Hej!
Vad skall man satsa på?
Är det värd extra 30kkr att ha ftx hemma eller räcker det med FLM?
Hur mycket luft är det som byts ut hemma när man har en frånluftsmodul på en jordvärmepump?
Om man har en flm, kan man välja då att rummen på ovanvåning tar sin luft från vinden?
 
Mängden lufts som byts ut hemma skall vara densamma.

Jag vet inte vad man skulle tjäna på att ta luft från vinden, men allt är väl möjligt, men varför och vad kan gå fel?
 
1)
Vart i Sverige bort du?
Södra =effektivare med FLVP
Norra =Effektivare med FTX (Större tempskillnad inne/ute)

2)
Tar du in luften ifrån vinden så sänker du temperaturen där och
ökar därmed mögelrisken, du riskerar även att dra med mögelsporer in.
(50-70% av alla kallvindar har mögelpåväxt!)

3)
FTX ger mycket trevligare inomhusklimat! (Inget kallras!)
 
FLM ger i stort sett ingenting så besparingen är avsevärt högre med FTX.
 
1) Jag vet inte hur bra en FLM till en värmepump funkar, men:
Södra =Effektivare med FLVP
Norra =Effektivare med FTX (Större tempskillnad inne/ute)

4)
0,35 l/s/m^2 är normen men bör dimensioneras utifrån husets layout,
detta ger i runda slängar ½ luftombyte per timme.
 
En FLVP är hyfsat effektiv jämfört med FTX om det inte är så kallt ute men det tycks ju inte vara aktuellt i detta fall.
En FLM är i stort sett meninglös, en vanlig fläkt går lika bra.
 
Ja jag bor i varberg, södra sverige.
Jag tycker att en FLVP verkar som en kortsiktig lösning och att en jordvärmepump är en bättre lösning.
De kanske leverear värmepumpen med en frånluftsmodul bara för att det är krav på återvinning av frånluften?
 
Eeeeh, en FLVP är inte en huvudvärmekälla till ett hus
utan ett sätt att återvinna energi ur ventilationen.
-Alltså ett komplement till den primära värmekällan...
(Om du inte har ett passivhus, då räcker den hyfsat långt
& du kan toppa med elpatron kallaste dagarna)
 
FLM o FLVP är inte samma sak, Frågan va FLM el FTX ej FLVP
 
Ville_Vessla skrev:
En FLVP är hyfsat effektiv jämfört med FTX om det inte är så kallt ute men det tycks ju inte vara aktuellt i detta fall.
En FLM är i stort sett meninglös, en vanlig fläkt går lika bra.
Kan du utveckla detta lite? Är det i anslutning till värmepump som det är meningslöst, eller till någon annan uppvärmning? En vanlig fläkt - är det en enkel frånluftsfläkt som kör ut den varma inneluften rakt ut till "kråkorna"?

Har inte sett nån beräkning på FLM och ev besparing, vore intressant om nån hade uppgifter om det. Har själv en dockad till Nibe 1225, som jag uppfattar det körs växlad värme ut i slangen? Men kan ha fel där, nånstans är det kopplat iaf.

Kjell G
 
Jag har också en energiberäkning baserad på en 1145 8kw med FLM.
Skall få en beräkning på samma hus med 1145 och ftx ventilation.
ja jag vill också PÅPEKA att FLM betyder frånluftsmodul, en del som står uppe på jorvärmepumpen och tar ett delflöde från kollektorslangen och växlar det mot frånluften. Så det är inte en frånluftsvärmepump, här använder man frånluften för att höjja brine tempen något.
 
Vore jätteintressant om du kunde återge skillnandera i beräknad besparing mellan de offerterna. Funderar själv på att installera FTX för att återvinna ventilationsluften för att hjälpa pumpenatt räcka längre vid köldknäppar.
 
Kjell G:
En FLM växlar värmen till inkommande köldbärare. Effekten är i storleksklassen 1-1,5kW beroende på luftflöde och temperatur på köldbäraren, ju varmare sådan, ju mindre nytta med FLM. Då kan man ju luras tro att man "tjänar" 1kW men samtidigt kommer uttaget från berget att minska så att nettoeffekten blir mindre. Snittkompressoreffekten kanske minskar med ca 250W(vilket är vinsten) pga detta men samtidigt har FLM en cp på max 75W samt en fläkt på max 175W för att åstadkomma detta.
Nu kanske man inte behöver köra på full fart så den den kanske drar totalt 150 -200W så då finns det ju en liten besparing. Men sedan så går ju dessa alltid även då inte kompressorn går så sett till detta är det förmodligen en negativ affär. Visserligen återladdas hålet något men det är nog bara i reklambladet det ger något.
Alternativet utan FLM är då en enkel kanalfläkt som kanske drar 50W som uppnår samma ventilation. I bästa fall är alltså besparingen runt 25-50W, i värsta fall går det mer ström med FLM är utan.
Du klarar dig iofs med något kortare kollektor om man nu ska se nåt positivt.
Med FTX däremot får du bättre komfort, sänkt effektbehov(vilket gör att du kan ta en storlek mindre pump och därmed kortare kollektor), samt en besparing som i alla fall är märkbar.

Så FLM är bara nåt skit som VP-tillverkarna tagit fram för att kunna uppfylla nåt återvinningskrav. Möjligen vettigt att installera i efterhand vid eventuell uppgradering till en större pump men den befintliga kollektorn är för kort.
 
Aha, där ser man. Valde den i tron att det gav nån liten besparing, inte för att nån säljare propsade på det men ville inte släppa ut värmen obehandlad s.a.s. Vi hade tidigare värmeväxlare på fläkten som gav varmvatten o tyckte det var OK.

Går det att koppla FLM till vv-beredare eller går den bara till kollektor/borrhål? Om den förbrukar mer än den ger så kanske det är läge att bara ha en vanlig kanalfläkt?

FTX var nåt vi valde bort pga fläktljud, ville inte ha nåt blåsljud i rummen. Men det kanske finns smidiga lösningar för sånt också?

Kjell G
 
FLM ger ju inga temperaturer att tala om, hur ska du kunna värmeväxla rumsluft a 20grader till varmvatten utan kompressor?

Jag antar att fläkten förbrukar mer energi pga tryckfallet i värmeväxlaren, vilket ger att man måste ha en större fläkt för att klara ventilationskraven på 0,5oms.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.