Är det någon som hunnit bilda sig en uppfattning om snöslungan Jula säljer i år (2011) för 4 kkr?
Är det samma som man sålde ifjol för 6 kkr? Knappast?
Frånvaron av elstart är en skillnad?
Saknar även belysning...

http://www.jula.se/snoslunga-210-cc-721107

Man specar 210cc men ingen effekt. Känns som bondfångeri alternativt resultat av oengagerad personal.

Det finns ett antal trådar om 6kkr-slungan med tveksamt betyg.
Känslig för fel bränsle (miljö/akrylat) och problem med remdrift.

Slungbredden är 510mm och angiven kastlängd 6 m (vilket känns kort som spec:ad kastlängd).

Länk till gamla trådar
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/133983-billig-snoslunga.html
 
  • Jula4kkr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hallå! Jag vet inget om just snöslungan men vet att meec gräsklipparen är skit, tunplåt, infästningen där handtaget sitter fast i kåpan vek sig för en kompis, jag har haft 2 grästrimmer från meec och de var rena skiten.
 
Enligt Julas kundtjänst så har slungan 5.3hk
 
Kommer vara omöjligt att köpa reservdelar om 2år...har inte koll på just denna med ex partner som också gör "billiga" slungor så går deras skruv ej att smörja samt att växelhuset är kappslat och går ej att fylla på olja i vilket är några av dom elementära delarna för att en slunga ska hålla. Jag hade inte kastat bort 4kkr på den slungan...
/
M
 
kolla på blocket efter en gamm- toro
 
llehs skrev:
Frånvaron av elstart är en skillnad?
Är de inte en startmotor på sidan av motorn precis under tanken?
 
tjaboo skrev:
Är de inte en startmotor på sidan av motorn precis under tanken?
Det ser onekligen lite likt ut.
Mot detta talar att Jula isf garanterat hade haft med detta i sin säljtext istället för "snörstart".
*Edit* Och i en perfekt värld ska det ju vara 230V-start...

Jag var faktiskt in på Jula under gårdagen och ett exemplar stod i entren.
Kort sagt blir det ingen affär.

En snöslunga skall ju generera så mycket nytta att det är värt böket att ta fram den, förvara den osv.
Jag är ytterst tveksam till denna.
Den är ju så liten att spaden förmodligen uppvisar bättre totalekonomi medräknat tidsspillan osv...

Dessutom verkade inte byggkvaliten ens motsvara prislappen.
Vadderingen på handtaget redan hunnit börja lossna av sig själv. Helt oanvänd.
Utkastet (som inte ens är vevmanövrerbart) var i ungefär samma plastkvalitet som en glasslåda...

Jag ångrar att jag slösade min egen tid med att starta denna tråd.
Tyvärr har jag ju dessutom därigenom slösat andras tid. Sorry!
 
llehs skrev:
...Jag ångrar att jag slösade min egen tid med att starta denna tråd.
Tyvärr har jag ju dessutom därigenom slösat andras tid. Sorry!
Så tycker jag inte att du skall känna. Det är minst lika viktigt att veta vad man INTE skall köpa!
 
Onekligen en billig tvåstegsslunga som för mig såg helt OK ut. Jag köpte en i höstas (2011) trots att jag såg inlägg om att den skulle vara svårstartad på alkylatbensin. Har aldrig haft problem med alkylatbensin. Efter 4 - 5 ryck gick snöslungan igång första gången jag provstartade maskinen. Det kan vara bra att provstarta innan kylan och snön har kommit.
Jag har än så länge bara kört i ca 2 dm djup snö och maskinen är mycket lättanvänd och klarar stora uppförslut. Den gick lätt igenom en högre plogad snövall med packad snö. - 10 °C och igång på 4 ryck första dagen. Hör och häpna, på första rycket dagen därpå. Första gången jag varit med om det, kors i taket. För en varm motorsåg, röjsåg, trädgårdtraktor, utombordare osv är det inget märkvärdigt, men för en maskin som är - 10 °C kall, kändes overkligt. Jag stängde av maskinen genom att dra ut "startnyckeln" och då står det färskgaser i förgasare, insugningsrör och cylindern. Mycket lättstartad med andra ord. Definitivt ett bra och prisvärt köp!

Ett gott råd, skaffa slang till däcken. De slanglösa däcken kan släppa luften om däcktrycket är lågt och man svänger kraftigt. Ett par extra brytpinnar kan vara bra att ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.