Hej alla glada CTC-proffs!

Jag skulle behöva lite expertishjälp då jag har en grej som jag
inte förstår mig på. Till min CTC 265 panna (som körs på el-patron)
har jag ett väggmonterat expansionskärl monterat. Från skvallerrörert
som går från expansionkärlet rinner det vatten i en strid ström och mätaren
kärlet ligger precis på det röda området. Jag har släppt på trycket i kärlet för att
få mätaren att gå ned, vilket den gör. Men det tar inte lång tid förrän den
är uppe på rött igen och vattnet flödar!

Var/vad sjutton justerar jag på pannan för att få bort detta vattenflöde? Det känns
inte bra som det är idag.

Tusen tack för all hjälp jag kan få!

Ha en skön sommar :cool:
Per
 
dum kommentar kanske, men är också novis på detta,men kan det vara så att din påfyllningskran(vatten) till systemet inte är riktigt tät?
 
Om du stänger inkommande kallvatten endera till hela huset eller till varmvattenberedaren så kommer troligen skvallerröret att sluta "skvallra", troligen har du en läcka mellan varmvattenberedaren och pannvattnet.

Ny panna eller så kan man plugga varmvattenberedaren och sätta en ny beredare bredvid.

Så hade jag förstört din dag, det kommer att kosta dig pengar.

Protte

Kan vara som ölk skriver också.
 
prototypen skrev:
Om du stänger inkommande kallvatten endera till hela huset eller till varmvattenberedaren så kommer troligen skvallerröret att sluta "skvallra", troligen har du en läcka mellan varmvattenberedaren och pannvattnet.

Ny panna eller så kan man plugga varmvattenberedaren och sätta en ny beredare bredvid.

Så hade jag förstört din dag, det kommer att kosta dig pengar.

Protte

Kan vara som ölk skriver också.

Finns det något sätt att "testa" om det är en länka som du säger Protte?
Jag hade vattnet avstängt på huvudkranen i förrgår då jag kopplade på ett
vattenutkast på utsidan, kan något hänt då?

Tack för alla svaren så långt!

Mvh
Per
 
Stäng inkommande kallvatten och öppna en varmvattenkran (gärna i källaren eller åtminstone inte så hemskt högt upp i huset). Sjunker trycket i expansionskärlet när du öppnar varmvattenkranen ser det inte så bra ut. Fast du måste nog försöka följa rören och kolla hur det är kopplat och vilka ventiler som finns för att ringa in problemet bättre. Om du t.ex. stänger huvudkranen på kallvattnet finns ju ändå en risk att vatten trycks via påfyllningsventilen (om det nu bara är den som läcker, vilket är ett förhållandevis enkelt och billigt fel) ut till varmvattenkranen. Men med lite tur kan du stänga bara kallvattnet som går in till pannan för att värmas till varmvatten och har påfyllningen tidigare på kallvattenröret.
Om det bara är en ventil som läcker kan det gå att höra genom att lyssna med en mejsel (alltså klämma t.ex. en skruvmejsel mellan skallen och ventilen, så kan det höras ett väsande eller brusande om det strömmar vatten där).
 
Redigerat:
Hej!

Tack för tipset mulpac!

Jag har nu testat detta och trycket sjönk efter 5 minuter från 1,6 bar till 1,2 bat. det röda fältet börjar vid 1,5 bar. Jag har nu satt på huvudkranen igen och nu stiger trycket långsamt. Jag har dock en fundering på vad ett reglage är till. Det sitter som en kran mellan det kalla inkommande vattnet och det utgående varma. Jag bifogar en bild som visar vilken jag menar. På bilden är "A" inkommande kallvatten, "B" är kranen och "C" är utgående varmvatten. Vad påverkar det om jag vrider denna kran? Har det något mer "mitt problem" att göra? På kranen är det en bubberiktad pil som åt ena hållet visar 38 och åt andra hållet 65 (står ej om det ä grader som menas).



Tack igen för all support så långt!

Mvh
Per
 
  • Panna.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en blandningsventil som reglerar (max)vattentemperaturen ut från beredaren. Rätta mig om jag har fel...

Den borde inte ha något med ditt problem att göra.
 
Redigerat:
Den där skjutventilen som syns längst till vänster i bilden verkar lite skum. Är det påfyllningen för radiatorsystemet? Tyvärr verkar det inte finnas någon ventil mellan varmattenberedaren och den ventilen, så det verkar inte så lätt att testa vilken av dem som läcker. Fast hoppet är väl att ventilen läcker, så en idé är väl att greja lite med den för att försöka komma fram till om den tätar ordentligt.
 
Hej

mulpac, vilken ventil menar du jag ska greja lite med?

Tack för all hjälp!

Mvh
Per
 
Per62 skrev:
Hej

mulpac, vilken ventil menar du jag ska greja lite med?
Den som syns precis under rökröret längst till vänster på bilden. Om jag ser rätt sitter den på ett rör som kommer från kallvattenmatningen till varmvattenberedaren i pannan.
 
Hej igen

Tittade närmare på det reglaget till vänster och upptäckte en gradering (nästan bortsliten).
Någon som vet vad detta reglage styr och vad det bör stå på? Se bild.

Mvh
Per
 
  • reglage.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mulpac skrev:
Den som syns precis under rökröret längst till vänster på bilden. Om jag ser rätt sitter den på ett rör som kommer från kallvattenmatningen till varmvattenberedaren i pannan.

Spännande! Jag ströp åt lite (inte helt) den kran du nämnde och märker att trycket i expansionskärlet sjunker! Ska se vart det tar vägen :wow:
 
Per62 skrev:
Spännande! Jag ströp åt lite (inte helt) den kran du nämnde och märker att trycket i expansionskärlet sjunker! Ska se vart det tar vägen :wow:
stäng den hellt !!!! Varför har den varit öppen?????
Enl. min mening så ska den öppnas bara vid ett tillfälle - när du behöver fylla på vatten i din panna.
gaia
 
Kanske ytterligare en lite smådum fråga, men var justerar man temperaturen på varmvattnet i pannan? Jag misstänker att elpatronen bara styr vattentempen på kranvattnet så den bör ju stå på 70 grader. Men kan man inte justera tempen på vattnet som cirkluerar. Mätaren på pannan visar 90 grader och det känns lite onödigt högt.

Återigen, tack till alla som engagerar sig d^_^b
 
gaia skrev:
stäng den hellt !!!! Varför har den varit öppen?????
Enl. min mening så ska den öppnas bara vid ett tillfälle - när du behöver fylla på vatten i din panna.
gaia

Hej igen

Jag stängde kranen helt som du sa (verkar logistkt ;)) Men nu ser jag att temperaturen
i pannan stiger sakta men säkert!

Mvh
Per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.