatten alls i radiatorerna på de övre våningarna. Ändå upplever du att det blir för varmt. Eller är det bara i källaren det blir för varmt?

Innan du fyller på bör du fundera på varför vatten har försvunnit. Det gör det inte normalt. Har radiatorkretsen tappats på vatten av någon anledning? Byte/borttag/installation av radiator? Om det inte finns någon naturlig förklaring, var uppmärksam på läckage när du fyller på! Fyll på och lufta lite i taget och kolla att trycket stabiliserar sig på en nivå.

Mätaren har en ställbar röd visare som är tänkt att användas för att hålla reda på maxvärdet. I ditt fall ser den ut att stå på 1,2 bar vilket låter rimligt.
 
cpalm skrev:
Det där är något skumt. Tryckmätaren står ju i princip på noll och du borde därmed inte ha något vatten alls i radiatorerna på de övre våningarna. Ändå upplever du att det blir för varmt. Eller är det bara i källaren det blir för varmt?

Innan du fyller på bör du fundera på varför vatten har försvunnit. Det gör det inte normalt. Har radiatorkretsen tappats på vatten av någon anledning? Byte/borttag/installation av radiator? Om det inte finns någon naturlig förklaring, var uppmärksam på läckage när du fyller på! Fyll på och lufta lite i taget och kolla att trycket stabiliserar sig på en nivå.

Mätaren har en ställbar röd visare som är tänkt att användas för att hålla reda på maxvärdet. I ditt fall ser den ut att stå på 1,2 bar vilket låter rimligt.
Samtliga radiatorer i huset är varma, dvs både på entréplanet och övre planet. Klagar inte att det är kallt, men som sagt, stundom så blir dessa riktigt heta i 2-3 dagar tills de återgår till normalt läge, dvs rättar sig efter utomhustemperaturen. Och jag upplever detta när vi torktumlar kläder. När ventilerna på de övre planet utbyttes, tappades vattnet från fjärrvärmecentralen detta för att tappventilen var oåtkomligt. Denna återfinns i ett rum vid golvlist, av någon konstig anledning. Man kanske ska fixa en ny tappventil intill fjärrvärmecentralen, där finns även en brunn så att vattnet kan rinna ned.
 
C
OK, antar att förklaringen är att det aldrig fylldes på igen då efter avtappning(?)
Skulle inte oroa mig så mycket för att det är krångligt att tappa av systemet. Det är så sällan det finns anledning att göra det och man bör alltid undvika att tappa av mer än nödvändigt. Var avtappning skedde spelar ingen roll, det är samma vatten som cirkulerar runt.

Förstår inte riktigt grundproblemet. Upplever du att det blir för varmt i huset eller är det enbart det att radiatorerna blir "för varma"? Du skriver att det är kopplat till när du torktumlar och att det pågår i 2-3 dagar - torktumlar du 2-3 dagar i sträck? Den enda kopplingen jag kan se till torktumlaren är om tumlaren tar luft inifrån och blåser ut den utanför huset och som en konsekvens drar in en massa kall tilluft. Annars tillför ju normalt tumlaren värme till huset.
 
Sista bilden i detta inlägg http://www.byggahus.se/forum/fjarrv...mecentral-kostnad.html?perpage=30#post2113760 mitt på bilden har du (från vänster till höger) Avtappningsventil - Manometer - Säkerhetsventil, både avtappningsventilen och säkerhetsventilen kan man använda för att tömma (den delen av systemet som är över dessa) systemet på vatten. Oberoende om man tappar vattnet via fjärrvärmecentralen eller via något element eller etc så måste systemet återfyllas.

Börja med att fylla upp systemet till
 
cpalm skrev:
OK, antar att förklaringen är att det aldrig fylldes på igen då efter avtappning(?)
Skulle inte oroa mig så mycket för att det är krångligt att tappa av systemet. Det är så sällan det finns anledning att göra det och man bör alltid undvika att tappa av mer än nödvändigt. Var avtappning skedde spelar ingen roll, det är samma vatten som cirkulerar runt.

Förstår inte riktigt grundproblemet. Upplever du att det blir för varmt i huset eller är det enbart det att radiatorerna blir "för varma"? Du skriver att det är kopplat till när du torktumlar och att det pågår i 2-3 dagar - torktumlar du 2-3 dagar i sträck? Den enda kopplingen jag kan se till torktumlaren är om tumlaren tar luft inifrån och blåser ut den utanför huset och som en konsekvens drar in en massa kall tilluft. Annars tillför ju normalt tumlaren värme till huset.
Nej, inte 2-3 dagars torktumlande, utan en omgång av torktumlande som därav ställer till problem, misstänker jag under 2-3 dagar. Jag tror knappast att det där med luften såsom du beskriver utgör några problem, låter lite långsökt.
 
Redigerat:
Demmpa skrev:
Sista bilden i detta inlägg [länk] mitt på bilden har du (från vänster till höger) Avtappningsventil - Manometer - Säkerhetsventil, både avtappningsventilen och säkerhetsventilen kan man använda för att tömma (den delen av systemet som är över dessa) systemet på vatten. Oberoende om man tappar vattnet via fjärrvärmecentralen eller via något element eller etc så måste systemet återfyllas.

Börja med att fylla upp systemet till
Jag justerade med manometern igår kväll. Antar att det tar tid för att kunna se om det sker en förändring. Återstår att se idag, när jag kommer hem från jobbet.
 
C
Bigpapa skrev:
Nej, inte 2-3 dagars torktumlande, utan en omgång av torktumlande som därav ställer till problem, misstänker jag under 2-3 dagar. Jag tror knappast att det där med luften såsom du beskriver utgör några problem, låter lite långsökt.
Jag tycker hela grejen med kopplingen till torktumlingen låter långsökt... Har du någon mindre långsökt teori?

Jag justerade med manometern igår kväll. Antar att det tar tid för att kunna se om det sker en förändring. Återstår att se idag, när jag kommer hem från jobbet.
Alltså... du kan inte fylla på vatten i systemet genom att "justera med manometern".
 
cpalm skrev:
Jag tycker hela grejen med kopplingen till torktumlingen låter långsökt... Har du någon mindre långsökt teori?


Alltså... du kan inte fylla på vatten i systemet genom att "justera med manometern".
Du har rätt, hela" konspirationen" med torktumlaren låter långsökt, men det är så jag har upplevt det. Angående påfyllning av vatten har jag utfört det nu medelst påfyllnads ventilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.