Köp inte en50 klarar inte att slå i spiken provade i vanlig 2tum4 stumt underlag ca 50 spik 50 mm ,inte en ända gick ner fullt och ca hälften snett
 
Redigerat:
Detta är ju ingen spikpistol, det är en leksak.
 
T
Iofs inte en "spikpistol" utan detta är ju en listpistol, stor skillnad!
 
Nej det är en dykertpistol som inte orkar slå ner 50 mm dykert så köp inte
 
Hade som sagt bara 40 mm dyckert.

Laddade och ut på en bit tryckimprengnerad planka. 5 mm stack upp...sköt igen och igen och testade även genom en bit panel och samma sak.
Sen insåg jag att jag måste hålla emot mer.
Går inte bara lägga emot träet för att sen få ner spiken. Man måste hålla emot lite.

När jag höll emot mer så sköt den in hela spiken i både tryckimprengnerat och genom panel.

Nu kanske man vill kalla det för en leksak eller en skräpgrej.
Men för 900 kr så tycker jag att det känns som en ganska användbar manick om man bara kan få till mottrycket. Tror jag kommer ha användning för den när det kommer till lister inne. Ser lite "proffsigare" ut med dyckert än med en massa inspikade dyckert där man har missat och gjort jack i träet på en massa ställen.

Nu har jag aldrig använt en proffsmaskin när det kommer till detta...
Men med mitt lilla test kändes det bra.
Nu vet jag inte hur långa dyckert man bör använda men 40 mm kanske räcker? 20130627_182014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130627_182024.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man ser tydligt på bilden när jag inte höll emot och när jag gjorde det.

Edit: Blev sugen på att köpa lite 50 mm dyckert oxå bara för att testa men vet inte om jag hinner imorrn...
 
  • Gilla
tahoma och 1 till
  • Laddar…
Problemet med dyckerten är att den är extremt svår att spika i för hand om man inte får in den med pistolen ,så då är risken att man får ett dåligt resultat . Och dom är väldigt svåra att dra ut . Nu spikade jag bara 50 mm det är bara den längden vi använder på jobbet och står det att den ska klara 50 mm så borde den klara det .
 
ska leta upp en bit list imorgon och förhoppningsvis få tag på lite 50mm dyckert.
sen ska jag testa om den klarar det eller inte med ett resultat som duger för en hemmapulare.
Om den bara klara 40 mm så kan jag leva med det. Är ju inte så vansinnigt mycket lister att sätta upp för mig iaf.

Testet får fortsätta:)

Edit: redigerade dom värsta stavfelen från när jag skrev på mobilen...
 
Redigerat:
Om man inte kan vara säker att dyckerten åker in hela vägen känns den tveksam för att montera lister. En bättre lösning är väl i så fall en billig tryckluftspistol och en billig/högljudd kompressor. Ett sådant paket borde inte behöva kosta mer än 1500kr. Är själv nöjd med min biltemapistol för under 300kr, valde dock att lägga mågra extra kronor på kompressorn. Så här i efterhand kanske man skulle lagt lite mer på slangen men det funkar...
 
Någon som testat nåt mer?
 
Tack för informationen LoJo.

Har du (eller någon annan) testat något mer?
 
Jag har en stående hemma nu på öppet köp, men kan inte testa än på någon vecka. Ser fram emot andras visdom :)
 
Har tyvärr inte hunnit testa igen.
Åkte på något skit i ögat så dyckertpistolen blev lågprioriterad.
Se om jag kan få tag på 50 mm dyckert, ser ut som om det bara säljs i 5000 st förpackningar och så mycket vill jag inte testa :x.

På söndag kanske jag kan testa i en dörrkarm + list nere i källaren.
Där gör det inte så mycket om det inte funkar eller blir skada...bara bra om frun inte vet att jag gör det och på söndag är ingen hemma hahaha
 
Världsklass, thats the way to play the game :)
 
Plockade upp ett exemplar sista kampanjdagen.
Tänkte använda den att sätta 17x95 mm panel invändigt i tak på reglar så 35-40 mm dyckert kommer räcka.

Vad tror ni, kommer det att funka eller inte?

/Dea
 
18 gauge (1,2mm) dyckert är för tunt till att spika tak med. Det skall minst vara 16 gauge.
Snackade med ett par Senco gubbar om detta för några år sedan och de sa att 18 gauge inte är godkänt för tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.