Hej hej,

Hade varit kul om det var någon som är kunnig inom VVS som hade kunnat hjälpa till.

Vi köpte vårt hus i April förra året. Då vi totalrenoverade allt så bytte vi även uppvärmningskälla och bestämde oss för jordvärme pga den låga driftkostnaden. Huset är på 120kvm och vi flyttade in i huset i Juni förra året. Fram tills idag så står elmätaren på 57000kw/h!! Vi är 2 stycken i hushållet och hushållselen ligger på ca 500kr i mån.

Pannan ( nibe 1225) står i garaget där den gamla oljepannan stod innan. Mellan pannrummet och huset så är det ca 1-1.5 meter. Så mellan garaget och huset så ligger rören i marken. När det var kallt i vintras och snöade så la jag märke till att det inte fanns något snö på marken direkt över rören. Turligt nog så fick jag fram kameran och tog två bilder på det.

Så, min undran är. Kan det här räknas som en fackmannamässig installation? Kan det vara så att man kan kräva ersättning för extremt höga elkostnader pga VVS firmans slarv?

Vi hade kontakt med en annan VVS firma som tyckte att vi skulle kräva en ny panna eftersom den har fått jobba så mycket i onödan.

Så, tankar och funderingar?
 
Men det måste väl vara något mer fel. Att värma upp ett par kvadratmeter utomhus är vissrligen inte bra, men det kan knappast dra så mycket. Det låter ju som ni drar typ 45 000kwh för mycket.

Nu vet vi ju inte så mycklet om ålder isolering etc. på huset. Men som en jämförelse så drar vår nuvarande villa på totalt 290 kvm (varav 94 bara delvis uppvärmd källare) ca 38 000kwh, vi har vattenburen el blandat emd direktverkande, ingen värmepump. Huset är byggt på 30 -talet och saknar i princip helt isolering. Ytterväggarna är helt oisolerade, vinden isolerad med 120mm torv.

Vårt förra hus var på 120 kvm byggt på 80 talet med den tidens isolering, det drog ca 20 000 kwh, ingen värmepump.

Dvs det låter som er värmepump dels har haft 0% verkningsgrad,dels värmt upp halva trädgården också.
 
M
Finns det nån form av backup om pumpen skulle lägga av, t.e.x en elpatron?
Varför jag undrar, är att er förbrukning ligger på den nivå, en elpatron skulle kunna tänkas sluka i kWh/år...

magentis.
 
Instämmer med hempularen. 57.000kWh är helt enkelt alldeles otroligt mycket för mycket. (Har drygt 500m2 boyta + uppvärmd källare och gör av med 35.000kWh/år med gammal bergvärmepump).

Jag tycker du skall gå igenom ditt hus och anläggning och se efter var felet är. Några tänkbara felkällor är att pumpen inte är inkopplad längre än till huset, och ni kör med elpatron. En annan inte helt orimlig sak skulle kunna vara att någon kopplat på sin el på eran mätare. Det kan också finnas infravärmare som står på och värmer något uthus eller altan som man glömt. (Borde vara varmt då i sådana fall).

Pröva dig fram lite med att helt enkelt stänga av värmepumpen och se vad som händer med elmätaren.

Det är också rimligt att du kollar hur rören mellan husen är isolerade. Har man använt gamla rör som är nedlagda på den tiden oljan kostade ett par hundralappar per kubikmeter så kan det mycket väl ligga helt oisolerade rör i backen, utan att det direkt är VVS-firmans fel. (Men jag tror inte att det är det allena som orsakat den höga förbrukningen).
 
De där kvadratmetrarna mellan huset och garaget borde ju funka bra som grill om ni verkligen lyckas dra ut 57 000 kwh där. Det måste finnas något mer fel.
 
Ni kan också låta kontrollera elmätaren.
Men även i v-pumpen finns väl ett räkneverk?
 
Pumpen måste ju värma jorden vart tar värmen annars vägen? Räknar jag inte helt fel (och då på ett år) så går det i snitt 6,5 kWh per timme dvs något står och drar 6500watt. Man kan ju lugnt säga att även med väggar bestående av masonite är det svårt att göra av med så mycket el.

Något måste ju vara fatalt fel.

Har ni kollat så det inte sprutar varmvatten någonstans?
 
Inte vet jag vad elpriset ligger på men 500 i månaden verkar väl rätt ok. Det är inte så att du läst fel?
 
Jag tror han menar att hushållselen är 500kr/mån PLUS att jordvärmen slukat 57.000kWh på ett år!
 
Det måste vara en varmvattenläcka eller likannde för att komma upp i den förbrukningen. 6,5 KW dyngnet runt hela året...
 
fredda skrev:
Jag tror han menar att hushållselen är 500kr/mån PLUS att jordvärmen slukat 57.000kWh på ett år!
Hur skulle han veta att just 500kr är från hushållselen. Det står väl inte på fakturan i vilken del av anläggningen elen gått åt.
 
Någon elpatron måste ligga till, ring efter reparatör.
 
Mikael_L
FlygelT, du måste börja med att hitta orsaken.
Diverse inlägg här kan ge dig tips vid letande efter felet. Du får ta till fackmannahjälp ifall du inte hittar felet själv.

Jag kan inte se på vilket sätt du ska kunna gå vidare och kräva något av någon så länge du inte vet med 100% säkerhet vad problemet är.

Tänk om du drar igång en cirkus mot värmepumpsinstallatören och det sen visar sig t.ex. att elbolagets mätare är felaktig. :(

Men då det är elförbrukning så kan du börja med några enkla åtgärder.
Slå av alla säkringar utom en som endast går till några vägguttag och ev lite belysning.
Koppla in en kupevärmare på 2000W där, inget annat inkopplat. Efter 1 timme ska din elmätare ha tickat iväg ca 2kWh, du kan mäta 2-3 timmar t.ex. Efter 3 timmar ca 6kWh.
Det kan skilja lite utan att vara fel, en 2000W kupevärmare kan säkert dra bortåt 20% fel jämfört med märkeffekt, men nu har du iaf ett hum ifall din elmätare funkar någorlunda OK och går att använda som effektmätare.

Nu fortsätter du och mäta olika saker. Börja t.ex. med att skriva av mätarställningen varje dag, eller varför inte 2 ggr/dag, några dagar. Så du vet ifall det just nu (denna årstid) fortfarande är en orimlig förbrukning.

Du kan väl återkomma i tråden när du gjort de grundläggande grejerna, så kommer du garanterat få många bra mättips.
 
raveper skrev:
Hur skulle han veta att just 500kr är från hushållselen. Det står väl inte på fakturan i vilken del av anläggningen elen gått åt.
Han kanske har flyttat från en lägenhet och vet ungefär vad de gör av med?

Mikael_L's tips var bra. Pröva också att slå av huvudströmbrytaren helt och kontrollera om mätaren tickar på i alla fall.
 
Bara en liten fundering - Du skriver att mätaren står på 57000kWh. Men vad stod den på när Ni flyttade in för knappt ett år sedan ? Det är ju inte så att mätaren nollställs vid avläsning eller inflyttning. Tänkte bara så man inte missar det mest självklara (vilket man faktiskt gör ibland ....).

Annars håller jag med - det är närmast en prestation att komma upp i den förbrukningen på ett år, i synnerhet eftersom denna vintern inte heller varit tokkall. Stämmer nästan 60000kWh på ett år är det något som är fel. Väldigt fel.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.