Ok, det låter juh riktgit bra..:d...tack...jag skall ha möte med husleverantören imorgon, då skall vi göra slutbeställningen, så jag får väll ringa miljönissen först för att va helt 100% säker på att jag får ha den stora pannan. Men det måste vara som du sägger, att man får ha vilken effekt man vill, för det är bättre att ha en 10kw panna som går på 50%-60% effekt hela tiden istället för en 6kw som får gå 100% hela tiden och behöver skjuta till med patron.
Hoppas läsningen inte har varit allt för tråkig.:D
 
Gräv ner rejält med slang när ni ändå håller på.
Gör ni det själva kostar det ju inte mycket extra. Det är värt och det ångrar du inte.
Två parallellkopplade slingor så långa som får plats. Ta ett steg större pump också om du ska ha garage,
8kW är nog bra. En volymförstorare är bra i så fall så du får ner antal start och stop om pumpen är överdimensionerad.
Se till att det blir att lågtemp system med antingen golvvärme och eller rejält överdimensionerade element.
 
ja vi kommer ha golvvärme i nedervåning och element där uppe, med elslinga i golvet på toan på övervåningen. Hoppas bara på att ja får ha en 8kw pump. Hur löser jag frånluften då? finns det nått billigt och enkelt sätt?
 
Nu har jag fått svar från kommunen, och som sagt så hade husförsäljaren fel.
Miljöinspektören tycker det är bra med en pump på 8-10 kw för att slippa använda så mycket elpatron vi köldknäppar.
Denna diskussionen får man ta med husleverantören för att de skall rätta sig.
Tror ni en 10kw är för stor att ha hemma? på längre sikt tänkte jag bygga garage på ca 60kvm och ha någon sort vattenburen värme där som jag tar från huset.
 
Redigerat:
Jag är inte expert på dimensionering av pumpar, men jag har en 5 kW pump från -98 med 2x4,5 kW elkassetter och markslinga. Mitt hus är 1,5 plan, 240 m2, byggt 1912 med massiva tegelväggar och kopplade tvåglasfönster, dvs lite isolering.

Jag bor dock i Skåne. Jag tror (har ingen timräknare på kasetterna) inte kasetterna har behövt gå trots att det varit -10 ute. Dock har jag bara 19 grC inne.

Edit:: Jag har nu förstått att jag har en 14 kW värmepump. Den heter IVT Greenline 14-E9, vilket jag tolkade som 5 kW pump, samt 9 kW el vilket blir 14 kW. Dock betyder 14 den värmeeffekt man kan få under optimala förhållanden.
 
Redigerat:
hehe....japps...annars hadde det vart en jäkligt bra värmepump.;=)
De på miljökontoret tyckte att den pumpen värkade alldelles lagom o att ha, även om jag hadde tänkt ha ett extra element i garaget för att hålla 10-15 grader där. så det låter låvande, tråkigt bara att huset blir inte färdigt innan v48...Lång tid att vänta innan jag får leka med värmeanläggningen.
 
wendtm skrev:
Nu har jag fått svar från kommunen, och som sagt så hade husförsäljaren fel.
Miljöinspektören tycker det är bra med en pump på 8-10 kw för att slippa använda så mycket elpatron vi köldknäppar.
Denna diskussionen får man ta med husleverantören för att de skall rätta sig.
Tror ni en 10kw är för stor att ha hemma? på längre sikt tänkte jag bygga garage på ca 60kvm och ha någon sort vattenburen värme där som jag tar från huset.
Miljöinspektören verkar dåligt påläst. Läs boverkets BFS 2008:20; 9:2:
http://webtjanst.boverket.se/boverket/rattsinfoweb/vault/BBR/PDF/BFS2008-20BBR16.pdf


Du får ha maximal effekt för uppvärming: 4,5 + 0,025(169-130) = 5,5kW

Särskilda förhållanden medger högre maximal effekt.
 
5.5kw installerad eleffekt.
på en 8kw värmepump är eleffekten ca. 1.7kw
Men jag kan maila dem imorgon igen. och se vad jag får för svar...:D
Men I det dokumentet som du skickade med så står det installerad eleffekt, och den är juh under 2kw med en jordvärmepump, och den pumpen som följde med huset som standard var på 6.5kw
 
Redigerat:
Javisst kan du ha en värmepump med en uteffekt på 8kW.
Författningen avser inmatad effekt.

Men, det är nytt att maxeffekten är begränsad, det fanns inte tidigare.

Konsekvensen av effektbegränsningen blir väl för husägaren är att säkringsavgiften kan hållas nere och för samhället en begränsning av maximalt effektuttaget för elvärme.
Det innebär att samhällsviktiga elförbrukare kan få den effekt som behövs när det är som kallast i Sverige?
 
Ja det var juh så jag tänkte.
vet ni ifall det går att ha en vpa till en 12xx eller ifall man måste ha en 11xx.Vad funkar bäst??
 
wendtm skrev:
Ja det var juh så jag tänkte.
vet ni ifall det går att ha en vpa till en 12xx eller ifall man måste ha en 11xx.Vad funkar bäst??
Du måste ha en 11XX.
Misstänker du att VV från en 12XX inte räcker bör du välja en 11XX med separat VVB.
I annat fall måste du komplettera med en el-VVB i serie om det visar sig att en 12XX inte räcker. Gångtiderna blir även bättre med en större VVB.
 
jaja, då får jag börja kolla på sådana då.
nibe 300/200 måste väll räcka då. eller är det lika ekonomiskt att ha en 12xx och en vvb i serie?
 
En Nibe 300/200 eller liknande räcker gott och väl, även till ett hörnbubbel.
Finns många som har typ 12XX med el-vvb i serie och det funkar säkert bra men är i mina ögon en nödlösning för att man var för snål från början.
Installationskostnaden är nog rätt likvärdig men 11XX alternativet har lägre driftskostnader.
Dessutom kan du ju även få problem med maxeffekten iom att en el-vvb har en elpatron.
 
Då blir det så, nibe har väll färdiga ritningar på hur man skall koppla en 11xx ihop med en vpa på bästa sätt. Vad är det för mått på en 300/200?? Jag hittar inga på hemsidan.
 
jag tror det ska finnas måt på hemsifan, är övertygad då jag själv har en sån o har letat rätt på måtten.
jag demontera issolerngen som är i 2 halvor för att få den mindre, annars kom den inte in den enkla vägen. har förmog att den är 72cm med issolering, men mins inte.

jag har stort barkar för 2 vuxna o det är inga problem att fylla det + att man durschar i samband med detta (jag har aldrig fått slut på varmvatten)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.