JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Jag har sand och jord, så det borde väl va enkelt då. Köper några och provar.
Gick det bra?
 
Jag skruvar fast en c:a en meter lång 95x95-stolpe tillfälligt i jordskruven och sedan två st kraftiga 1-meters reglar på var sida längst upp på stolpen och en liten stolpbit mellan reglarna längst ut så att ett kors bildas. Två personer hjälps sedan åt att lätt skruva i jordskruven i marken. Detta ”kors” kan sedan användas flera gånger./ Peter
 
  • Gilla
GizmoDuck
  • Laddar…
Har haft "Sluta Gräv" att sätta ett gäng skruv för en altan
Sitter som berget

TYckte dock att kostnaden för den tid de lade ner var HÖG så jag tänkte testa Julas för ett projekt

Har Sand i våran tomt under ett mindre jordlager.

Inga större problem att få ner dem men var lite slarvig med att kolla att de verkligen var raka vilket är en lärdom till nästa gång.

Dock enligt mig smidigt MEN jag tror det hade gått lika snabbt med ett jordborr och färdiga plintar.... Med andra ord så får vi testa det nästa gång.

Verkar ju som Jula har ett smidigt elektriskt jordborr för vettiga pengar...
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten
  • Laddar…
Jag ska börja bygga en stor altan och tänkt ha bärlinor i 45x170mm och sedan skruvreglar i 45x145mm pga låga höjden.

Har tänkt använda Julas markskruv och lägga bärlinan dirket i skon.
Testade skruva ner en för att får en känsla hur svårt det var. Gick ganska lätt men blev inte helt rakt.

Hur viktigt är att skruv blir helt rak?

Fundera även på hur jag ska få alla i exakt höjd med tanke på att skruven gör att det kanske fäster lite olika i jorden. Att det kanske blir en liten diff på ett kvarts varv för att få fätet så rakt så jag kan lägga i bärlinan.

Alternativtet blir att hyra en jordborr och gjuta egna plintar.
 
wildeside
Gjut plintar.
Svårt att få skruvplintar tillräckligt bra i höjdled och i linje.
 
Jag byggde altan på skruvplint, var inga problem att göra men det beror nog lite på markförhållanden.
Har du massa stenar i marken så kand det bli svårt.

Man får väga av med mellanlägg för att få det perfekt.
 
  • Gilla
ErrK
  • Laddar…
E ErrK skrev:
Jag ska börja bygga en stor altan och tänkt ha bärlinor i 45x170mm och sedan skruvreglar i 45x145mm pga låga höjden.

Har tänkt använda Julas markskruv och lägga bärlinan dirket i skon.
Testade skruva ner en för att får en känsla hur svårt det var. Gick ganska lätt men blev inte helt rakt.

Hur viktigt är att skruv blir helt rak?

Fundera även på hur jag ska få alla i exakt höjd med tanke på att skruven gör att det kanske fäster lite olika i jorden. Att det kanske blir en liten diff på ett kvarts varv för att få fätet så rakt så jag kan lägga i bärlinan.

Alternativtet blir att hyra en jordborr och gjuta egna plintar.
Jag hade samma tanke som du men testade det på ett mindre projekt och kommer till en slutsats:
* Nyttja slutagräv eller liknande
* Använd förgjutna plintar elelr gjut eget

Anledningen är som Wildeside problemet med precision i sida

Då har jag ändå ren sandjord under oss
 
Jag satte julas skruvar för cykelförråd. Jag spettade en hål i hela skruven djup för att knäcka eventuella stenar osv. Sen var det lagom motstånd att dra i skruvarna med en hävarm samt de satt raka precis där jag ville ha dom.
 
  • Gilla
ErrK
  • Laddar…
E ErrK skrev:
Jag ska börja bygga en stor altan och tänkt ha bärlinor i 45x170mm och sedan skruvreglar i 45x145mm pga låga höjden.

Har tänkt använda Julas markskruv och lägga bärlinan dirket i skon.
Testade skruva ner en för att får en känsla hur svårt det var. Gick ganska lätt men blev inte helt rakt.

Hur viktigt är att skruv blir helt rak?

Fundera även på hur jag ska få alla i exakt höjd med tanke på att skruven gör att det kanske fäster lite olika i jorden. Att det kanske blir en liten diff på ett kvarts varv för att få fätet så rakt så jag kan lägga i bärlinan.

Alternativtet blir att hyra en jordborr och gjuta egna plintar.
Jag körde en altan på ca 50m2 med nästan 1 meter stolpar på högsta ställena. Otroligt stabilt och inga tjälproblem. Behövde inte vara exakt rakt då jag kompenserade med stolparna. Väldigt nöjd och det gick snabbt och smidigt.
 
  • Gilla
ErrK
  • Laddar…
F Frippegubben skrev:
Jag fick tag på ett kasserat jordborr där motorn var trasig. Sen gjorde jag ett fäste som passar för jordskruven och istället för bensinmotorn svetsade jag dit en stång och nu räcker det med att använda en vanlig batteridriven skruvdragare på stången så åker jordskruvarna i utan problem!
Väldigt intresserad av att höra mer om din uppfinning och kanske se någon bild? Tack på förhand för all info du kan ge😀
 
D dacolonel skrev:
[länk]

Hej!

Jag funderar på om någon har använt Julas markskruv till altan? Jag har läst de tidigare trådarna där alla verkar förorda Sluta gräv-konceptet, och Julas markskruv har nämnts där, men jag hittar ingen tråd där någon har skrivit att det har prövat.

Om någon har testat, är ni nöjda? Går den att montera med vanlig borrhammare?

Vad är maxavståndet till en altan med en 45x170 bärlina (klarar dom samma avstånd som en vanlig plint, jag tänkte ca 2.40)?

/Ulf
Hej! Tänkte kolla hur resultatet blev så här 7 år senare? Har altanen rört sig något och hur känns stabiliteten?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.