cheetah1 skrev:
Ni såg inte vad jag citerade eller? Har man tilluftsröret nergrävt en meter ner i backen tvärs över halva trädgården innan det kommer in i huset lär luften vara rätt sval av sig själv. Dessutom blir den förvärmd på vintern när det är minusgrader ute.

Förutsätter att röret ligger på frostfritt, det är ju lite olika i olika delar av landet.
Funkar verkligen detta?
Säg att det är -20 ute. Jag drar luft igenom ett 20m långt rör i marken, känns som att den kommer vara -18 på sin höjd i andra ändan. Tänker jag fel?
 
Om du drar -20C luft tillräckligt långt genom ett rör på frostfritt djup så kommer ju luften få en temp över 0C.

Kondens kan vara ett problem och enl tidigare inlägg kan man inte kyla tilluften mer än storleksordningen 1kW. Jag planerade själv för kylbatterimodul på FTX:ens tilluft, men har lärt mig att det är fläktkonvektorer som gäller om man vill ha någon vettig kyleffekt på ett antal kW.

Jag funderar som bäst på om man ska ha en liten konvektor i master bedroom och en stor i öppet-uppdelen eller hur man ska göra. Lyxigast är det väl med en stor för sällskapsdelen och en i varje sovrum men det kostar ju pengar... Tänkte ha en liten konvektor under trappen och bygga vinkällare där också.
 
Suhagg skrev:
Funkar verkligen detta?
Säg att det är -20 ute. Jag drar luft igenom ett 20m långt rör i marken, känns som att den kommer vara -18 på sin höjd i andra ändan. Tänker jag fel?
Finns en tråd om detta, Vet inte om mätningen ligger ute på nätet nu men det va iaf 3 st plastavloppsrör på 18 meter/rör nergrävt.. Vid -20° va luften efter rören i marken +°..

Rören bör nog gå så man har lägsta punkten antingen i källaren el vid slänt så man kan spola dessa varje år, Men man får ju avfuktad luft på hösten..
 
Har man FTX vinner man nog inte jättemycket på det eftersom återvinningen är så pass hög. Har man FLVP däremot kan man nog vinna rätt mycket. Istället för friskluftsventiler skulle man kunna ha separat tilluft som tar luften genom marken.
 
Det är nog ingen dum tanke med en lågpunkt i källare, där bör man då även kunna sätta en avtappning ned till golvbrunn via ett vattenlås så att eventuellt vatteninläckage till "förvärmaren" kan rinna ut.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.