Vi hade tillfälligt kök i en Polar 590 GLE när vi byggde till huset, men nu är det dags att besiktiga och sälja den.

Det är emellertid något vajsing på backspärren så bromsarna slår till när man backar i lite motlut.

Någon som vet hur man går till väga för att justera bromsarna?
 
Att den slår till i motlut är väl inte fel.
Har det blivit sämre åt det hållet, så är det förmodligen inte ett justeringsproblem, utan snarare en smörjnigsproblem.
Annars kan du kolla om det går att justera vid bäljen och i annat fall är det vid bromsarna(utsidan - du behöver inte skruva isär trummorna), för jag förmodar att det är trummbromsar?
 
Det sitter väl en gasfjäder bakom handsken som skall tillåta dig att backa, samt att vagnen inte ska bromsa för hårt bara för att bilen bromsar.

När denna är slut så tvärnitar släpet så fort man trycker på bilens broms, släpet stannar snabbare än bilen och draget dras ut och bromsarna släpper. Och det dunkar till.

Valeryd har en bra hemsida med info.
 
sblixten:
Det handlar om väldigt små motlut, klart knepigt att manövrera en sådana bjässe när det inte går att backa.

Ska kolla under bälgen, förhoppningsvis sitter justeringen där.

Det är säkert trumbromsar, boggie med fyra hjul för övrigt.
 
JOW skrev:
Valeryd har en bra hemsida med info.
Den var kanon! Knappa in regnr och upp kommer alla reservdelar.

Nu gäller det bara att klura ut vad som är fel!
 
  • Gilla
Dennis_Larsson
  • Laddar…
Antingen kärvar oken, så att de inte går i backläge när du backar, eller så är gasfjädern slut.

Det är likadant på min släpkärran här, men jag har inte orkat fixa, eller snarare, när jag fixade bromsarna till nya så visade det sig enormt mycket tydligare att gasfjädern inte är helt hundra.
Innan tog ju inte bromsarna så bra, så då kunde man backa hur som helst iaf... ;)
 
Detta har ingenting att göra med gasfjäder,den bara dämpar så att inte stången far in o ut med en smäll vid pådrag o bromsning
har den stått stilla en längre tid,så är det till 99% backautomatiken i bromsbackarna som kärvar
Ett annat möjligt fel kan vara om om bromstaget är för hårt spänt,lossa detta stag o justera bromsarna vid hjulen.o sedan justera staget så hårt så att bromsen inte ligger på
Men det troliga är att du får demontera trummorna ,rengöra kolla så allt går lätt byta ut om det är slitage
 
Vad händer om gasfjädern inte håller emot?
Jo bromsarna trycks in.
Men det kan mycket väl bara oken som kärvar.
 
JOW skrev:
Vad händer om gasfjädern inte håller emot?
Jo bromsarna trycks in.
Men det kan mycket väl bara oken som kärvar.
När man backar skall stången gå i botten genom bromsautomatiken i backarna och det gör den om bromsarna för övrigt är OK och oavsett om dämparen är hel eller kaputt

Vilka ok??
 
Ja, jag menar bromsbackarna... (ja jag tyckte det kändes fel när jag skrev men hittade inte riktigt ordet... tack).

Hur som, börja med bromsarna.
Ska du även pilla med gasfjädern (kanske kan se lite olika ut) men det bör sitta en justerskruv/mutter i bakändan på infästningen, så att du kan "spänna av" den innan du lossar, så man inte skadar nå fingrar.
 
JOW skrev:
Ja, jag menar bromsbackarna... (ja jag tyckte det kändes fel när jag skrev men hittade inte riktigt ordet... tack).

Hur som, börja med bromsarna.
Ska du även pilla med gasfjädern (kanske kan se lite olika ut) men det bör sitta en justerskruv/mutter i bakändan på infästningen, så att du kan "spänna av" den innan du lossar, så man inte skadar nå fingrar.
Pilla inte på dämparen,där händer inget med den,lossa staget antingen fram eller vid utjämnaren bak vid vajrarna,justera bromsarna,på dom flesta är det en 17 mm skruv överkant på skölden,skruva in den tills hjulet går trögt
lossa så det roterar lätt därefter justeras staget,så det går att tryck i nstången till hälften ca
man kan lägga en länk om kulhandsken o dra den bakåt med ett rör eller dyl ,hävstång
det skall då bromsa när stången är halvvägs inne
 
  • Gilla
rogra96
  • Laddar…
Ahh, tack Elkludde! Jag vet inte ett smack om bromsar, så detaljerad info är guld värd.

Hittar jag skruven någonstans i närheten av nummer 5 och 6 på den här bilden?
 
  • search_art_artiklar_broms.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
www.valeryd.se/montering_broms.asp

Antingen så är det en mutter med kuggar som du kan vrida på med en mejsel genom ett hål i trumman, dock måste fälgen av för att komma åt.

Eller så är det som elkludde skriver att det är en skruv utanför skölden.

Båda har funktionen att justera avståndet mellan backarna.

Så det korta svaret är: Ja
 
Redigerat:
Bättre och bättre! Tack! (y)
 
Man behöver inte ta bort varken trumma eller hjul, dessutom år det avlångt hål i skölden där man justerar på kuggarna på bilden sitter dom under position 5 på bilden man justerar alltså genom skölden Om det är det utförande som du har på bromsen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.