Känns som att jag har fastnat i den här frågan och behöver lite tips och råd.
Vi ska bygga et hus på 169m2. Med huset följer det med en nibe 750 p, Den skall klara sig på 6500kwh/år i uppvärmning och varmvatten(enligt beräkningar) Men det känns som att det blir så många luftintag i väggarna och dämed kallras lite här och var p.g.a. att pumpen måste dra in så mycket luft.
Känns som att man slipper allt det där med en jordvärmepump, men om jag har tolkat de nya reglerna rätt så får jag knappt ha en 6kw jordvärmepump. Men fördelen med jordvärmen är att vi har en tomot på 1200m2 och far min har en grävmaskin så nedgrävningen av slanegn skulle i stort sätt bara bli bränslekostand.
Hur hadde ni löst detta?
 
jag hade kört på jordvärme, om jag hade haft dom förutsättningarna.

räkna fört på om du får plats med all slang!
 
Ja slangen kommer få plats, kollar man på nibes hemsida så rekommenderar dem mellan 250-400m slang om man har en 6kw pump, har man 1 meter mellan slangarna så blir det juh 400m2 av marken juh
 
Räkna på en störe pump ! en 6kW pump ger 5 kW när det r kalt ute.
rälna på en 8kW pump

Som du sa så ska det vara 1m mellan slangarna, men der får heller inte ligga slang närmare än 2m från huset, o helst inte slang på en yta du pligas snö fri.

Slang längden bör vara minst 400m

man får bara lägga 400m i en slinga, ska du ha mer måste man dela på 2 slingor som blir lika långa. (paralellkopplade)
jag tror 500m är att föredra 600m är nog onödignt, men enda nackdelen är merkostnaden för instalationen, anläggningen i sig har allt att vinna på att slangen blir längre.

Tänk också på att man kanske inte kan andvände 100% av tomtytan, beroende på hur tomten ser ut & var huset hamnar. (slangen har ju viss radie som är skarpaste svängen m.m.)
 
Jordvärme o FTX ventilation skulle jag valt om jag vore ni, Hur stor pump ni väljer beror på husets effektbehov kallaste dagen vilket hustillverkaren ska kunna svara på..
Mitt hus från -73 kräver ca 43W/m2 men jag hoppas erat är energisnålare, Ange även rätt innetemp då hustillverkarna räknar på 20° inne men ni kanske väljer 22° så kommer det krävas 10-12% mer..
Men till en 6 kW pump gräver ni då ner 400 m då den kostnaden ändå är låg, En kompis har 800 m (2x400 m) till sin 11 kW IVT o jag tror inte det varit under 3+ på inkommande/kb
 
C
Ja, du slipper ju inte ventilation bara för att du väljer jordvärme, men du kan ju istället då välja att använda ett FTX-aggregat, som återvinner bättre än en frånluftsvärmepump och dessutom värmer tilluften -> inga kallras.
 
Om hustillverkarens kalkyl på 6500 kWh/år stämmer så tror jag det blir omöjligt att räkna hem ett byte till ett annat system. Tyvärr finns det inga officiella siffror på Nibe 750.
Jag har inte ens lyckats ta reda på om det är en ren frånluftvärmepump eller om den också blandar in uteluft, så som Nibe 640 gör.

/Hasse
 
Ja jag hadde velat veta hur det är med de nya byggnormerna, de begränsar juh den installerade effekten, och vad jag har förstått så får det max vara 6kw om man har ett hus på 170m2. Egentligen så ville jag ha 10kw från början så att jag kunde ha golvvärme i garaget och så, men det värkar som att det inte blir något med det.
Men jag hadde tänkt gräva ner 2*200meter,känns som att det räcker, även om man skulle byta till en 8 kw pump senare.
 
Va??? byggnormen kan väll inte begränsa hur kraftig värmekälla man instalerar, dom kan väll bara begränsa hur energi inefektiv huset får vara.

om jag har en 5kW värmekälla som jobbar till 100% eller om jag har en 10kW värmekälla som jobbar till 50% (det är ju samma energi vi förbrukar)
 
C
Begränsningen är väl ett visst antal watt per kvadratmeter som huset ska beräknas behöva som mest, sen installerar man självfallet en kraftigare värmeanläggning, tänk om det blir en köldknäpp på -25 när man har räknat med DUT på -17, vad gör man då tillexempel? Och skulle man börja installera vedpannor på 6 kW? Nej, max beräknat behov och vad värmekällan kan ge är två helt skilda saker.
 
Jasså?!
Jag har tolkat det hela som att de begränsar vad man får sätta in för pump, och att det var den viktigaste punkten på bbr10.
Jag skall ringa miljönissen från min kommun imorgon och kolla upp detta...eller finns det nån som känner sig säker på de nya reglerna här??
 
C
Bland annat står det såhär:

Värmeinstallationer skall utformas så att rumsluftens temperatur inte sjunker
avsevärt vid extrema utetemperaturer.
Den dimensionerande utetemperaturen för rum där personer vistas mer än
tillfälligt, skall väljas så att rumsluftens temperatur sjunker högst 3 K vid sådana
extrema utetemperaturer som infaller högst en gång på 20 år.
Återkommer med mer när jag hittar det. BBR 10 är mycket omfattande.
 
C
Så, nu har jag läst igenom hela. Eller ja, jag skummade bara det irrelevanta, men ändå.

I slutet av BBR 10 finns en rätt lång bit om värmehushållning, men det står i princip bara krav på hur väl isolerat det ska vara (ett långt långt stycke med massor av formler med grekiska bokstäver i för hur man räknar ut diverse koefficienter), vilka temperaturer man ska ha på värmevattnet och så vidare, och inget om begränsning av panneffekt. Däremot att värmekällan ska ha en hög verkningsgrad, dock inte hur hög.
 
det är som vanligt alltså, huset får inte förbruka för mycke energi, sen får du värma med vad du vill...
 
C
CarMan skrev:
det är som vanligt alltså, huset får inte förbruka för mycke energi, sen får du värma med vad du vill...
Mm, typ, sålänge verkningsgraden är "hög". Är det med eldstad får inte mer än vissa mängder av vissa ämnen och vissa sorters partiklar släppas ut ur skorstenen om man bor i tättbebyggt område heller.

Det stod även nåt om att en värmepump ansågs ha hög verkningsgrad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.