Skaffa en stor bra handcirkel då, bygg en såglåda till den så har du en bättre investering än en maskin som du ångrar om en månad.

Skapa en tråd här om hur man gör en såglåda så svarar pernitta garanterat *ler* annars så leta lite eller maila honom.

Tipsar om en stor Hitachi.

/Kent
 
Hej!

Såg Kents inlägg i tråden.

Klyvning och kapning av virke - och delning av skivmaterial....

Festool sänksåg + skena o,8 m + skena 1,4 m + skarvstycke + 2 tvingar + såglåda.

Med den utrustningen klara Du Dig till "slutet".

Såglådan som nämns finns beskriven tidigare i forumet.

Kents garanti var 100-procentig, och nu får Du leta.

Är inte säker på att det finns styrskena till just det fabrikat som Kent nämner.

per

 
TorpAnders skrev:
Det ser ju ut att vara exakt samma maskin 2995:- kan ju vara värt ett försök.
De maskiner ni snöar in på ligger ju minst 4dubbelt upp, jag behöver den som sagt nu och leta beg kan ju ta ett tag..
Torp-Anders, blev det någon såg från Clas Ohlson?
 
Till det priset så kan man ju låta den stå kvar hos kunder med *ler*
Om den funkar vet man inte förrän efter ett tag, kan ju säga att min gamla Elu TGS har jag enbart behövt byta drivrem på ifjol. Jag tror inte det är så lätt att hitta en ny drivrem till en Bestool om sisådär en 10-20 år, här var det att gå in och beställa den och den kom efter två dagar.

Det finns skäl till att kvalitetsmaskiner kostar en del och håller värdet men skall man enbart ha maskinen för ett bygge så köp en billig variant och KRautas såg ju dessutom vettig ut med, dvs en kopia av TGS.

/Kent



 
ab-cd skrev:
Torp-Anders, blev det någon såg från Clas Ohlson?
Nej jag avvaktar och kör kap och gier med cirkelsågen ett tag till, det blir troligen en ren klyvsåg vad det lider.
 
Köpte en best tools i somras, en flipp-bar gir/klyvsåg. Man får vad man betalar för 2500kr på kampanjpris.  Visst är ett riktigt klyvbord mycket bättre eftersom man har möjligeten till att skjuta hela bordet motklingan vilket gör stor skillnad när man ska kapa skivor mm. Men bordet fungerar för mig för det lilla jag sågar trotts att man måste provkapa några bitar först innan man får till det rätta måttet. Samt lite extra tvinnar här o där  :)
Så mitt tipps är , skaffa ett riktigt kapbord eftersom du redan idag har en vanlig cirkelsåg och kommer långt med den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.