Per62 skrev:
Kanske ytterligare en lite smådum fråga, men var justerar man temperaturen på varmvattnet i pannan?
Elpatronen ställer du in så du får den temperatur du vill ha i pannan. Uppenbarligen får du 90 grader nu, vilket kanske är lite onödigt högt på sommaren, men det är ju inte säkert att termometern visar exakt rätt heller förstås.
Tappvarmvattentemperaturen ställer du in med blandningsventilen som du markerat "B" i bilden. Normalt 60 grader vid tappställena så man inte riskerar skållning.
Radiatortemperaturen skulle jag gissa att du ställer in med det grå vredet mellan termometern/manometern och din sladdlampa. Det är åtminstone där shuntventilen sitter på min CTC.
 
  • Gilla
danilillo
  • Laddar…
Grymt stort tack mulpac! Du har rätt det gråa vredet är ävrn en shunt på min panna. Såg du den bilden jag la in tidigare idag, men ett annat graderat vred på. Vet du vad det är till eller användes det innan elpatronen kopplades på?

Tusen tack
Per
 
Per62 skrev:
Grymt stort tack mulpac! Du har rätt det gråa vredet är ävrn en shunt på min panna. Såg du den bilden jag la in tidigare idag, men ett annat graderat vred på. Vet du vad det är till eller användes det innan elpatronen kopplades på?
Det är dragregulatorn som används vid vedeldning. Det ska sitta en hävarm på den med en kedja ner till dragluckan som syns längre ner, så den kan strypa lufttillförseln när pannan börjar bli för varm.
 
  • Gilla
danilillo
  • Laddar…
mulpac skrev:
Det är dragregulatorn som används vid vedeldning. Det ska sitta en hävarm på den med en kedja ner till dragluckan som syns längre ner, så den kan strypa lufttillförseln när pannan börjar bli för varm.
TACK!
d^_^bd^_^bd^_^bd^_^bd^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.