sunnis
@fixaochtrixa du har fel slutbleck, du ska nog ha ett 1487-3 eller 1487-12 som är steglöst justerbart, enklast att trimma in för att det ska fungera bra. Googla på Assa 1487-3 så hittar var du kan beställa, kostar inte särskilt mycket. Du ska inte flytta på det.
 
F fixaochtrixa skrev:
Jag har samma problem. Måste trycka till dörren utifrån och dra lite extra innifrån för att det ska gå att låsa.
Men som jag har förestått de så skulle jag lösa det om jag flyttade slutblecket lite enligt bilden?
Kan jag göra så?
det är vanligt förekommande att man flyttar ut blecket om man inte har ngt Annat att tillgå. Så helt rätt tänkt.
 
Laguna Montana Laguna Montana skrev:
Menar du att du smörjde den här!? Se bild[bild]
Nej den övre styr utskjutet av själva låshaken.
Men nu har jag blivit lärd att man ABSOLUT INTE får använda vätskebaserade smörjmedel på elektroniska lås.
Jag köpte en liten tub låsfett från ASSA som jag har använt det senaste året.
 
F fixaochtrixa skrev:
Jag har samma problem. Måste trycka till dörren utifrån och dra lite extra innifrån för att det ska gå att låsa.
Men som jag har förestått de så skulle jag lösa det om jag flyttade slutblecket lite enligt bilden?
Kan jag göra så?

Hej! Har samma problem så undrar hur det gick för dig med att flytta den utåt, hur gjorde du?
 
  • Gilla
Cuno
  • Laddar…
Hopplöst känsligt. Har en ny dörr med än så länge tätningslister med högt motstånd, och Yale klagar var och varannan ngång när den ska låsa eller låsa upp.
Visst är det det lilla blocket högst upp, vilken fäller ut låsregeln, som även håller inne dörren? Så det gäller att lpsregeln samt den nedersta (vad den nu har för funktion?) Löper fritt?
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
det är vanligt förekommande att man flyttar ut blecket om man inte har ngt Annat att tillgå. Så helt rätt tänkt.
hur menar du att man flyttar ut det. Hålen är ju förborrade.
 
Vad har ni för olika lösningar på slutblecket?

1487-2 funkar inte
1487-1 funkar inte heller trots minde plösmått.

Kan ett 1489-11 fungera?

Vissa pratar om att flytta ut blecket? Hur gör ni detta. Hålen är ju förborrade!

Problemet för de allra flesta är ju att dörren måste dras/tryckas till. Låskolven går alltså i plösen.

Återkom ni som löst detta.

Pilen i bilden visar åt vilket håll blecket måste flyttas. Men hur fasen gör man det?

Strecket visar vilket mått som måste minskas. Är 1489-11 lösningen?

Så antingen löser vi flyttningen eller ett nytt bleck som minskar måttet.
 
  • Metallplatta med lås och handtaget på en dörr, röda pilar indikerar fokusområden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sunnis
@Patrik Dahlin Jönsson skulle rekommendera den justerbara varianten, har en sådan på ena dörren 1487-12 och låset fungerar som det ska utan att låset kärvar och att dörren tätar ordentligt mot tätningslisten.
 
  • Gilla
Patrik Dahlin Jönsson
  • Laddar…
Någon som har löst problemet och vill berätta vad behöver göras.
Har nämligen samma problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.