Vi hade 3 månaders räntan 5.38 innan stora sänkningen. Jag maila bara och sa att vi torska mycket pengar på den tiden som var kvar då de nästan var nyplacerade. De löste våra 3 månadres och la upp nya på 3.50.
 
Vi har 4,85% hos SHB idag helt rörligt (ej 3-månaders, gammalt lån). Pratade med min bankman idag och vi får en sänkning med 1,60% på onsdag. Då ligger vi på 3,25% helt rörligt med låneskydd. Mycket bättre kan man nog inte ha idag tror jag. Är mycket nöjd :)
 
Jag har Nordea och fick 3,84 % idag bundet på 2 år. Tänkte ta en liten paus från räntebevakningen och slappna av i en par år...dumt el ? Har legat med helt rörligt tidigare.
Mvh
Berne
 
Har bestämt möte med våran bankman (kvinna) nu på fredag.Ligger idag med en 3mån bindning och kommer fortsätta göra så. Frågan är vad man kan acceptera för för ränta. Har Nordea och deras ränta ligger ju idag på 3,70.... För några årsen när vi tog lånet sa hon att dom inte gav någon rabbat på 3mån, samma inställning än?? Någon som ligger med rabbat på ett 3mån Nordea lån??
 
BERNE skrev:
Jag har Nordea och fick 3,84 % idag bundet på 2 år. Tänkte ta en liten paus från räntebevakningen och slappna av i en par år...dumt el ? Har legat med helt rörligt tidigare.
Mvh
Berne
Kanske inte helt lyckat om konjukturen vänt, råvarorna rusar igen, kommer du ut när riksbanken höjt igen. Ligger rörlig några månader till åtminstonde. Men egentligen borde man väl alltid ha rörligt, har man inte råd med det har men helt enkelt inte råd med hus.
 
bumpaberra skrev:
Kanske inte helt lyckat om konjukturen vänt, råvarorna rusar igen, kommer du ut när riksbanken höjt igen. Ligger rörlig några månader till åtminstonde. Men egentligen borde man väl alltid ha rörligt, har man inte råd med det har men helt enkelt inte råd med hus.
Enda skillnaden som jag kan se om man kör rörligt med det argumentet, är att man redan betalat massa mer pengar tills höjningen. Har man bundit är ju chockhöjningen av att man legat bra till fram tills dess.
 
BERNE skrev:
Jag har Nordea och fick 3,84 % idag bundet på 2 år. Tänkte ta en liten paus från räntebevakningen och slappna av i en par år...dumt el ? Har legat med helt rörligt tidigare.
Mvh
Berne
Kanske inte är så dumt i allfall, skönt att slippa fundera. Vem hade trott för några v sen att man kund binda 2år under 4%??...

Men som sagt den röliga borde hamna under 3 under nästa år.....
 
kaked08 skrev:
Enda skillnaden som jag kan se om man kör rörligt med det argumentet, är att man redan betalat massa mer pengar tills höjningen. Har man bundit är ju chockhöjningen av att man legat bra till fram tills dess.

Hmm, risken att ränta går upp de närmsta 2åren är ju nästa obefintlig!, däremot kommer den gå NER mer.:)
När bankerna tvingas gå med i statens stabilitetsprogram och lågkonjukturen har ju precis börjat. Vi ska väll vara glada om man ser nån ljusning 2010....

Snart har Usa 0% ränta, många andra länder är på väg ner. Inte så extremet kan man hoppas då finns väll inga jobb kvar i Sverige..:(
 
Jag svängde förbi banken idag för att reda ut några frågor, en av dom var varför vi var bundna på 5,24% till den 30:e Januari, vi valde ju rörliga räntor. Jo när vi tog lånet i somras hade Swedbank 2-månaders rörligt, och vår 2-månaders period startade dagarna innan den stora sänkningen. Men om jag ville ändra till 3 månaders så kunde hon ta ner mig/oss till 3,73%. Kändes som ett lyckat besök på banken faktiskt. Hur kan man förhandla sig till bonus? Genom att låna mer? (har lång på nästan 1,5mkr. Tänkte ha rörligt ett tag till och sedan binda om jag kan få en bit under 4%. Men självklart beror allt på hur marknaden ser ut.
 
Min pappa har SHB med 3-mån ränta, när han pratade med dom i dag fick han 0.5% rabatt och hamnade på 3.25%. Konstigt att SEB inte ger rabatt på 3-mån räntan eller är det någon som har det?
 
Våra räntor på Swedbank (rörligt, tecknat förra sommaren) ligger på närmare ~5% (enligt internetbanken) nu, skickade dom ett PM igår för att få förklarat varför vi inte har blivit sänkta ner mot 3-3.5% (ink rabatt)...
Återstår att se deras svar.

Om Swedbank fortfarnde har rörligt, fast det inte nytecknas, var kan man läsa räntan?!

Nordea ligger lägre enligt Comboloan....
 
FredrikR skrev:
Våra räntor på Swedbank (rörligt, tecknat förra sommaren) ligger på närmare ~5% (enligt internetbanken) nu, skickade dom ett PM igår för att få förklarat varför vi inte har blivit sänkta ner mot 3-3.5% (ink rabatt)...
Återstår att se deras svar.

Om Swedbank fortfarnde har rörligt, fast det inte nytecknas, var kan man läsa räntan?!

Nordea ligger lägre enligt Comboloan....
På grund av att Riksbankens sänkning inte träder ikraft förrän imorgon Onsdag. Då kommer även de rörliga räntorna justeras. Min ränta på Stadshypotek ligger också kvar på 4,95 och kommer imorgon falla med 1,6% dvs till 3,35%.
 
Aha, är det så enkelt alltså? :)
 
Har rörligt i Swedbank .Nya räntan 2,93 .Vilken Julklapp,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.